Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model 3 med eller uten EAP?

Startet av Genax, søndag 17. februar 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

Genax

hei!

Var igår og prøvekjørte model 3 performance og likte bilen veldig godt.

Er så veldig usikker på om jeg skal ta med EAP eller ikke. Har idag en E-golf med ACC og bruker den mye når jeg kjører på motorvei, men ellers aldri.

Syntes autopilot til tesla er litt irriterende da jeg vil heller styre bilen men la den bremse og senke farten av seg selv.

Føler kanskje det ikke er verdt å betale 42000kr for autopilot men tenker også litt på når jeg skal selge bilen igjen så vil jeg få mere igjen for den.

Hva tenker folket?

Bor i Lier området å kjører til jobben på Slependen og hjem igjen til Lier.

GL1

Har ingen erfaring med Tesla generelt,  eller AP. Men har bestilt LR med EAP. Mye på grunn av at dette er en "gadget"-bil, så AP "må være med". Men også som du sier, kanskje mer lettsolgt på annenhåndsmarkedet med dette inkludert, selv om det går an å kjøpe i etterkant.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

chiller

Jeg kjøpte utelukkende for gadget-faktoren, da jeg elsker å kjøre sjæl og så og si aldri står i kø.
Jeg har brukt den enormt mye, og ville aldri kjøpt en bil uten igjen.

Vesel

Få det med!
Det er tre ting som skiller Teslas biler fra andre biler: ytelse, Superchargers og Autopilot. Min favoritt er sistnevnte. Beste selvkjøringsfunksjonene jeg noen gang har prøvd. Kan ikke bare droppe det beste med hele bilen, mener ihvertfall jeg.

Du får ikke adaptive cruisecontrol hvis du ikke kjøper EAP, bare vanlig "dum" cc.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Lynkjapp

#4
Den dagen kommer når vi ikke lenger har lov å kjøre bilene våre selv. For meg vil det bli en trist dag og jo lengre foran meg jeg kan skyve den, dess bedre. Altså velger jeg å ikke betale ekstra for disse funksjonene, uansett hva andre sier om at "man ikke kan være uten hvis man først har prøvd det". Det stemmer sikkert for veldig mange, men det er en personlig vurdering og må ikke legges frem som en naturlov.

Jeg vil også si at det er en overdrivelse det noen skriver om at "hele poenget med å kjøre Tesla er å ha en gadget-bil, full av innovasjon, og da må man selvfølgelig ha EAP også". Det finnes mange flere poenger med å kjøre Tesla og mange av dem er helt fristilt fra EAP.

Altså, ikke la gruppetrykk lure deg til å betale 42000,- for noe du kanskje ikke helt føler at du trenger.

tornaldo

Bør kjøpe med, men kommer selvfølgelig an på behovet. Men kjører man mye med ACC i dag, blir det trist å betale en halv mill for en ny bil, og ta et teknologisk steg tilbake med vanlig cruise control. Synes forøvrig at VW sin ACC er bedre enn Tesla sin. Mykere/behageligere. Gjelder både AP1 og nå siste utgave, basert på erfaring fra 2015 og 2018 Model S.

Autopilot stoler jeg mindre og mindre på. Har hatt to episoder der bilen har uten noe forvarsel, og på godt merkede veier, plutselig skjært kraftig ut til venstre. Både på 2015 og 2018 modellen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

vitcho

Jeg har selv haft e-golf med lane assist, så da jeg købte en model s i 2016 havde jeg præcis din holdning - jeg tror på den adaptive fartpilot, men vil gerne selv styre bilen (VW's lane assist er pretty much en dødsfælde, for det virker kun hvis alle planeter står på række og vinden er i syd). Det ændrede sig da jeg prøvede Teslas autopilot. Den er MARKANT bedre end VW's lane assist. Den er ikke perfekt, bevares, den virker stadig bedst på hovedveje og motorveje, men efter at have kørt med den et år, vil du slet ikke overveje, om du skulle købe den igen. Jeg er enig i, Tesla er en gadget-bil, særligt model s, men det her er nærmest den vigtigste gadget bilen har, så skal du bruge én krone udover standardkonfigurationen er de brugt bedst her.

OlaM

Sitat fra: Genax på søndag 17. februar 2019, klokken 13:43
Føler kanskje det ikke er verdt å betale 42000kr for autopilot men tenker også litt på når jeg skal selge bilen igjen så vil jeg få mere igjen for den.

Hva tenker folket?

Bor i Lier området å kjører til jobben på Slependen og hjem igjen til Lier.

Det koster 59000 å aktivere i etterkant, så den differansen på 17200 taper du med en gang i bruktverdi. En mulig kjøper vil nok prute godt på dette punktet, enten de har lyst på etteraktivert AP eller god rabatt uten AP. Men det er en så stor komfortboost i de fleste situasjoner, spesielt langkjøring på motorvei og køkjøring, selv med et par ville autopilot-påfunn, at det er bare å bite tennene sammen og late som det er standardutstyr på en litt dyrere bil.
'21 3LR

18650

Sitat fra: Vesel på søndag 17. februar 2019, klokken 14:08
Det er tre ting som skiller Teslas biler fra andre (EL)biler: ytelse, Superchargers og Autopilot. Min favoritt er sistnevnte.

Det er din mening. Min er: AWD, ytelse, kjøreegenskaper. Ingen av de tingene har noe med selvkjøring å gjøre, så jeg valgte lett å stå over EAP. Jeg får aldri igjen 42/42 ved salg, og kjøper bil til meg selv, ikke eier nummer to.

Folk må finne ut av det selv. Men please, ikke hat på oss som ikke velger EAP. Det blir like besserwisser som alle som på død og liv skulle ha navigasjon til titusener man aldri brukte for 10 år siden. Og 10 år senere, er den samme navigasjonen så avleggs at man ler av den. Hvem vet hvor håpløs dagens fantastiske EAP er om 10 år. Det har garantert kommet noe som vasker gulvet med dagens system.

Bottom line: kjøp hvis du har lyst på det og trenger det selv. Hvis du ikke trenger, eller vurderer bare pga videresalg ville jeg droppet det.

tornaldo

Trådstarter sier jo at vedkommende bruker ACC mye i dag, så da vil man også bruke ACC/AP funksjonen mye på Tesla.

Når det gjelder å kjøpe bilen for seg selv, ikke nestemann, er jo dette en totalvurding mtp videresalg. Mye av totalprisen/kostnaden på bilen er jo annenhåndsverdien, og det betyr jo en del for folk flest.

Prisene på S og X viser at biler med AP har betydelig høyere pris, i alle fall de aller første årene. Det vil selvfølgelig falle etterhvert som bilen blir eldre, men man får nok igjen det meste av investeringen i AP første 2-3 år.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Vesel

Sitat fra: tornaldo på søndag 17. februar 2019, klokken 14:25
Synes forøvrig at VW sin ACC er bedre enn Tesla sin. Mykere/behageligere. Gjelder både AP1 og nå siste utgave, basert på erfaring fra 2015 og 2018 Model S.
Jeg har motsatt erfaring etter å ha prøvekjørt e-Golf og Model S med kort mellomrom. I likhet med Ioniq så gikk ACC-en mye i rykk og napp med e-Golf. Merka tydelig når den akselererte og bremset. Dersom bilen foran svingte av tok det pinlig lang tid før den reorienterte seg og akselererte igjen. På Model S var ACC-en derimot veldig smooth. Merka knapt at den endra hastighet om jeg ikke så på speedometeret, og holdt alltid perfekt avstand. Reduserte hastigheten av seg selv foran krappe svinger gjorde den også, men vet ikke om den hadde gjort det om selvstyringsfunksjonen var av.

For all del, ACC på andre biler er en fantastisk funksjon. Kunne ikke kunne kjøpt ny bilen uten. Har bare ikke opplevd noen som er like silkemyke som i Tesla Model S.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: 18650 på søndag 17. februar 2019, klokken 14:33
Bottom line: kjøp hvis du har lyst på det og trenger det selv. Hvis du ikke trenger, eller vurderer bare pga videresalg ville jeg droppet det.
Dette er ett enkelt og sunt råd når det gjelder ekstrautstyr. Man får sjelden igjen det man betaler ekstra. Men bilen vil og bli vanskeligere å selge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lynkjapp

Sitat fra: tornaldo på søndag 17. februar 2019, klokken 14:42
Det vil selvfølgelig falle etterhvert som bilen blir eldre, men man får nok igjen det meste av investeringen i AP første 2-3 år.
Akkurat der ligger et viktig poeng i vurderingen. Jeg kommer sannsynligvis til å beholde bilen i nærmere ti år, basert på tidligere kjøpsmønster. Dermed kjøper jeg definitivt bil til meg selv og ikke til nestemann.

Pocoloco

Sitat fra: 18650 på søndag 17. februar 2019, klokken 14:33
Det er din mening. Min er: AWD, ytelse, kjøreegenskaper. Ingen av de tingene har noe med selvkjøring å gjøre, så jeg valgte lett å stå over EAP. Jeg får aldri igjen 42/42 ved salg, og kjøper bil til meg selv, ikke eier nummer to.

Folk må finne ut av det selv. Men please, ikke hat på oss som ikke velger EAP. Det blir like besserwisser som alle som på død og liv skulle ha navigasjon til titusener man aldri brukte for 10 år siden. Og 10 år senere, er den samme navigasjonen så avleggs at man ler av den. Hvem vet hvor håpløs dagens fantastiske EAP er om 10 år. Det har garantert kommet noe som vasker gulvet med dagens system.

Bottom line: kjøp hvis du har lyst på det og trenger det selv. Hvis du ikke trenger, eller vurderer bare pga videresalg ville jeg droppet det.

Pluss 1!

I tillegg, for meg som bor i Nord-Norge er valget ganske enkelt. Snø på veien 8/12 mnd, ingen autobane, 70% av veiene er for smale til å ha egen inndeling av kjørefelt  :laugh:
Og eg vil kjøre sjøl! :P
Tesla Model ≡ 06.04.19

Odd G.

Jeg har kjørt Tesla S med autopilot (AP1)siden 2016. Den har blitt kraftig forberdet gjennom software oppdateringer. Nå kjører den veldig rolig uten hakkende bevegelser. Har bestilt model 3 og var aldri i tvil om autopiloten. Tror det blir feil å sammenligne Teslas autopilot med andre bilmerker uten hyppig software oppdatering direkte trådløst til bilen.

Liker du å styre selv er det ok å bare bruke den adaptive cruisekontrollen. I stor hastighet på motovei i regn og dårlig sikt, er den et must for meg. Stadig flere biler mangler baklys etter nye EU regler og utgjør en stor sikkerhets fare for påkjørsel bakfra.

Kjøre ofte kø hjem fra jobb. Den står nesten stille. Da er autopilot svært behagelig å benytte. Da kan du slappe av. Det samme gjelder på langkjøring når du merker at du blir trøtt, jeg slapper bedre av med autopilot i noen mil. Det er jo bare å ta i rattet eller touche bremsen så kobles den av.

Autopilot var avgjørende for mitt valg av Tesla S. Det er fullt mulig å mene at dette er "gadgets", men slike funksjoner har kommet for å bli. Alle seriøse bilprodusenter arbeider med å implementere dette i sin bilpark. Flere og flere biler får det. Tesla og Cadillac har foreløpig de beste autopilotene så jeg fra en test i fjor. De har også arbeidet lengst med å få de til å fungere.

Tror det vil bli mye lettere å selge en model 3 med autopilot enn uten. Panoramatak koset ekstra på S modellen. Det  det er ikke lett å selge en S i dag uten panoramatak og uten autopilot
Odd G.

Tesla X 75D 2018
Tesla S 75D 2018 (Solgt)
Tesla S 75D 2017 (Solgt)
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA