Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er sports-setene bedre å sitte i enn normal-setene?

Startet av kodax, lørdag 16. februar 2019, klokken 21:46

« forrige - neste »

kodax

Det står at sports-setene har "kraftige sidevanger for bedre støtte ved kurvekjøring", meg jeg kjører aldri slik at dette vil være noe behov. Videre har de "Uttrekkbar lårstøtte og 4-veis elektrisk korsryggstøtte". Ekstra lårstøtte er kanskje nødvendig for de med ekstra lange ben, men jeg har aldri kjent behovet i min bil, og elektrisk korsryggstøtte følger jo med vinterpakken.
Er det andre forskjeller på komforten på sports-seter kontra normal-seter?
Inkludert nødvendig setetrekk så blir det jo temmelig mye dyrere...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

M8Biker

Kort svar er ja. Det eneste jeg kan tenke meg kan bli et problem er om du er svært bred og ikke kommer skikkelig ned i sportssetene. Sports-setene har litt hardere pute, men helt greit. Har hatt sports-setere på alle mine BMW og Audi. Har prøvd de i E-tron og likte de svært godt. Ta deg en tur til forhandler og test. :+1:

kodax

Jeg har testet sportssetene, og de var helt ok. Problemet er at forhandler ikke har biler med vanlige seter, så de får jeg ikke testet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Trond.m

Jeg foretrekker vanligvis sportsseter, men jeg synes komfortsetene i e-Golf i stoff også var veldig gode. Med stofftrekk er heller ikke sidestøtte så kritisk, så komforten tror jeg blir utmerket. Men der er  irriterende at forhandlerne ikke tar inn biler med moderat pris og utstyrsnivå . Sikkert en tilfeldighet   8)

turfsurf

Ekstra lårstøtte er en ting man ikke savner før man har hatt det. En av de tingene jeg virkelig savner fra Audiene vi hadde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tkjoerlaug

Jeg testet sportssetene i går og synes disse var bra. Forøvirg mye midre "bøttete" enn f.eks tesla sine next gen seter som jeg kjører rundt med i dag.

Bmw_Tryne

Kanskje idiotisk spm, men tror dere det er mulig med sportsete på førersiden og vanlig på passasjer siden??
Bmw 530i G30

Orbit

Nei, har ikke sett mulighet for forskjellige seter; veldig lite sannsynlig du kan få dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hyperstress

Jeg hører ofte at ekstra lårstøtte er gunstig for de med lange bein, men det stemmer ikke for meg i alle fall. Ikke det at jeg har så innmari lange bein, men jeg er 190cm, og i de fleste biler, inkl e-tron, så er ikke lårene nedi fremkant av seteputen uansett, nettopp fordi jeg er høy. Jeg må sitte i en ganske høyreist bil før jeg får full lårstøtte hele veien. Vil tro at denne uttrekkbare lårstøtten er best for de med mellomlange ben.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Crown

Sitat fra: Hyperstress på søndag 17. februar 2019, klokken 20:59
Jeg hører ofte at ekstra lårstøtte er gunstig for de med lange bein, men det stemmer ikke for meg i alle fall. Ikke det at jeg har så innmari lange bein, men jeg er 190cm, og i de fleste biler, inkl e-tron, så er ikke lårene nedi fremkant av seteputen uansett, nettopp fordi jeg er høy. Jeg må sitte i en ganske høyreist bil før jeg får full lårstøtte hele veien. Vil tro at denne uttrekkbare lårstøtten er best for de med mellomlange ben.

Det vil jo ha med vinkelen på sitteputen å gjøre også, at den er justert opp i fremkant og ned i bakkant (og har mulighet til det selvsagt). Selv er jeg 192cm, og ekstra lårstøtte som jeg testet i like spotsseter i A6 blir helt glimrende. Jeg har riktignok lang rygg, slik at f.eks. Tesla-setene er komplett ubrukelige, spesielt de i X der hodestøtten er en vits, mens på Audi var det masse å gå på og jeg trengte ikke en gang å ha hodestøtten på høyeste trinn.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

samotholt

Sammenlikning av seter må man gjøre selv. Folk har forskjellige preferanser. Når det gjelder normalseter til Audi kontra sportsseter så er det egentlig ikke veldig stor forskjell. Sportssetene har mulighet for ekstra lårstøtte (ved å trekke ut fronten) og er kanskje en liten smule smalere.

For mitt vedkommende så er jeg ikke fornøyd med noen av dem. Synes de er for smale. Jeg liker å kunne flytte litt på meg når jeg kjører...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,


Lappsokk

Hadde E-tron på lån i flere timer idag med sportseter valcona skinn. Syns de var en tanke harde, vil seter med alcantara virke mykere?? For "skal" ha sportseter...

Crown

Vil nok være mykere å ta på, men stoppen/innmaten er jo den samme. Jeg syntes også de var en smule harde, og kanskje litt smale, så jeg oppgraderte til multikontursetene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

PF

Kommer fra Bmws komfortseter og må vel si at det ikke var noen høydare å med sportssetene. Hadde jeg kunne valgt selv hadde det blitt komfortseter i Audien eller S-sportssetene.
Blir tur til Sverige på lørdag, så da får jeg prøvd de litt over distanse også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA