Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

App. Til Kona.

Startet av Aknedude, søndag 17. februar 2019, klokken 11:28

« forrige - neste »

Aknedude

Nogen der har ny info. Om app. Og ny infotainment til kona.

Limodriver

Kia eNiro er ventet å få app i 2020. I og med den tette koblingen mellom Hyundai og Kia vil jeg tro dette lanseres samtidig. Det er mange likhetstrekk mellom bilenes instrumentering og funksjoner som jeg mener underbygger en samtidig lansering av app.

Cral

@limodriver, men først ut blant Kia med ny infotainment blir vel Kia Soul, som blir lansert i q2, i følge Kia. Så kanskje man ikke trenger å vente til 2020 i Kona, kanskje de alt kommer i my2020?

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

danielmi

Tror dere at en 2019 modell Kona vil få app støtte i fremtiden av Hyundai? Slik jeg har forstått det så ligger alt av hardware klar for dette.

Jeg spurte Hyundai selger om dette, han sa at han ville bli overrasket om ikke Hyundai ville aktivere app støtte på denne bilen i fremtiden.

ProsjektX

Sitat fra: danielmi på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:15
Tror dere at en 2019 modell Kona vil få app støtte i fremtiden av Hyundai? Slik jeg har forstått det så ligger alt av hardware klar for dette.

Jeg spurte Hyundai selger om dette, han sa at han ville bli overrasket om ikke Hyundai ville aktivere app støtte på denne bilen i fremtiden.
Nei, det kommer ny hardware, så ikke mulig å få inn dette på en 2019. Visstnok er det nye Kia Soul som kommer med Kia/Hyundai's appløsning først. Det blir også en ny HMI/skjerm i sammenheng med dette.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

danielmi

Ja, jeg har også hørt at det kommer ny hardware. Men det det er jo også hardware i dagens Kona som kan takle app, så det er vel ingenting som er skrevet i stein enda.

Cral

Sitat fra: danielmi på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:23
Ja, jeg har også hørt at det kommer ny hardware. Men det det er jo også hardware i dagens Kona som kan takle app, så det er vel ingenting som er skrevet i stein enda.

Jeg føler meg rimelig sikker på at du kommer til å trenge ny hardware i bilen for å få app. (Og at dette ikke komer til å bli tilbudt sånn helt uten videre) Kona kom før Niro, og for Niro vet vi at det må ny hardware, og til den kommer fra høsten\vinteren 2019-2020. Først ut i Norge (av elbilene i det minste) blir nye Soul, som snart kommer i salg.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2


TB

EVNotify fungerer på nesten samme måte som OVMS, data leses fra OBDII-port og tolkes av programvaren.
Kan ikke se noen liste på nettsiden over hvilke biler som er støttet pr nå, men ikke unaturlig med støtte for flere modeller.

Generelt fungerer apper som leser fra ODB2 porten bare med å lese data, å starte varme, lading osv. er ofte forbeholdt produsenten sin app. (Unntak finnes.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Det er noen vesentlige forskjeller:
EVNotify kjører blåtann mot en ODB2-dongle av hyllevaretype.
Ovms er basert på en telematikkløsning som kan bruke Wifi eller 2G/3G-modul for kommunikasjon, og man kan samle inn data til server i Tyskland eller HK.

stvjfp1

Noen som har funnet en løsning med ODB2 adapter, og dekselet foran ODB inngangen? Kjøpte en kabel men den  var for stor:
https://www.aliexpress.com/item/2018-Best-ODB-OBD2-Diagnostic-Cable-16-Pin-Male-To-16-Pin-Female-Cable-OBD-II/32834871941.html

ca119


boxer72

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor


sylwester

Etter 31. Mars 2018 er alle nye biler påkrevet å ha installer eCall som ringer 112 hvis airbag er utløst med nødvendiginformasjon til nødetatene. Nissan fjerna Leaf Visia i 2018 på grunn av dette kravet.

Mest sannsynlig er det knyttet til når bilene fikk typegodkjenning så gamle modeller kan sikkert selges uten, men Ioniq er sikkert så ny at den trenger ny typegodkjenning. Å legge til appstøtte er dermed trivielt.

Jeg håper Kona får det før ny facelift i fremtiden siden den bilen vil være mer aktuell hvis den fikk det og den er fortsatt konkurransedyktig i markedet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA