Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: GOS på søndag 24. februar 2019, klokken 23:08
Av en uforståelig grunn så har de satt opp de to som er satt opp på Aksdal på samme ladepar. Kommer det to model 3 def nå så får den ene lav hastighet selv om det ef 6 andre ladestolper. De burde unngått å sette de pp samme ladepar når de kun setter opp noen få CCS'er.
Da får vi tro at grunnen til det er at alle skal ha CCS snart
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

olavxxx

Det skal visst oppgraderes på alle fremover, så er kanskje enklest å ha oversikt hvis de krysser ut hele ladepar. Men klart litt kjedelig i oppstarten.

Amoss

Sitat fra: GOS på søndag 24. februar 2019, klokken 23:08
Av en uforståelig grunn så har de satt opp de to som er satt opp på Aksdal på samme ladepar. Kommer det to model 3 def nå så får den ene lav hastighet selv om det ef 6 andre ladestolper. De burde unngått å sette de pp samme ladepar når de kun setter opp noen få CCS'er.

For såvidt sant, men det blir bare enda vanskeligere å håndheve prioritet på CCS stolpene når de er fordelt på separate ladepar. Vil anta det er grunnen. Men uansett, som andre sier, dette er forhåpentligvis bare midlertidig.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Amoss på mandag 25. februar 2019, klokken 00:20
For såvidt sant, men det blir bare enda vanskeligere å håndheve prioritet på CCS stolpene når de er fordelt på separate ladepar. Vil anta det er grunnen. Men uansett, som andre sier, dette er forhåpentligvis bare midlertidig.
Jepp, så dette på Holmenstrand her om dagen. Halvparten av stolpene opptatt, en på hvert ladepar opptatt, og dermed halvparten av CCS stolpene okkupert.

Håper virkelig Tesla fyller opp SuC med CCS rimelig fort, dette blir rotete. Når man kommer om kvelden til en travel SuC så er det nok å drive med spotting etter ledig stolpe for ikke å si ledig ladepar, hvis man i tillegg skal spotte etter CCS kabler så blir det bare rot. Greit nok på ryddige SuC som Hokksund, men f.eks på Nebbenes o.l blir det bare rot.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

#139
Sitat fra: GOS på søndag 24. februar 2019, klokken 22:05
Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. februar 2019, klokken 11:12
Er det noen som har et forbruk på normal kjøring som de kan rapportere. Mener at fabrikk-kalkuleringen ligger på rundt 1,6 kwh/10 km.

Nå har jeg tilbakelagt ca 400 km, i typisk 4-7 grader, med min, hvorav 2*65 =130 km er landeveiskjøring med typisk 80 sone men startet med kaldt batteri/bil, resten bykjøring, og snittet så langt på bilen er 154wh/km. Dette var også ca forbruket på de 2*65 km jeg kjørte. Min S brukte ca 30% mer under samme forhold/temperatur.

Edit: Kjøringen inneholder også en del testing av grensene på bilen, eller det vil si dekkene siden de blir alt for myke når en drar til i svingene, spesielt 20 av kilometrene har nok dratt av litt gummi på Nokian R3 dekkene.

Nokian-dekkene må kjøres inn, regn med 1000km før de har blitt slik de skal være. Det gjelder ihvertfall R2, regner med at R3 er ganske like der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mack_

Sitat fra: GOS på søndag 24. februar 2019, klokken 22:05
Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. februar 2019, klokken 11:12
Er det noen som har et forbruk på normal kjøring som de kan rapportere. Mener at fabrikk-kalkuleringen ligger på rundt 1,6 kwh/10 km.

Nå har jeg tilbakelagt ca 400 km, i typisk 4-7 grader, med min, hvorav 2*65 =130 km er landeveiskjøring med typisk 80 sone men startet med kaldt batteri/bil, resten bykjøring, og snittet så langt på bilen er 154wh/km. Dette var også ca forbruket på de 2*65 km jeg kjørte. Min S brukte ca 30% mer under samme forhold/temperatur.

Edit: Kjøringen inneholder også en del testing av grensene på bilen, eller det vil si dekkene siden de blir alt for myke når en drar til i svingene, spesielt 20 av kilometrene har nok dratt av litt gummi på Nokian R3 dekkene.
Wtf? Ligger 40Wh/km over ditt snitt. Hva er dekktrykket ditt? Ligger på 3,1-3,3bar her (den ble utlevert slik).

GOS

Sitat fra: mack_ på mandag 25. februar 2019, klokken 11:08

Wtf? Ligger 40Wh/km over ditt snitt. Hva er dekktrykket ditt? Ligger på 3,1-3,3bar her (den ble utlevert slik).

46 PSI slik den var utlevert med, 18" Aero og altså IKKE Performance.
Vestlandsveier (Stavanger-Haugesund området), altså ikke noe 110 km/t fartsgrense i nærheten her, kun ett lite strekk mellom Stavanger og Sandnes som har 90 km/t, ellers 80 km/t og nedover fartsgrense.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Pocoloco

Sitat fra: DeepFu på søndag 24. februar 2019, klokken 14:28
Tromsø ja. Får ringe dem i morra, og sikkert på torsdag også, og be dem om å sørge for at den er ladet når jeg henter. Er det forresten noen som har fått utlevering tidligere enn kl 9 1.mars i Tromsø? Begynner å lure på om jeg er først ut i Nord-Norge.

Jeg skal også hente i Tromsø i mars og skal kjøre videre til Sortland. Kan du dele erfaringen din med både lading, forbruk til bjerkvik/narvik og leveringsopplevelse fra Tesla Tromsø?
Tesla Model ≡ 06.04.19

olavxxx

Blir spennende dette, jeg skal rulle på Performance men med 19" og R3. Blir samme omkrets som org hjul, men 3.73 kg lettere per felg vs 20" som Performance bruker, 2 kg lettere enn 19" OEM og litt nøettere enn OEM 18"...

Så gleder meg til å teste. Men jeg kjører maks aks her tiden.... Ikle så mye høy hastighet da..

DeepFu

Sitat fra: Pocoloco på mandag 25. februar 2019, klokken 13:54
Sitat fra: DeepFu på søndag 24. februar 2019, klokken 14:28
Tromsø ja. Får ringe dem i morra, og sikkert på torsdag også, og be dem om å sørge for at den er ladet når jeg henter. Er det forresten noen som har fått utlevering tidligere enn kl 9 1.mars i Tromsø? Begynner å lure på om jeg er først ut i Nord-Norge.

Jeg skal også hente i Tromsø i mars og skal kjøre videre til Sortland. Kan du dele erfaringen din med både lading, forbruk til bjerkvik/narvik og leveringsopplevelse fra Tesla Tromsø?
Will do. Nå er det bare å håpe at det ikke blir endringer i dato. Passet så bra med jobb og avtaler den dagen.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

GRS

#145
Da var de første milene i vår P tilbakelagt. HELT fantastisk vogn. Overlevering gikk helt greit, spesielt siden den ble fremskyndet et par dager. ;)

Måtte vente litt pga. montering av spoiler, men bedre det enn å ikke få den på en stund. :)

Sjekk nøye listene rundt vinduene. Vår hadde små skader to steder. Ene speildekselet er også litt bob-bob montert. Når det gjelder tilpassning av dører og slikt ser det meste ok ut, men venstre bakdør skulle vært justert litt.

Litt lav ladehastighet på SC synes jeg (39kw), og hjemme fikk jeg bare 8a på 16a kurs med industrikontakt. Ladingen feilet etter en stund, men fikk den igang igjen.

Rare greier med disse bilene...har ikke hatt Tesla før, og føles litt som å rote med Mac når man er vant med PC. Fikk ikke av viskerne når jeg hadde stoppet. Skjønte ikke hvordan man får slått av dyret etter å ha satt den i P. Var jo bare å låse og gå, men det er ikke vi helt vant til...he he :)

Ellers fungerer betjening av viskere, lys, stereo osv helt suverent. Blir en enkel tilvenning.

Var inne på appen for å se en annen SC. Trodde kanskje jeg fikk frem om den var oppgradert med CCS. Trykket på den så stod det "SEND". Skjønte ikke bæret av HVOR det ble sendt...før jeg begynte å kjøre. Da begynte selvsagt kjerringa på navigasjonen å dirigere meg i den retningen. Så da skjønte jeg det. ;)

Alt er veldig nytt, men utrolig spennende. Fantastisk opplevelse så langt. Fikk tommel opp fra en kar på SCen i Arna. :)

Og sist men ikke minst;
Fytti helsiken så greiene går!!! :D
TM3P sort/sort

golo

Sitat fra: GRS på mandag 25. februar 2019, klokken 20:05
Sjekk nøye listene rundt vinduene. Vår hadde små skader to steder. Ene speildekselet er også litt bob-bob montert. Når det gjelder tilpassning av dører og slikt ser det meste ok ut, men venstre bakdør skulle vært justert litt.

Hva gjør de når sånne skader oppdages? Ble dere enige om at Tesla skulle reparere skadene?

GRS

De fylte ut et skjema der feilene ble markert, så ville de ta kontakt for utbedring. Glemte få kopi av det, men har tatt bilder også. De virker veldig ok og opptatt av at ting skal være "på stell".
TM3P sort/sort

Sga94

Hvordan er akselerasjonen i Long Range? Er kjemperedd for at jeg blir skuffet. Har tidligere brukt en s100D hvordan kan de sammenlignes?

mack_

Sitat fra: Sga94 på mandag 25. februar 2019, klokken 21:41
Hvordan er akselerasjonen i Long Range? Er kjemperedd for at jeg blir skuffet. Har tidligere brukt en s100D hvordan kan de sammenlignes?
Er nok ikke like kvass som s100D, men for min del er det mer enn nok med LR. kan ikke se for meg at jeg hadde trengt  P under noen som helst omstendighet bortsett fra å svi litt ekstra gummi den første uka. Veldig leken bil, spesielt i forhold til X75D som jeg har fra før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA