Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og bremse svikt

Startet av Bmw_Tryne, lørdag 16. februar 2019, klokken 22:50

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: 1317142119 på søndag 17. februar 2019, klokken 15:01
Luft i bremsevæske, is på skiver, vann på skiver og andre unnskyldninger folk kommer på reduserer bremseevnen, men det blir ikke slik at bilen ikke bremser av å bånne bremsepedalen.

Det er jeg enig i. Rett etter at jeg har spylt bilen så tar bremsene dårlig de første sekundene eller meterne
, men de tar. Subjektivt kan det kanskje føles som en nesten mister bremsene, særlig hvis en får litt dårlig tid. Jeg pleier derfor å ta 2-3 harde oppbremsinger etter vask, så er bremsene klare til jeg skulle få bruk for dem. Totalt utfall av bremser har jeg heldigvis aldri opplevd. Is på skivene? Lar det seg gjøre? På bilen min subber klossene såvidt inntil skivene, så der er det ikke plass til noe særlig is. Og om det skulle være is der, så vil jeg tro den brytes løs når skivene begynner å dreie.
Folks beskrivelse av feil varierer voldsomt. Jeg har hørt mang en gang at "ingenting virker". Da er det bare å anbefale å kassere hele produktet. Som oftest virker det aller meste, kanskje er det bare en sikring som har slått ut.

Robert Sund

#16
Etterhvert som bremsevæsken blir gamlere blir pedalen mer svampete, og det blir gjerne noen små luftbobler i kalipperne. Men de fleste elbiler er ganske nye. (Edit: med svampete mener jeg ikke "pedalen i bunn")

Boblene blir presset sammen når man bremser. Og når mer væske må trykkes inn kalipperne gir det seg selv at pedalen må trykkes lengre inn for samme bremseeffekt.

(Edit: kun for spesielt interesserte, overse)
På noen biler bør kalipperne tas løs når man lufter (les: bytter bremsevæske på) bremsene, hvis man vil ha alle boblene ut. Bremseslangene er fleksible så det er ikke noe problem å bevege kalipperne slik at alle bobler kommer ut. Det er lurt å legge noe "i" kalipperen (mellom stemplene eller klossene) når den er tatt løs.


Det eneste eksemplet jeg har sett på at bremser på en bil plutselig sluttet å virke var på banekjøring, der en person kjørte med gammel væske som kokte i kalipperne. Han hadde byttet væska kun i bremsevæskebeholderen, slik at han "slapp å lufte hele systemet". Facepalm.


Lufting tar noen få minutter og koster rundt en femtilapp i bremsevæske.

KjellG

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 13:32
Som informasjonen til iBooster viser, så er det en hard mekanisk link mellom bremsepedalen og bremsesylinderen. Det betyr altså at bilen kan ikke kan gi maks bremseeffekt på bremsesylinderen uten at pedalen går i bunn.

Denne tolkningen er jeg totalt uenig i. I omtalen av iBooster hevser de at iBooster har samme look and feel som en vakuum booster.
Med en vakuum booster er det en luftventil og pedalen er mekanisk koblet til mastersylinder. Trykker du pedalen, åpnes ventilen og atmosfæretrykket hjelper foten med å trykke. Pedalen går aldri lenger enn ca 1/2-veis på friske bremser.
iBoostergjør det samme, du trykker på pedalen, dette detekteres av en fjærbelastet bryter som gir strøm til motor som hjelper til med å trykke. Igjen ville jeg forvente at pedalen stanser ca 1/2-veis og lar seg ikke rikke dypere.
Dersom jeg skulle oppleve at bremsepedalen gåt i bunn, ville jeg umiddelbart stanse og rekvirere tauing grunnet 3-feil, bilen er farlig og ikke kjørbar.

Hvordan AEB funksjonerer vet jeg ikke. En kunne tenke seg at den tok kontroll over el-motoren i iBooster og «trykket på bremsepedalen». I så fall burde pedalen igjen stanse på ca 50%. (Jeg tror AEB har egen pumpe)

Med ABS kjenner en at bremsepedalen vibrerer på min bil. Dette pga at bremsevæske pumpes tilbake mot hovedsylinder for å redusere bremsetrykket mot skivene.

KjellG

Sitat fra: Robert Sund på søndag 17. februar 2019, klokken 19:22
Etterhvert som bremsevæsken blir gamlere blir pedalen mer svampete, og det blir gjerne noen små luftbobler i kalipperne. Men de fleste elbiler er ganske nye.

Boblene blir presset sammen når man bremser. Og når mer væske må trykkes inn kalipperne gir det seg selv at pedalen må trykkes lengre inn for samme bremseeffekt.

På noen biler bør kalipperne tas løs når man lufter (les: bytter bremsevæske på) bremsene, hvis man vil ha alle boblene ut. Bremseslangene er fleksible så det er ikke noe problem å bevege kalipperne slik at alle bobler kommer ut. Det er lurt å legge noe "i" kalipperen (mellom stemplene eller klossene) når den er tatt løs.

Bremsepedalen skal aldri være svampete, det er indikasjon på at bremsene trenger lufting.
På alle biler jeg har hatt setter en trykk på mastersylinderen (hjelpemann eller trykktank på påfyllingen) og åpner luftenippelen hjul for hjul jfr bilen reglement. Aldri demontert bremser, trommelbremser eller skiver. Luftenippelen sitter øverst i bremsesylinderen slik at all luft blåses ut.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 19:42Denne tolkningen er jeg totalt uenig i. I omtalen av iBooster hevser de at iBooster har samme look and feel som en vakuum booster.
Med en vakuum booster er det en luftventil og pedalen er mekanisk koblet til mastersylinder. Trykker du pedalen, åpnes ventilen og atmosfæretrykket hjelper foten med å trykke. Pedalen går aldri lenger enn ca 1/2-veis på friske bremser.
iBoostergjør det samme, du trykker på pedalen, dette detekteres av en fjærbelastet bryter som gir strøm til motor som hjelper til med å trykke. Igjen ville jeg forvente at pedalen stanser ca 1/2-veis og lar seg ikke rikke dypere.
Dersom jeg skulle oppleve at bremsepedalen gåt i bunn, ville jeg umiddelbart stanse og rekvirere tauing grunnet 3-feil, bilen er farlig og ikke kjørbar.
Nå har jeg som sagt opplevd at pedalen gikk til bunn ved autobrems, men jeg må innrømme at jeg er usikker på hvor langt ned pedalen faktisk gikk. Kan godt hende det gjensto 1/3 eller 1/2, men den gikk uansett dypere enn det jeg er vant til å trykke pedalen. Jeg vil beskrive det som at den gikk til bunns, da det var overraskende at pedalen plutselig forsvant ned uten at jeg la trykk på den, og jeg tror de fleste andre ville beskrevet det på samme måte, uansett om det skulle gjenstått 1/3 eller 1/2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

#20
Hitsettes fra trafikkskole:

Bryne Trafikk

Bremser
●Trykktest bremseanlegget.
●Trykk bremsepedalen hardt inn og hold i ca 3 sek.
●Bremsepedalen skal ikke synke innover. Det kan være tegn nå lekkasje.
●Full bremsevirkning skal inntreffe innen 2/3 vandring.
●Bremsepedalen skal tåle trykk på min. 100 kp.

En kan tilføye: pedalen skal være hard, ikke «gummi», dvs luft i systemet.

Jeg trekker den konklusjon at elevene her lærer at dersom pedalen synker lenger inn enn ca 60%, så er det alvorlig feil på bremsene og bilen er farlig å kjøre.

I dette tilfelle er det nevnt is, vann, rust. Ingen av disse forholdene tillater pedalen å passere 60% slik det er påstått her.

Nå er jeg usikker på hva du mener med autobrems, men som nevnt over, el-motoren i iBoost kan brukes til nødbremsing, jegvet ikke. Dersom denne motoren operer på egenhånd, vil pedalen synke inn ved at pedalen, elmotor og mastersylinder er lenket sammen. Imidlertid, full bremseeffekt skal inntreffe før 60%av pedalen er inne. Muligens vil pedalen føles steinhard, fordi det nå er elmotor som gir hele bremsetrykket.

Øyvind.h

Om jeg planter bremsen i bunn så hardt jeg kan så "bånner" den. Men nesten umiddelbart etter det trekkes den automatisk ned mot gulvet. Antar det skyldes funksjonen som skal sørge for at man bremser hardt nok i en nødsituasjon? Har lest om at folk opplever det samme i Leaf.

For øvrig ruller det nå en tråd om nøyaktig det samme i eGolf seksjonen. Dvs null bremseeffekt, og to har nevnt samme utfordring. Ser det samme i kommentarfelt på nett. Folk opplever dette med alle biler. Men store bremser og regen virker å forsterke problemet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Robert Sund på søndag 17. februar 2019, klokken 19:22
Etterhvert som bremsevæsken blir gamlere blir pedalen mer svampete, og det blir gjerne noen små luftbobler i kalipperne. Men de fleste elbiler er ganske nye.

Boblene blir presset sammen når man bremser. Og når mer væske må trykkes inn kalipperne gir det seg selv at pedalen må trykkes lengre inn for samme bremseeffekt.

På noen biler bør kalipperne tas løs når man lufter (les: bytter bremsevæske på) bremsene, hvis man vil ha alle boblene ut. Bremseslangene er fleksible så det er ikke noe problem å bevege kalipperne slik at alle bobler kommer ut. Det er lurt å legge noe "i" kalipperen (mellom stemplene eller klossene) når den er tatt løs.


Det eneste eksemplet jeg har sett på at bremser på en bil plutselig sluttet å virke var på banekjøring, der en person kjørte med gammel væske som kokte i kalipperne. Han hadde byttet væska kun i bremsevæskebeholderen, slik at han "slapp å lufte hele systemet". Facepalm.


Lufting uten å skru løs kalipperne tar noen få minutter og koster rundt en femtilapp i bremsevæske.

Å ta av kalibere for å lufte bremser har jeg aldri hørt om. Man lufter da med en assistent eller trykkluftbaserte systemer men å ta av kaliper ??
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Har opplevd at pedalen forsvant under foten når anti kollisjonssystem slår inn i bilen. Skjedde en gang en kastet bilen inn i kollektiven foran meg. Rakk ikke trykke pedalen før den forsvant under foten men den gikk ikke i bunn.

Kan det være at det var veldig glatt og anti kollisjon slo inn på Tesla'n slik at den gled inn i bilen foran ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 23:32Nå er jeg usikker på hva du mener med autobrems, men som nevnt over, el-motoren i iBoost kan brukes til nødbremsing, jegvet ikke. Dersom denne motoren operer på egenhånd, vil pedalen synke inn ved at pedalen, elmotor og mastersylinder er lenket sammen. Imidlertid, full bremseeffekt skal inntreffe før 60%av pedalen er inne. Muligens vil pedalen føles steinhard, fordi det nå er elmotor som gir hele bremsetrykket.
Ja, dette er riktig.

Men om bremseskivene er f.eks dekket av is hjelper det ikke uansett hvor hard sjåføren eller bilen trykker på bremsen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Robert Sund

Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 19:48
Sitat fra: Robert Sund på søndag 17. februar 2019, klokken 19:22
noen biler ...

Bremsepedalen skal aldri være svampete, det er indikasjon på at bremsene trenger lufting.
Det er jeg helt enig i.

Og da det er enkelt og billig og reduserer sannsynligheten for dyre reparasjoner er jeg overrasket over at ikke flere gjør det selv. Spesielt på biler som ikke har nybilavtale eller tilsvarende på vedlikehold lengre.

Jeg får endre innlegget slik at det blir klart at jeg mente den (normale) gradvise svekkelsen, ikke at det er OK at pedalen går i bunn.
Sitat
På alle biler jeg har hatt setter en trykk på mastersylinderen (hjelpemann eller trykktank på påfyllingen) og åpner luftenippelen hjul for hjul jfr bilen reglement.
Det samme gjør jeg.

Sitat
Aldri demontert bremser, trommelbremser eller skiver. Luftenippelen sitter øverst i bremsesylinderen slik at all luft blåses ut.
Jeg burde kanskje ikke ha nevnt det da det er ett unntak. På noen (sports)biler med stempler på begge sider er røret mellom sidene plassert slik at ikke alle boblene kommer over til den siden nippelen er.

Motorwatt

Fra et liknende tilfelle i USA:

If the AEB activated, in a Tesla the AEB would disengage if the driver himself stepped on the brake pedal during an AEB event and the input from the driver pressing the brake pedal would control the amount of brake force. Other manufacturers have their AEB systems programmed to apply maximum braking force and disregard the driver inputs on the brake pedal during an AEB event, thus always applying maximum brake force and never the sometimes weaker braking force from the driver stepping on the brake pedal with full force to the floor.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

KjellG

Får inntrykk av at det kan være litt varierende syn på « bremspedalen i bunn». Fra gammelt betyr det at pedalen treffer gulvet, da er det slutt.

Videre, etter å ha lest her og grublet ser jeg at elmotor i iBooster muligens er den aktuator som iverksetter AEB. Den har mulighet for:

- stenge av bremsevæskevolumet fra atmosfæretrykk ved at masterpumpa går litt inn
- betjener begge bremsekretser
- kan detektere førerens fottrykk
- når den opererer, vil bremsepedalen synke
- trolig vil bremsepedalen oppleves som knallhard, og kan kanskje oppfattes som at pedalen treffer gulvet.



Robert Sund

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 18. februar 2019, klokken 06:54
Å ta av kalibere for å lufte bremser har jeg aldri hørt om. Man lufter da med en assistent eller trykkluftbaserte systemer men å ta av kaliper ??

Ett eksempel
Sitat fra: SELOC Techwiki. https://wiki.seloc.org/a/Bleed_the_brakes
Remove a front calliper from the upright (2 allen head bolts), invert it so the connectng pipe is at the top and open the bleed nipple
Men dette er nok informasjon/kunnskap som ligger litt på siden av det tråden startet om, så jeg kan overstreke den delen av innlegget mitt.

KjellG

Dette høers ut som å snu colaflaska på hode og deretter åpne korken for å slippe ut lufta av flaska.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA