Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Vesel på tirsdag 12. mars 2019, klokken 22:26
Så for øvrig ikke noe til verken dog mode eller sentry mode heller. Har det ikke kommet til Europa ennå? Dog mode skulle jeg gjerne hatt så fort som mulig!
I følge denne tråden kom det i 2019.5.x  (som jeg har i bilen min)
https://www.reddit.com/r/teslamotors/wiki/softwareupdates

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Vesel

Sitat fra: ladov på tirsdag 12. mars 2019, klokken 23:07
Sitat fra: Vesel på tirsdag 12. mars 2019, klokken 22:26
Så for øvrig ikke noe til verken dog mode eller sentry mode heller. Har det ikke kommet til Europa ennå? Dog mode skulle jeg gjerne hatt så fort som mulig!
I følge denne tråden kom det i 2019.5.x  (som jeg har i bilen min)
https://www.reddit.com/r/teslamotors/wiki/softwareupdates

Ja, er samme versjon jeg også har. Fant ut av det med dog mode. Er inne i klimainnstillingene. Er visst den der "keep climate on" som må hukes av. Skal teste ut i morgen.

Sentry mode har jeg ikke sett noe til da. Etter hva jeg har lest skal den ligge under security-innstillingene. Er noe innbruddsalarm og tilt-alarm og greier man kan aktivere der ihvertfall, men ikke noe som kalles direkte sentry mode som jeg kan se. Har ikke fått installert minnepenn ennå da. Kanskje det må inn først.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Strøm Tycoon

#227
Hentet bil på Lillestrøm mot slutten av denne uken. Noen mindre overflatemerker i lakken, og småstein som sitter i klem i takrennen er det vi fant å sette fingeren på. Ser i ettertid at høyre bakdør må flyttes litt fremover. Spoiler bak må ettermonteres.

Hva syns jeg om bilen (AWD Performance)?

Komfort og støy
Gode justeringsmuligheter av både ratt og seter gir god mulighet å finne riktig sittestilling. Litt mykere seter enn jeg foretrekker, men de er likevel komfortable å sitte i. Nydelig lite ratt gir veldig direkte styring uten at det føles for brått, her tror jeg lang akselavstand er med på å balansere ting ut.

Bedre fjæringskomfort enn jeg hadde sett for meg, fast og fin, men ingen Model S med luftfæring.

Det romler bra av 20" på sommerdekk, det er ikke til å komme fra. Likevel ble jeg litt positivt overrasket, faktisk syntes jeg støybildet er til å leve med gitt dekkdimensjonen.

Interiør
Helt grei materialkvalitet her og der, men det synes at bilen er laget for å treffe et prispunkt. Særlig syntes jeg treplanken på dashbordet ser fryktelig kjip ut. Positivt er det at det er laget god plass til mobiltelefoner og skjermen er i en klasse for seg, uansett pris.

Om natta syntes jeg området foran føreren er veldig mørkt. En konsekvens av at det ikke finnes instrument eller skjerm der.

Lyd
Her kommer vi til min største skuffelse. Har lest mye bra om dette anlegget, og at det angivelig skulle være bedre enn Sound Studio i Model S. Det er det IKKE. For mye mellombass i framdørene fører til et ullent og upresist lydbilde i lavere frekvenser. Måtte skru bassen helt ned på EQen for å få nogenlunde akseptabel lyd, men da forsvinner derimot mye dypbass. Tror det er mye å hente på å lyddempe dørene i så henseende.

Kjøreegenskaper og ytelse
Har kun kjørt motorvei, og litt småveier. Kan ikke si så mye annet enn at den er svært god å kjøre på motorvei i alle fall. Blir spennende å utforske dette området mere utover våren.

Kjørte med tilbake fra Lillestrøm med samme snittforbruk som vi hadde til Lillestrøm med en '13 S85 med 19" vinterhjul. Men vi kjørte "litt" fortere og med mer entusiasme tilbake.

Akselerasjonen er helt latterlig.

Plass
Vi er to, på rundt 170, så vi har mer enn nok plass fremme. Innsteget bak syntes jeg er for trangt for beina, og i det hele tatt er det dårlig med plass til føttene bak. Den er og oppleves såklart som mye mindre enn Model S. Men akkurat det er nok ingen nyhet for noen.

Oppkobling og konfigurering
Gikk som smurt. Ingen problemer med å få appen i kontakt med bilen, ellers er alt av oppsett relativt logisk lagt opp og lett tilgjengelig. Pluss for at Tesla har forutsett at vi har en Androidtelefon med USB-C og en iPhone :)

Oppsummert
Vil ikke oppsummere for mye så tidlig. Men førsteinntrykket er bra. Turen til Nürburgring i Mai blir nok anledningen jeg får til å bli skikkelig kjent med denne.


JorEl

Sto på SC i dag. På siden sto en Performance TM3. Da fikk jeg se den for første gang. Meget pen. Litt mindre enn modelS, men en ekte Tesla :+1: Slo meg at folk som er glad i fart, ikke kan kjøpe noe bedre for pengene 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

olavxxx

Sitat fra: JorEl på søndag 24. mars 2019, klokken 21:03
Sto på SC i dag. På siden sto en Performance TM3. Da fikk jeg se den for første gang. Meget pen. Litt mindre enn modelS, men en ekte Tesla :+1: Slo meg at folk som er glad i fart, ikke kan kjøpe noe bedre for pengene 8)
Lett å bli kvalm, den akser så sykt!

Sverre Hasvold

Hentet en lekker svart AWD i dag tidlig. Alt var bra på levering  :D

Fikk første steinsprut i frontruta etter ca 30 km kjøring...  :( Heldigvis på passasjersiden. Fikses i morgen..

Toalmar

Sitat fra: Sverre Hasvold på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:29
Hentet en lekker svart AWD i dag tidlig. Alt var bra på levering  :D

Fikk første steinsprut i frontruta etter ca 30 km kjøring...  :( Heldigvis på passasjersiden. Fikses i morgen..
Er det mulig være så uheldig altså?
godt du får fikset det kjapt
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Sverre Hasvold

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:38
Sitat fra: Sverre Hasvold på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:29
Hentet en lekker svart AWD i dag tidlig. Alt var bra på levering  :D

Fikk første steinsprut i frontruta etter ca 30 km kjøring...  :( Heldigvis på passasjersiden. Fikses i morgen..
Er det mulig være så uheldig altså?
godt du får fikset det kjapt

Kjente det sank litt ja... Sesong for sånt nå om dagen uheldigvis..

Counterpointer

Sitat fra: olavxxx på søndag 24. mars 2019, klokken 21:09
Lett å bli kvalm, den akser så sykt!
Dette hører jeg noen si, men har jeg ikke opplevd.
Når en har kjørt P100DL, så vet en at det finnes noe som går vesentlig fortere, og heller ikke den ble jeg kvalm av.

Det er jo svinger og hopp en kan bli kvalm av eventuelt en utvendig loop med fly

Aks er veldig god, for all del.

Er det foresten noen som har målt med racelogik eller lign etter 2019.8.3 som kom for noen dager siden. Jeg synes min er lik i preformance som den var, og det står ikke i beskrivelsen av nytt.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 28. mars 2019, klokken 23:33
Det er jo svinger og hopp en kan bli kvalm av eventuelt en utvendig loop med fly
Negativ G blir man ikke nødvendigvis kvalm av, man svimer bare veldig lett av. Det anbefales vel ikke å overskride -3G.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. mars 2019, klokken 06:27
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 28. mars 2019, klokken 23:33
Det er jo svinger og hopp en kan bli kvalm av eventuelt en utvendig loop med fly
Negativ G blir man ikke nødvendigvis kvalm av, man svimer bare veldig lett av. Det anbefales vel ikke å overskride -3G.
Nå har ikke jeg full kontroll på dette, men er ikke det innvendig loop som gir negativ G?

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på fredag 29. mars 2019, klokken 11:06
Sitat fra: turfsurf på fredag 29. mars 2019, klokken 06:27
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 28. mars 2019, klokken 23:33
Det er jo svinger og hopp en kan bli kvalm av eventuelt en utvendig loop med fly
Negativ G blir man ikke nødvendigvis kvalm av, man svimer bare veldig lett av. Det anbefales vel ikke å overskride -3G.
Nå har ikke jeg full kontroll på dette, men er ikke det innvendig loop som gir negativ G?
Når man trykkes ned i setet er det positiv G og når man løftes opp fra setet er det negativ G.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daggad

Har fløyet noe akro i fly og kan skrive under på at negativ G føles mye verre enn positiv G.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på fredag 29. mars 2019, klokken 11:10
Sitat fra: knut.aulie på fredag 29. mars 2019, klokken 11:06
Sitat fra: turfsurf på fredag 29. mars 2019, klokken 06:27
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 28. mars 2019, klokken 23:33
Det er jo svinger og hopp en kan bli kvalm av eventuelt en utvendig loop med fly
Negativ G blir man ikke nødvendigvis kvalm av, man svimer bare veldig lett av. Det anbefales vel ikke å overskride -3G.
Nå har ikke jeg full kontroll på dette, men er ikke det innvendig loop som gir negativ G?
Når man trykkes ned i setet er det positiv G og når man løftes opp fra setet er det negativ G.
Takk.

Husker en historie fra militæret hvor en var oppe i et stuntfly som først tok innvendig loop og så flippet og gikk rett i utvendig, han hadde ikke sjanse til å holde på middagen.

Men nok off topik

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA