Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron Q4

Startet av kodax, lørdag 16. februar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

batterimannen

Barneseter og eventuelt bakovervendte barneseter tar mye plass i bredden 

Bagasjeromsplassen er foreløpig ikke endelig, men Møller estimerer at den blir rundt 500 liter. ID.4 har til sammenlikning en oppgitt bagasjeplass på 543 liter, Enyaq 585 liter.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Chimp

Skjønner ikke at det tar så lang tid å lansere denne, når både skoda og vw har lansert søstermodellene.. Utålmodig

daktari

Sitat fra: Chimp på onsdag 10. februar 2021, klokken 19:59
Skjønner ikke at det tar så lang tid å lansere denne, når både skoda og vw har lansert søstermodellene.. Utålmodig
Melke markedet. De utålmodige kjøper etron mens de venter på en Skoda som så byttes i en Q4 osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

e-Stig

Sitat fra: daktari på onsdag 10. februar 2021, klokken 20:19
Sitat fra: Chimp på onsdag 10. februar 2021, klokken 19:59
Skjønner ikke at det tar så lang tid å lansere denne, når både skoda og vw har lansert søstermodellene.. Utålmodig
Melke markedet. De utålmodige kjøper etron mens de venter på en Skoda som så byttes i en Q4 osv.

Tviler på at melking fungerer i praksis. De fleste kjøper vel bil med en plan om å ha den et par-tre år, så den som ikke ha Audi faller fort for ID.4 eller Enyaq (eller e-2008 eller Kona, etc.). Etter min mening har Audi en fordel i og med at de lanserer to forskjellige karosseriformer. I tillegg har Q4 mye mer krefter enn mange av konkurrentene.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

turfsurf

Sitat fra: e-Stig på torsdag 18. februar 2021, klokken 00:01
Etter min mening har Audi en fordel i og med at de lanserer to forskjellige karosseriformer.
Det gjør vel VW og Skoda også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#140
Ja de andre også. Det er likt.

Kansje det at de kommer så tett på er et poeng? Jeg vet ikke... Men en ting er sikkert, Q4 blir populære biler!

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-q4-sportback-e-tron-concept.html?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIs5_v697y7gIVFASiAx1uiAjXEAAYASAAEgIrGvD_BwE

daktari

Det som blir mest spennende er prisingen. De kan ikke legge seg for langt unna ID4/Enyaq. Vanligvis ligger vel Audi en 30-50.000 over samme type bil som søstermerkene. Da er man fortsatt under E50-prisene! Regner med et prisras på brukte e-trons. Kanskje derfor de venter med lanseringen.

Man får en mer moderne elbil med omtrent samme innvendige plass som e-tron 50, men rekkevidden blir bedre. Hvilke egenskaper fjerner de for å posisjonere denne "en klasse under" E50? Både ID4 og Enyaq har HUD og matrix. De kan droppe luftfjæringen og ha litt mindre hengerkapasitet kanskje? Eller krymper de den med skrå hekk og vinduer, slik at innvendig plass blir vesentlig dårligere enn e-tron? Da blir i såfall Enyaq og ID4 mer fornuftige valg. JEg tviler på at det vil skille vesentlig i det som kalles "opplevd kvalitet" innvendig på de modellene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 18. februar 2021, klokken 10:02
Hvilke egenskaper fjerner de for å posisjonere denne "en klasse under" E50? Både ID4 og Enyaq har HUD og matrix. De kan droppe luftfjæringen og ha litt mindre hengerkapasitet kanskje? Eller krymper de den med skrå hekk og vinduer, slik at innvendig plass blir vesentlig dårligere enn e-tron? Da blir i såfall Enyaq og ID4 mer fornuftige valg. JEg tviler på at det vil skille vesentlig i det som kalles "opplevd kvalitet" innvendig på de modellene.
Blir vel mindre bagasjeplass. Ikke luftfjæring, digital matrix og night vision sannsynligvis. Og lavere hengervekt ja. Tror det vil skille nok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Digital matrix vs matrix, hva er forskjellen? :)

storeulv

Sitat fra: Chimp på torsdag 18. februar 2021, klokken 11:13
Digital matrix vs matrix, hva er forskjellen? :)

Etter det jeg forstår er "Digital Matrix" en mer fingranulert lysavsetting og med en del tilleggsfunksjoner som gjør at man kan projisere logo m.m. på treffpunktet.
Fordelen er vel at man får enda færre mørke felter rundt forankjørende eller møtende trafikk.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

turfsurf

Sitat fra: storeulv på torsdag 18. februar 2021, klokken 11:40
Fordelen er vel at man får enda færre mørke felter rundt forankjørende eller møtende trafikk.
Ja, man kan i praksis vise hva man vil innenfor området lyset dekker. F.eks tegne opp ett forgjengerfelt for kryssende fotgjengere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

e-Stig

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. februar 2021, klokken 06:27
Sitat fra: e-Stig på torsdag 18. februar 2021, klokken 00:01
Etter min mening har Audi en fordel i og med at de lanserer to forskjellige karosseriformer.
Det gjør vel VW og Skoda også.

Ja, regner med de har samme taktikk i hele konsernet. Tror ikke jeg har sett bilder av ID.4 og Enyaq ennå, men Q4 sportback ble vist allerede i fjor sommer. Jeg håper de to Q4-versjonene kommer med kort mellomrom så man står fritt til å velge design.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

AJ82

Sitat fra: Chimp på torsdag 18. februar 2021, klokken 11:13
Digital matrix vs matrix, hva er forskjellen? :)

Husker ikke helt nøyaktig, men "vanlig" matrix har kanskje mellom 100 og 200 pixler i hver lykt, mens den digitale har rundt 1.2 millioner. Du kan altså finjustere lyktene ganske bra.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

e-Stig

Sitat fra: e-Stig på torsdag 18. februar 2021, klokken 23:18
Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. februar 2021, klokken 06:27
Sitat fra: e-Stig på torsdag 18. februar 2021, klokken 00:01
Etter min mening har Audi en fordel i og med at de lanserer to forskjellige karosseriformer.
Det gjør vel VW og Skoda også.
Ja, regner med de har samme taktikk i hele konsernet. Tror ikke jeg har sett bilder av ID.4 og Enyaq ennå, men Q4 sportback ble vist allerede i fjor sommer. Jeg håper de to Q4-versjonene kommer med kort mellomrom så man står fritt til å velge design.

En liten kommentar til meg selv; sportback-versjonen av VW ID.4 heter kanskje ID.5? Den så vi jo bilder av i oktober.

https://www.carscoops.com/2020/10/vws-upcoming-id-5-is-based-on-the-new-id-4
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

turfsurf

Sitat fra: e-Stig på fredag 26. februar 2021, klokken 11:51
En liten kommentar til meg selv; sportback-versjonen av VW ID.4 heter kanskje ID.5? Den så vi jo bilder av i oktober.
Jepp, det er vel godt kjent. Men det har vel ikke kommet noen offisielle bilder enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA