Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

Thomaswold

Hvordan er baksetene iforhold til utstillingsmodellene? De nye bilene skal jo ha oppgraderte seter med bedre høyde.

mack_

Sitat fra: Balrog på søndag 24. februar 2019, klokken 03:44
Liker autopiloten langt bedre enn jeg trodde, digg å la bilen følge fartsgrensene og styre helt av seg selv... Ufattelig chill, samtidig som man får med seg langt mer av trafikkbildet når man slipper å måtte konse på å holde fartsgrensene.

Noe jeg ikke er blitt venn med er blinklyset. Synes det er flere situasjoner der det ikke skrur seg av etter å ha gjennomført svingen. Ganske ulikt TMS og alt annet jeg har kjørt. Noen med samme erfaring eller er det jeg som blinker feil?
I second this! Grunnen til at jeg ikke tok med det som minus i posten min var at jeg trodde at det kun var uvant. Hvis man tar handelen ørlite opp, blinker den kun tre ganger. Da jeg fant ut dette ble jeg litt mer fornøyd, så jeg regner med at det vil gå seg til.

Har autopilot på X også, og ja, det er mer nyttig enn man skulle tro. Testet AP'en i går på enkelte steder jeg vet har vært utfordrende for X'en. Det førte til rød blinking og jeg måtte ta over for bilen (Model 3) fordi den krysset midtlinja. Lurer på om det var fordi det var mørkt og at jeg kjørte med nærlys, for er ikke lysene VELDIG nærsynte? Føles ikke bra ut å kjøre i 80 med nærlys på i mørket med Model 3. Har sett at det er justering mulighet av lys i softwaren, så mulig jeg må fikle litt der.

Angående bakseter er de overraskende komfortable. Kan ikke med 100% sikkerhet si at de er ulike demobilene, men jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene som første versjon av baksetene fikk med for dårlig lårstøtte og mye vinkel i knærne. Jeg er 186cm og har laange føtter.

Etter frokost blir det testing av tre barneseter bak. Er ganske optimistisk  ;)

jorgror

Sitat fra: Balrog på søndag 24. februar 2019, klokken 03:44
Noe jeg ikke er blitt venn med er blinklyset. Synes det er flere situasjoner der det ikke skrur seg av etter å ha gjennomført svingen. Ganske ulikt TMS og alt annet jeg har kjørt. Noen med samme erfaring eller er det jeg som blinker feil?

For å skru av blinklyset når det ikke skrur seg av selv så tar du blinklys hendelen i den retningen man allerede blinker.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

GOS

Sitat fra: Balrog på søndag 24. februar 2019, klokken 03:44
Noe jeg ikke er blitt venn med er blinklyset. Synes det er flere situasjoner der det ikke skrur seg av etter å ha gjennomført svingen. Ganske ulikt TMS og alt annet jeg har kjørt. Noen med samme erfaring eller er det jeg som blinker feil?

Har samme erfaring på min 3. Tror det spesielt gjelder (slake høyre?) avkjørsler med etterfølgende svak kontinuerlig (høyre?) sving etter avkjørsel. Da virker det som om den ikke oppfatter at den er ferdig med avkjørsel. Idet minste ikke før jeg blir lei og skrur den av manuelt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: mack_ på søndag 24. februar 2019, klokken 07:50
Etter frokost blir det testing av tre barneseter bak. Er ganske optimistisk  ;)

Legg gjerne ut bilde da barnebarn nummer 2 kommer snart.


Jeg har nå et Axkid Minikid og når det settes i midten bak så blir det umulig å komme til en av de andre beltefestene:-(



Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tornaldo

Sitat fra: GOS på søndag 24. februar 2019, klokken 09:08
Sitat fra: mack_ på søndag 24. februar 2019, klokken 07:50
Etter frokost blir det testing av tre barneseter bak. Er ganske optimistisk  ;)

Legg gjerne ut bilde da barnebarn nummer 2 kommer snart.


Jeg har nå et Axkid Minikid og når det settes i midten bak så blir det umulig å komme til en av de andre beltefestene:-(

Går det med en forlenger på beltefestet? Har to barneseter på Model S, og da hjelper det bra. Hvis ikke er det ganske kronglete.

https://www.seatbeltextenderpros.com/tesla-model-3-seat-belt-extender/
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

mack_

Har testet tre barneseter nå, og det går fint. Kjøpte to graco-seter mtp bredde og Model 3, men har lånt vekk det ene nå, så jeg fikk testet med det 4(?)cm bredere setet fra besafe. Det siste er maxicosi babysete med base. Det er grei plass med disse tre, og med to graco-seter blir det god plass! Maxicosi-basen bør festes med beltet og ikke Isofix for å få best mulig plass. Jeg kommer til å ha tre seter uten Isofix for best plassutnyttelse. Man må nesten ha belteforlenger slik noen andre her nevner. Bestilles lett fra seatbeltextenderpros.

Jeg velger nok X'en når vi skal ha med oss mye,  men Model 3 er virkelig en større bil enn mange tror! Jeg fikk ikke til dette i Leafen.

Var noe bugs med bildeopplastning, så jeg får prøve senere.

DagfinnN

Er det noen som har et forbruk på normal kjøring som de kan rapportere. Mener at fabrikk-kalkuleringen ligger på rundt 1,6 kwh/10 km.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. februar 2019, klokken 11:12
Er det noen som har et forbruk på normal kjøring som de kan rapportere. Mener at fabrikk-kalkuleringen ligger på rundt 1,6 kwh/10 km.
Kan ikke rapportere normal kjøring nei

Første timer i performance innbyr ikke til det, tvert imot faktisk

olavxxx

Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. februar 2019, klokken 11:12
Er det noen som har et forbruk på normal kjøring som de kan rapportere. Mener at fabrikk-kalkuleringen ligger på rundt 1,6 kwh/10 km.
Husk Det er vinter nå, samt 1.6 er vel for LR på 18" hjul, om sommeren. Men på langturer om vinteren med bare veier ble forbruk være respektabelt.

DeepFu

Hvor mye strøm er det på bilen når man henter? Skal kjøre 23 mil hjem, og nærmeste SuC er på Setermoen, så den bør klare 20 mil  "rett ut av eska" for at det skal gå rimelig greit. Bør man ringe og be om at den er fulladet ved henting?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Sitat fra: Thomaswold på søndag 24. februar 2019, klokken 05:51
Hvordan er baksetene iforhold til utstillingsmodellene? De nye bilene skal jo ha oppgraderte seter med bedre høyde.
Utstillingsmodellene (US-utgavene) og demobilene har det nye baksetet. Endringen kom i USA for lenge siden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: tornaldo på søndag 24. februar 2019, klokken 09:29
Sitat fra: GOS på søndag 24. februar 2019, klokken 09:08
Sitat fra: mack_ på søndag 24. februar 2019, klokken 07:50
Etter frokost blir det testing av tre barneseter bak. Er ganske optimistisk  ;)

Legg gjerne ut bilde da barnebarn nummer 2 kommer snart.


Jeg har nå et Axkid Minikid og når det settes i midten bak så blir det umulig å komme til en av de andre beltefestene:-(

Går det med en forlenger på beltefestet? Har to barneseter på Model S, og da hjelper det bra. Hvis ikke er det ganske kronglete.

https://www.seatbeltextenderpros.com/tesla-model-3-seat-belt-extender/


En slik vil løse problemet tror jeg. Må sette den i før jeg fester stolen. Selges slike noe plass i butikken eller blir det å bestille på nett?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

DagfinnN

Sitat fra: olavxxx på søndag 24. februar 2019, klokken 12:30
Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. februar 2019, klokken 11:12
Er det noen som har et forbruk på normal kjøring som de kan rapportere. Mener at fabrikk-kalkuleringen ligger på rundt 1,6 kwh/10 km.
Husk Det er vinter nå, samt 1.6 er vel for LR på 18" hjul, om sommeren. Men på langturer om vinteren med bare veier ble forbruk være respektabelt.
Ser jo at TM3 beregner 69 km/t lading med 11 kw/h strøm. Noe som er et kalkulert forbruk på 1,59 kw/h pr. 10 km.
På min S100D er tilsvarende beregning 1,91 kw/h pr. 10 km.
Lett å nå 1.91 når det er rimelig bra forhold på langtur.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Wibla

Sitat fra: DeepFu på søndag 24. februar 2019, klokken 12:55
Hvor mye strøm er det på bilen når man henter? Skal kjøre 23 mil hjem, og nærmeste SuC er på Setermoen, så den bør klare 20 mil  "rett ut av eska" for at det skal gå rimelig greit. Bør man ringe og be om at den er fulladet ved henting?

Tromsø? ring og be om at den fullades før du får den!
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA