Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

DeepFu

Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 14:18
Sitat fra: DeepFu på søndag 24. februar 2019, klokken 12:55
Hvor mye strøm er det på bilen når man henter? Skal kjøre 23 mil hjem, og nærmeste SuC er på Setermoen, så den bør klare 20 mil  "rett ut av eska" for at det skal gå rimelig greit. Bør man ringe og be om at den er fulladet ved henting?

Tromsø? ring og be om at den fullades før du får den!
Tromsø ja. Får ringe dem i morra, og sikkert på torsdag også, og be dem om å sørge for at den er ladet når jeg henter. Er det forresten noen som har fått utlevering tidligere enn kl 9 1.mars i Tromsø? Begynner å lure på om jeg er først ut i Nord-Norge.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

DeepFu

Joda, er klar over at det finnes ladestasjoner, og har lastet ned det som finnes av apper. Men håper jo å slippe måtte kjøre rett til en ladestasjon etter henting.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Wibla

Da jeg hentet min S der på nyttårsaften var bilen fulladet og varmet opp da jeg kom, men jeg fløy jo opp ens ærend for å hente bil, så de visste at jeg skulle kjøre langt etterpå ;)

Hvor langt fra Tromsø bor du?
2018 Tesla Model S 75D

DeepFu

Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 15:28
Da jeg hentet min S der på nyttårsaften var bilen fulladet og varmet opp da jeg kom, men jeg fløy jo opp ens ærend for å hente bil, så de visste at jeg skulle kjøre langt etterpå ;)

Hvor langt fra Tromsø bor du?
Narvik, så det bli jo 25mil. Værmeldingen tyder på at det kan bli snø også, så må regne med høyere forbruk også.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Wibla

Så lenge du har mer enn 60% kommer du deg til Setermoen med en P3D (worst case, la ikke merke til om du hadde bestilt P eller LR) i noen minusgrader og snø (ref www.abetterrouteplanner.com ). Har du mer enn 80% kommer du helt til Narvik, men jeg ville nok helst lada litt på Setermoen likevel...

Har du lading hjemme?

Ellers finnes det også hurtigladere fra Fortum (CCS, 50kW) ved flyplassen.
2018 Tesla Model S 75D

DeepFu

Har 1-fase cee (blåstikk) hjemme. Har ikke bestemt meg for om jeg skal ha ladeboks i garasjen eller utenfor. Og dessuten må det legges ny kurs først, så det blir til sommeren. Får satse på en top-up på Setermoen hvis det blir trått føre.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Wibla

Har du 16A eller 32A CEE-stikk hjemme? UMC Gen1 hadde 32A CEE-adapter, UMC Gen2 (som TM3 kommer med) har 16A.
2018 Tesla Model S 75D

DeepFu

Sitat fra: Wibla på søndag 24. februar 2019, klokken 18:13
Har du 16A eller 32A CEE-stikk hjemme? UMC Gen1 hadde 32A CEE-adapter, UMC Gen2 (som TM3 kommer med) har 16A.
16A, men planlegger å oppgradere hele eller deler av anlegget.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Wibla

Da slipper du hvertfall styre noe, siden UMC Gen2-adapteret passer rett i.

Ladestasjon gjør livet enklere :)
2018 Tesla Model S 75D

GOS

#129
Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. februar 2019, klokken 11:12
Er det noen som har et forbruk på normal kjøring som de kan rapportere. Mener at fabrikk-kalkuleringen ligger på rundt 1,6 kwh/10 km.

Nå har jeg tilbakelagt ca 400 km, i typisk 4-7 grader, med min, hvorav 2*65 =130 km er landeveiskjøring med typisk 80 sone men startet med kaldt batteri/bil, resten bykjøring, og snittet så langt på bilen er 154wh/km. Dette var også ca forbruket på de 2*65 km jeg kjørte. Min S brukte ca 30% mer under samme forhold/temperatur.

Edit: Kjøringen inneholder også en del testing av grensene på bilen, eller det vil si dekkene siden de blir alt for myke når en drar til i svingene, spesielt 20 av kilometrene har nok dratt av litt gummi på Nokian R3 dekkene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

olavxxx

Sitat fra: GOS på søndag 24. februar 2019, klokken 22:05
Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. februar 2019, klokken 11:12
Er det noen som har et forbruk på normal kjøring som de kan rapportere. Mener at fabrikk-kalkuleringen ligger på rundt 1,6 kwh/10 km.

Nå har jeg tilbakelagt ca 400 km, i typisk 4-7 grader, med min, hvorav 2*65 =130 km er landeveiskjøring med typisk 80 sone men startet med kaldt batteri/bil, resten bykjøring, og snittet så langt på bilen er 154wh/km. Dette var også ca forbruket på de 2*65 km jeg kjørte. Min S brukte ca 30% mer under samme forhold/temperatur.

Edit: Kjøringen inneholder også en del testing av grensene på bilen, eller det vil si dekkene siden de blir alt for myke når en drar til i svingene, spesielt 20 av kilometrene har nok dratt av litt gummi på Nokian R3 dekkene.
WTF, det er sykt mann! For et lavt forbruk!

GOS

Sitat fra: DeepFu på søndag 24. februar 2019, klokken 12:55
Hvor mye strøm er det på bilen når man henter? Skal kjøre 23 mil hjem, og nærmeste SuC er på Setermoen, så den bør klare 20 mil  "rett ut av eska" for at det skal gå rimelig greit. Bør man ringe og be om at den er fulladet ved henting?

Min var ladet til 68% men du bør nok gi dem ett hint om du er avhengig av å ha godt med strøm på batteriet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Til dere som har fått bilen:
Kan dere se i NAVI hvilke ladestolper som har CCS?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: DeepFu på søndag 24. februar 2019, klokken 12:55
Hvor mye strøm er det på bilen når man henter? Skal kjøre 23 mil hjem, og nærmeste SuC er på Setermoen, så den bør klare 20 mil  "rett ut av eska" for at det skal gå rimelig greit. Bør man ringe og be om at den er fulladet ved henting?
Jeg hadde 59% (anslått i bilen til 300km)

Har også sett ett annet sted omtalt at bilen var ladet til 60%

Du kan jo ringe dem å høre, men strengt tatt så holder det nok det du har. Du kunne også be dem om å sette på lading når du ankommer for å hente hvis det er på servicesenter der har de jo rask lading som vil gi mye ekstra på den timen eller så det tar med utlevering.

GOS

Sitat fra: Handyman på søndag 24. februar 2019, klokken 22:42
Til dere som har fått bilen:
Kan dere se i NAVI hvilke ladestolper som har CCS?

Ja det gjør den. Den viser kun det antall CCS stasjoner som er ledig av totalt antall CCS på den SuC.


Av en uforståelig grunn så har de satt opp de to som er satt opp på Aksdal på samme ladepar. Kommer det to model 3 def nå så får den ene lav hastighet selv om det ef 6 andre ladestolper. De burde unngått å sette de pp samme ladepar når de kun setter opp noen få CCS'er.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA