Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmepumpe og forbruk

Startet av amyren, lørdag 16. februar 2019, klokken 17:39

« forrige - neste »

amyren

Noen som vet hvor lav utetemperatur varmepumpen kan fungere på?

Og ser man dette umiddelbart på strømmålingen, dvs at strømforbruket for varme går ned når man slår på A/C?

AppleKnocker

Sitat fra: amyren på lørdag 16. februar 2019, klokken 17:39
Noen som vet hvor lav utetemperatur varmepumpen kan fungere på?

Og ser man dette umiddelbart på strømmålingen, dvs at strømforbruket for varme går ned når man slår på A/C?
Har forstått det som at virkningen på varmepumpen går gradvis ned. Den er best rundt 0 grader. I 15 minus virker det som det er det elekriske varmeelementet som gjør det meste av jobben.

Men så har Ioniq et triks hvor varmeapparatet bruker spillvarme fra bilen. Usikker på hvordan dette fungerer, men det skal ha en viss effekt.

Skjønte ikke den siste delen av spørsmålet ditt. Hvis du kjører med på auto i kulde vil Heat være aktivert. Trykker du på A/C vil du få både kjøling/ aircondition og varme. Det kan være nyttig hvis det du har dugg på rutene, men det har ingenting med aktivering av varmepumpe å gjøre og trekker absolutt ikke strømforbruket ned. Snarere tvert i mot.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

amyren

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 16. februar 2019, klokken 19:42
Har forstått det som at virkningen på varmepumpen går gradvis ned. Den er best rundt 0 grader. I 15 minus virker det som det er det elekriske varmeelementet som gjør det meste av jobben.

Men så har Ioniq et triks hvor varmeapparatet bruker spillvarme fra bilen. Usikker på hvordan dette fungerer, men det skal ha en viss effekt.

Skjønte ikke den siste delen av spørsmålet ditt. Hvis du kjører med på auto i kulde vil Heat være aktivert. Trykker du på A/C vil du få både kjøling/ aircondition og varme. Det kan være nyttig hvis det du har dugg på rutene, men det har ingenting med aktivering av varmepumpe å gjøre og trekker absolutt ikke strømforbruket ned. Snarere tvert i mot.

Siste delen av spørsmålet var det nok jeg som hadde misforstått. Jeg trodde at varmepumpen ble slått av/på ved aktivering av AC knappen.
Men det er altså slik at varmepumpen står på hele tiden?

Eller er det en mulighet for å slå den av, eller at den slår seg av automatisk hvis temperaturen er for lav?
Dette er vel noe mange gjør på varmepumpene i hus, slår dem av når det blir så kaldt at den ikke har effekt lenger, for å skåne pumpen.


AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA