Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-tron Q4

Startet av kodax, lørdag 16. februar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

Polo

Sitat fra: Amatøren på lørdag 16. mars 2019, klokken 14:18
Utseende og at det er minimal regenerering (i hvertfall på første e-tron 55) på effektpedalen så den er mer en elektrisk drevet fossilbil, er vel kanskje for å tekkes det trauste konservative tyske markedet i tillegg til konsernledelse og aksjonærer.

Da er det vanskelig å bygge skikkelig elbil med endret front og full utnyttelse av elbilfordelen med enpedal kjøring.

Bilene hadde blitt skikkelig spennene gitt hvis alle så ut som ett badebar i fronten. Du kan være sikker på bilprodusentene kommer til å forsette å skape ett særpreg på bilene sine, og at flere produsenter kommer til å gi føreren valget mellom en-pedal eller to-pedals kjøring. Er jo noe av det siste jeg bryr meg om når jeg skal velge bil. Har kjørt e-tron noe dager nå, og den funger utmerket med både en- og topedalskjørestil. Fritt valg.  "Elektrisk drevet fossilbil" - LOL.

e-Stig

Sitat fra: e-Stig på fredag 08. mars 2019, klokken 14:55
Sitat fra: kodax på fredag 08. mars 2019, klokken 14:45
jeg er ikke uenig i at Q4 hører hjemme i en egen kategori siden den blir temmelig forskjellig fra 55

Tror absolutt det er interesse for eget delforum for Q4. Uten sammenligning for øvrig har jo Leaf TO delforum. Med størrelse rett over Q3 tror jeg Q4 har et stort marked i Norge.

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology/concept-cars/q4-e-tron-concept.html

For å gjenta meg selv; på tide med et delforum for Q4 e-tron her på elbilforum? "Alle andre" produsenter får delforum for nye modeller lenge før de kommer. Nå ligger det jo bilder på Facebook av Q4 som står hos en svensk forhandler så det er på tide vi får diskutere den her inne.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

elektro

Sitat fra: Amatøren på lørdag 16. mars 2019, klokken 14:18
Utseende og at det er minimal regenerering (i hvertfall på første e-tron 55) på effektpedalen så den er mer en elektrisk drevet fossilbil, er vel kanskje for å tekkes det trauste konservative tyske markedet i tillegg til konsernledelse og aksjonærer.

Da er det vanskelig å bygge skikkelig elbil med endret front og full utnyttelse av elbilfordelen med enpedal kjøring.

En skikkelig elbil i mine øyne, kan seile, altså trille fritt. Legg merke til hva Bjørn Nyland gjør hver gang han kommer til en nedoverbakke når han tester rekkevidde; setter bilen i fri for å spare energi. Jeg tipper det er mye derfor Audi har gjort løst det som de har gjort. Samt at det i en del kjøresituasjoner over hodet ikke er ønskelig at bilen skal bremse når man slipper gassen. Det er uansett behagelig å seile, det kurerer gruff. (Og om ikke du setter pris på det, er jeg ganske sikker på at passasjerene dine gjør det. Hørt flere ganger ved kjøring av kollegaer ol; "Å nei, har du Teschla, da blir jeg bilsyk.." Derfor hadde jeg som regel chill og regen low da jeg hadde passasjerer, selv om jeg selvfølgelig er en uhyre dyktig sjåfør og kjører kattemykt. ;) )

En skikkelig elbil i mine øyne, kaster heller ikke bort energi når man først må bruke bremsepedalen, eller kjører bratt nedover. Jeg tipper det er derfor Audi kan regenerere mer enn dobbelt så mye i kW som sine konkurrenter. De kunne dog gjerne hatt ett trinn til på rattet. Men nå bruker jeg først og fremst predektiv regen eller ACC uansett.

En skikkelig elbil i mine øyne, kan også gjøre alt en gammeldags bil kan gjøre. Dvs. ha både takstativ, tilhenger, gjennomlastingsluke, nettingvegg og annen lastsikring, tåle viterkulde godt uten at dører/vinduer/håndtak fryser, ha gode lys og viskere- og ha et godt service og forhandlerapparat.

Så er jeg enig i at både Audi e-tron quattro og Q4 gjerne kunne hatt en mer futuristisk front, selv om jeg synes både e-tron 55 quattro og e-tron Q4 concept er nydelige, og uten at jeg tror det hadde gjort så stor forskjell på forbruket. Det handler mer om at mange av oss faktisk er stolte av å kjøre elektrisk, og det må gjerne synes! Den som er vist på e-tron Sportback er ganske fin synes jeg, GT fungerer også, selv om den lukter litt barbeque. :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

4Matic Fanatic

Sitat fra: elektro på fredag 24. mai 2019, klokken 13:40
... Jeg tipper det er derfor Audi kan regenerere mer enn dobbelt så mye i kW som sine konkurrenter.
Hvor mange kW regenerer eTron på maks?

Trond.m

@eletro. Så du mener at e-tron regnerer over 100 % av energien. Det er imponerende  :o

Øyvind.h

S og X kjøres jo med en pedal med rundt 70-80kW maks regen så jeg ser ikke hvilken nytte noe mer skulle gi. Med mindre man kjører hardt og bremser veldig hardt. Da er det potensielt noe å hente.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. mai 2019, klokken 17:45
S og X kjøres jo med en pedal med rundt 70-80kW maks regen så jeg ser ikke hvilken nytte noe mer skulle gi. Med mindre man kjører hardt og bremser veldig hardt. Da er det potensielt noe å hente.
Jeg har sett at katta kan regenerere opptil 150kW under rette forhold, og eTron skal ta over det dobbelte av det..?

Kåre Knatten

Hvis jeg husker riktig er regenerering på 225 kW

olavxxx

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 25. mai 2019, klokken 18:16
Hvis jeg husker riktig er regenerering på 225 kW
Audi sa for preproduction 220:
https://electrek.co/2018/08/08/audi-e-tron-quattro-electric-suv-range-regen-braking/

Ellers angående regen: Det beste er faktisk ikke å regen mest mulig, siden man da gjør om mye av energien til varme. Man må nok regne med minst 10% tap når man regen strøm til batteri og så nytt tap når man skal hente ut fra batteri igjen.

MEN: man kan heller ei la bilen coaste seg opp til syke hastigheter ned et fjell, så den ideelle regen er ikke så veldig høyt i kW, det er nok regen til at man slipper å bremse med bremsene, men fremdeles klarer å holde den lovlige farten. Hvor mye man må regen vil jo da avhenge av bilens luftmostand, bilens vekt (bevegelsesenergi) osv.

Skal man kjøre "maks miljøvennlig" er det jo de som gasser ekstra på før stigningen og så tar den i N og coaster over toppen. Det er jo en teknikk man kan tjene rekkevidde på, men det er jo en veldig "teit måte" å kjøre bil på, vil jo bli veldig irriterende for de bak deg når man kjører så ujevnt, samt man vil nok oppnå alt for høy hastighet før bakken og kanskje alt for lav hastighet mot toppen....

Så jeg tenker at det beste er å kjøre som om det var en normal bil, la den være i D og kjør, ha på AC, ingen ECO modus osv... Drive it like you stole it....

Så heller da lade et par minutter ekstra på en veldig lang langtur, enn å kjøre som en jo-jo eller fryse på beina.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Slarre40

Er det noe teknisk i veien for at man kunne hatt "trinnløs" regenerering? Med hjul/spake der man justerte nedoverbakkefarten til ønsket fart?
Trondheim

tkjoerlaug

Sitat fra: Slarre40 på fredag 23. august 2019, klokken 10:28
Er det noe teknisk i veien for at man kunne hatt "trinnløs" regenerering? Med hjul/spake der man justerte nedoverbakkefarten til ønsket fart?

Har man ikke det allerede med å sette på cruise?

Rævedilter

Sitat fra: olavxxx på onsdag 29. mai 2019, klokken 21:39
Skal man kjøre "maks miljøvennlig" er det jo de som gasser ekstra på før stigningen og så tar den i N og coaster over toppen. Det er jo en teknikk man kan tjene rekkevidde på

Dette er feil, dette gjer høgare forbruk enn å holde samme snittfart og samme inn/utgangshastighet og jevn hastighet imellom.
Lågast mulig fart både på flaten og oppoverbakker gjer minst forbruk da luftmotstand auker med farten i andre potens.


daktari

Sitat fra: Slarre40 på fredag 23. august 2019, klokken 10:28
Er det noe teknisk i veien for at man kunne hatt "trinnløs" regenerering? Med hjul/spake der man justerte nedoverbakkefarten til ønsket fart?
Det finnes!
bruk gasspedal invertert. (Slipp for å bremse mye, trykk inn for å bremse litt, trykk i bånn får å gå fort fremover).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på fredag 23. august 2019, klokken 13:58
Sitat fra: Slarre40 på fredag 23. august 2019, klokken 10:28
Er det noe teknisk i veien for at man kunne hatt "trinnløs" regenerering? Med hjul/spake der man justerte nedoverbakkefarten til ønsket fart?
Det finnes!
bruk gasspedal invertert. (Slipp for å bremse mye, trykk inn for å bremse litt, trykk i bånn får å gå fort fremover).

Jeg har trinnløs regulering med bremsen  :P
Kjører alltid med seiling og justerer regen med brems.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA