Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming av bil

Startet av amyren, søndag 17. februar 2019, klokken 08:54

« forrige - neste »

amyren

Når man bruker ladesladden og har satt på timer for at bilen skal være varm til et gitt tidspunkt, så lurer jeg på om dette spiser rekkevidde, og i så fall hvor mye tappes batteriet ned?
Det jeg tenker at når forvarmingen står på så trekker varmeapparatet mer strøm enn det kan leveres fra sladden, selv om denne skulle stå på H (12A). Da vil vel resterende effekt hentes fra batteriet.

Eller er det slik at forvarmingen vil tilpasses slik at den aldri trekker mer enn lader kan levere?


AppleKnocker

Bilen kan trekke mer slik at batteriet reduseres
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

siddis86

Jeg har aldri opplevd at batteriet har hatt mindre enn 100% etter forvarming og lading over natten. Men nå har vi ikke akkurat de kaldeste vinterdagen her i Stavanger. Et ubestridelig faktum er jo uansett at om du starter med varm bil og varmt batteri, vil du spare på dette i løpet av kjøreturen din. Forvarm bilen når du har sjans.

PS. Det sies vel at man har stilt alle stikkladere tilbake til 10A uansett om det står 12 og hurtig på innstillingene?

aasen90

Jeg har opplevd å starte med noe mindre batteri pga forvarming, men til gjengjeld så satt jeg den til 30 grader når det var -18 grader.

Ellers alltid 100% når jeg setter den på 22 grader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA