Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. februar 2019, klokken 23:12
Hvor er utleveringen i Drammen? Er det i Tesla sine vanlige lokaler?

På min Final Invoice står det utlevering til:

Bjørnstjerne Bjørnsons Gate 122
3041, Drammen, Norge

Som jeg tror er Tesla sine vanlige lokaler.

MEN som med alt annet fra Tesla så er jo ingenting skrevet i stein...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på onsdag 20. februar 2019, klokken 10:00
Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. februar 2019, klokken 23:12
Hvor er utleveringen i Drammen? Er det i Tesla sine vanlige lokaler?

På min Final Invoice står det utlevering til:

Bjørnstjerne Bjørnsons Gate 122
3041, Drammen, Norge

Som jeg tror er Tesla sine vanlige lokaler.

MEN som med alt annet fra Tesla så er jo ingenting skrevet i stein...
Har snakket med en engelskmann på telefon og han sa også at det er i Tesla sine lokaler.

Takk for adressen

tornaldo

Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 20. februar 2019, klokken 06:50
Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:23
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:47
Noen flere km på baken og til de av dere som forventer at TM3 er en real head turner blir dere nok skuffa. Med Model S i sin tid fikk man jo ikke gå i fred inn og ut av bilen. TM3 er en ganske diskret bil og er ikke i nærheten av å pådra seg like mye oppmerksomhet som Terje Søviknes i barnebassenget.

Heldigvis kjøper bil til meg selv og ikke for naboen.
:+1:

Likevel et godt poeng.. Mange som legger en halv mill+ i bilen, synes det er trivelig om også andre synes den er fin. Ikke alle selvfølgelig, men mange.

Også enig i utsagnet at Model 3 er en typisk bil for den yngre generasjon. Selv om det er noen 100 åringer her inne som synes bilen er ideel, kjører 100 åringer flest ikke lave sportssedaner i dag. Betyr ikke at den ikke kan passe alle aldersgrupper.

Hvis jeg sier at Model 3 er litt upraktisk fordi man ikke har display rett foran rattet, er det sikkert noen som sier, «Hei, jeg er blind på venstre øye, og skjeler mot høyre med det andre øye, så skjermen er helt perfekt».   ;)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ikesrm

Da har jeg hentet min. Jeg kommer fra en Mazda 3, en bil til halve prisen.

Første inntrykk er at Tesla virker gjennomført uten knirk. Absolutt en bil for yngre generasjonen med tanke på stil med sitt ganske moderne og minimalistisk design. Noe uvant med speedometer på siden, men det er vel noe man venner seg til.

Det er dog en "dyr" bil, men mener selv at man kanskje betaler her litt ekstra for å være "on the edge", merkevare, programvare, ladenettverk, o.l. Savner dog automatisk bagasjelukking, varme i rattet, HUD, luft-fjæring. Dette er elementer jeg ville betalt for (og noe burde kanskje vært inkludert i Performance for å skille ut forskjellene i praksis).

Kjøring er stiv men overraskende behagelig til tross for 20", men kommer nok til å finne noen 19" etterhvert uansett. Eneste jeg føler jeg mangler på kjøring er oversikten bak, den er litt begrenset føler jeg (kommer fra hatchback så sikkert en vanesak det også). Føler også litt på "rekkeviddeangsten" da jeg til tider drar sørover til Kristiansand-område (fra Oslo) og under visse strekninger pleier å holde en fart på 130-140. Tror det kan bli vanskelig med Tesla, men det gjør vel egentlig kanskje ikke så mye da det er uansett mer fornuftig å holde fartsgrensen.

Jeg sammenligner bilen med en Mazda så kan vel ikke forvente noe annet, men mener uansett at dette er et godt kjøp hvis man vil ha ny elbil og man vil at den skal være Tesla. Tesla 3 er "nesten" perfekt og mangler egentlig kun det siste lille (som ekstrautstyret over) for å være 10/10.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder kjøring i høy hastighet, så vil det tidsoptimale være noe i området av 180 km/t. Altså i Norge er det bare å kjøre så raskt som man har samvittighet til, og så bare superlade litt ekstra. Man sparer tid på det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fjongfasong

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:47
Så har du tenkt å stå lett henslengt og "vente på noen" ved bilen i håp om å få oppmerksomhet, kommer nok Mr. Bean-assosiasjonene ganske kjapt.


Noe usikker på om du troller eller ikke, men dette minner meg litt om meg selv når jeg var et sted mellom 12 og 14 år, satt på tbanen med koss porta pro og var stolt over å høre på progressive band ansett som "voksenmusikk"
Men slapp av, du vokser det nok av deg etterhvert du også, selvtilliten kommer med åra.

GOS

Sitat fra: ikesrm på onsdag 20. februar 2019, klokken 14:38
Føler også litt på "rekkeviddeangsten" da jeg til tider drar sørover til Kristiansand-område (fra Oslo) og under visse strekninger pleier å holde en fart på 130-140. Tror det kan bli vanskelig med Tesla, men det gjør vel egentlig kanskje ikke så mye da det er uansett mer fornuftig å holde fartsgrensen.

Da skal du kjøre mye fortere enn 130-140 i 100 og 110 sonen for at du skal få problem med å komme frem....

Men uansett, en pause må du jo ha på turen og da fyller du litt opp på en SuC.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:47
TM3 er en ganske diskret bil og er ikke i nærheten av å pådra seg like mye oppmerksomhet som Terje Søviknes i barnebassenget.

Er det mulig å få deg til å teste elbiler med samme språk og humor på fast basis?
For det første får vi oss en god latter og for det andre så får man en kort og konsis test uten en nisse som forklarer oss hvordan en elbil fungerer i 70% av testens lengde. "Så har man re-gen-e-rering, det betyr at bilen bremser for deg og lader batteriet i bilen, ja for batterier er det nok av i bilen. Disse er plasser i gulvet og gir bilen et lavt tyngdepunkt..." Gjeeeesp!


JorEl

Balrog er en fin skrivemester :) Min favoritt er HusmorTanksen som kommer midt i veien, he he.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

P85D

Flott bil og veldig morsom å kjøre. I Track Mode er den en drøm på vinterveier, kan drifte og leke over alt. Dette var ett stort savn for min del med P85D.

Bilen føles som en blanding a Subaru STI og BMW M3. 4hjulstrekken er perfekt (ala Subaru) og styingen er presis og nøytral som i en BMW 3 serie. Veldig kontrollert og morsomt med andre ord.

Jeg føler på ingen måte noe savn fra S'en. Perfekt bil i perfekt størrelse.

Her er det bare å nyte. Og glede seg til å teste den på bane  :+1:
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

najtrox

Mottok min idag og må si den er utrolig god å kjøre. Fikk også prøvd ACC som virket upåklagelig. Gleder meg til å få testet resten når den er ferdig foliert.

Er det forøvrig flere enn meg som kun har "6 mnd" supercharging på teslaccount?
OG: Kan man nå kjøpe aero wheel cap kits på servicecentrene?

GOS


Utleveringen i dag gikk raskt og enkelt. Detailingen var ikke av ypperste klasse, men ellers så det veldig bra ut. Brukte vel ikke mer enn 15 minutt tenker jeg.

Nå har det bare blitt 2 timers kjøring så det er for tidlig å si noe, men jeg kommer nok ikke til å angre på at jeg byttet vekk S'en i 3'ern da vi ikke har behov for all den plassen som S'en har. Kommer nok ikke til å bruke noen angrerett.

Min første observasjoner var:
-hmmmm, her var det mer rumlestøy (usikker på om det var drivverket eller dekkstøy) på 18" aero felgene en min S85 RWD 2014 på 19" i lave hastigheter og med stereoen av. Dekkene er jo helt ny og er ikke "innkjørt" så det kan gjerne forklare noe, så får se.
-setene var mykere enn S'en og med bedre støtte.
-jeg har "ikke syn" på høyre øye og har dermed vært usikker på det med manglende instrumentpanel, men det gikk helt fint. (Skal jeg se lant til høyre på skjermen så må jeg snu hodet, men speedometeret ser jeg ved å flytte blikket)
-ved kjøring i mørke så var det faktisk veldig behagelig at det ikke var distraherende lys fra tradisjonelt instrumentpanel.
-Forbruket til hytta på denne første turen var ca 25% lavere enn S'en
-Autopiloten brukte sikkert ikke mer enn 4-6 km før den hadde kalibrert seg.
-Slet med å få min egen Spotify bruker til å fungere, men etter å ha logget ut og så valgt tesla-konto samt resatt ett par ganger så fungerte det.
-Anlegget trenger nok å splilles inn, men inntrykket "ut av boksen" er dårligere enn ferdig innspilt UlraHiFi på S'en, men dette tror/håper jeg jevnes ut etter innspilling
-LR AWD er mer enn nok aksellerrasjon for meg (selv om peformance er kjekt av og til)
-Fant ikke ut en enkel måte å få bilen til å oppdatere hastigheten ved ACC til ny registrert fartsgrense uten å bruke +/- tastene så her må jeg vist lese bruksanvisningen
-både nær og fjernlys er bedre enn på min S.
-S'en er mer "duvende" og komfortabel, men 3'eren er mer enn komfortabel nok.
-Følte at 3'eren tok skarpe humper bedre og mer lydisolert (mer stump lyd) enn det S'en hadde

Madamen syntes den var finere (og heldigvis mindre) enn S'en. Både utseende og farge (MultiColourRed versus mørk blå metallic som S'en har.

Gleder meg til å få teste mer.

Gled dere, spesielt dere som ikke har hatt S eller X fra før,
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geirci2

Helsvart eller svart og hvitt interiør?
Reservasjonsdato?
Bestillingsdato?
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Tesla Espen

Sitat fra: GOS på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:19

Fant ikke ut en enkel måte å få bilen til å oppdatere hastigheten ved ACC til ny registrert fartsgrense uten å bruke +/- tastene så her må jeg vist lese bruksanvisningen

Om du trykker på fartsgrense skiltet på skjermen på din model 3, så vil den sette hastigheten til den nye hastigheten  ;D

jorgror

Sitat fra: Tesla Espen på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:28
Sitat fra: GOS på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:19

Fant ikke ut en enkel måte å få bilen til å oppdatere hastigheten ved ACC til ny registrert fartsgrense uten å bruke +/- tastene så her må jeg vist lese bruksanvisningen

Om du trykker på fartsgrense skiltet på skjermen på din model 3, så vil den sette hastigheten til den nye hastigheten  ;D
Høyre hjul på rattet kan også brukes til å justere hastighet. 1 km/t med liten rotasjon og 5 km/t ved stor rotasjon.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA