Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

E-golf-2014

Model S har en slik tråd. Hadde vært kjekt å hatt en slik for Model 3 og. Så da er utfordringen gitt til dere som nå begynner å motta bilen. Skriv litt om første inntrykket, hva som er bra, hva som er mindre bra. Vi som venter synes det er spennende å høre hvilke erfaringer dere gjør.

Toalmar

Her var det dårlig respons, kanskje de sitter å kjører hele natten  ;)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

itje

Sitat fra: Toalmar på søndag 17. februar 2019, klokken 05:14
Her var det dårlig respons, kanskje de sitter å kjører hele natten  ;)

:laugh: :laugh: :laugh:
Ja, nesten som å skrive om de første timene på bryllupsnatta (minutt for minutt?  :laugh: :laugh:)
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

offpist

Det er jo ikke akkurat veldig mange som har fått bilen sin enda.
Men jeg prøvekjørte Performance utgaven i går (fikk kjøre bilen alene) og det var en skikkelig morsom opplevelse.
Nå gleder jeg meg grenseløst til levering. Jeg kommer fra E-Golf og synes Model S og X blir alt for stor til vårt bruk.
Gode seter, lavt dashboard gir god oversikt og den har litt av den go-cart følelsen jeg er ute etter.
Ingen irriterende knirkelyder, virker å være godt skrudd sammen.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Counterpointer

Jeg har levering på fredag 22.02 og kan gjerne skrive litt, men må ta forbehold om at jeg må bytte tid (på grunn av et møte som ikke kan utsettes) så derfor kan det bli både tidligere og senere.

Elmo

Kan noen vise nærbilde av skiltet/skiltfestet foran ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Balrog

Da er Model 3 EV434XX hentet, kort tur fra Drammen, der utleveringen var 1 time forsinket (Den var til Løve så han kan mase om hvor elendig utleveringen til Tesla er). Tight og fin (ikke Løve, men Model 3) å kjøre, heftig regen, så batteriet var vel antagelig romtemperert. Må skuffe de som hyler om avvik på panel gaps etc., ingenting å sette fingeren på, men så hadde jeg verken med digitalt skyvelær eller advokat med spesialfelt salg og levering. Interiøret er lekkert. Forbruket over Lierbakkene på et par mil lå på 213 w/km i 3+. Fartsmåleren før Asker tyder på kun 3% høyere hastighet på speedometeret enn reelt. Så vær forsiktig med høyrefoten.

Tok ikke bilen opp i overlydshastighet ettersom det var nye Nokian piggfrie som sikkert må kjøres fri for produksjonsguffe. (har ikke performance på Model 3) Folk som kommer fra fossilbil vil føle at de er Petter Solberg i denne kjærra, muligens med noe bedre engelskferdigheter. Med Model S Performance fra tidligere er det ikke noe mer wow her enn fra før. Rattet virker mindre?

Praktisk: Signering skjer på nettsiden, så vær logget på når du møter opp så går det raskere. Bilen brukte drøyt 10 minutter på å kalibrere kameraer etc. og autosteer må skrus på i park. Navigasjonen fungerer ikke før kart oppdateres over Wifi som jeg får finne ut av. Autopiloten var ikke så glad i feltskifte, men det var muligens jeg som ble for utålmodig. Autopilot inn i rundkjøring var i hvertfall noe som fikk opp adrenalinnivået.

Må jo si at det er jævlig med første sølespruten og deretter de første steinsprutene på ny bil.

Speedometeret øverst til venstre fungerer utmerket. Jeg bruker Night view.

Må jo si at jeg trives noe bedre i Model S enn i Model 3 foreløpig, så jeg tenkte en tanke eller to på at de som stakk av med de siste S75D lagerbilene gjorde ikke noe dårlig valg om man ser bort fra den ekstra rekkevidden i Model 3 som følge av lavere forbruk. Luftfjæringa jeg har på Model S er digg. Model 3 virker mye mindre når man er i førersetet, men uten å ha kontrollmålt kan det skyldes at det meste av lengdeforskjellen på Model S og Model 3 er fra rattet og framover?

Uten å ha målt helt nøyaktig fant jeg at det er 200cm mellom høyre forseterygg i normalposisjon og skrått bakover med en bakseterygg nede. Det betyr at langrennski for gjennomsnittlige høye personer bør få plass inne i bilen, om man ikke er er mer enn 4 i bilen. Synes selv det er langt bedre å transportere ski inne i model S i skipose enn å mase med det jævla takstativet som gjerne fryser fast med snø og is over alt..

Digg at Tesla leverer med gratis ladekabel til type 2 ladestasjoner! Ladekabelen har både blå 1-fas plugg og schuko (vanlig plugg). Får vel sjekke om jeg også kan bruke ladekabelen til Model S før jeg setter den inn..

Jeg var ikke mye misunnelig på husmødrene i Toyota Rav4 på vei hjem, nei.

Eneste gale hittil var at det dukket opp melding om at jeg må kontakte Tesla service om TPMS (lufttrykkmålerne) som ga feilmelding. Heldigvis er alt originalt levert fra Tesla og ikke noe "like bra som originalt" fra Grøftekanten Auto og Dekk AS. Gjør vel det etterhvert, det er jo ingen hast.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

SteinarSun

He-He.. Fin "blogg" med passe fraspark  :+1:
Ser fram til å få min egen når den tid kommer  :D
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Vedkaris

Sitat fra: Balrog på mandag 18. februar 2019, klokken 18:37
Luftfjæringa jeg har på Model S er digg.

Er det markant forskjell i komfortnivået mellom S og 3 over små og større humper?

skysurfer

Sitat fra: Vedkaris på mandag 18. februar 2019, klokken 20:17
Sitat fra: Balrog på mandag 18. februar 2019, klokken 18:37
Luftfjæringa jeg har på Model S er digg.

Er det markant forskjell i komfortnivået mellom S og 3 over små og større humper?


Det lurer jeg også på.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Thomaswold

Kommer nok mye an på hvilken str du  har på felgene og hva slags dekk.

trykkertor

Sitat fra: Balrog på mandag 18. februar 2019, klokken 18:37

Speedometeret øverst til venstre fungerer utmerket. Jeg bruker Night view.

Eneste gale hittil var at det dukket opp melding om at jeg må kontakte Tesla service om TPMS (lufttrykkmålerne) som ga feilmelding. Heldigvis er alt originalt levert fra Tesla og ikke noe "like bra som originalt" fra Grøftekanten Auto og Dekk AS. Gjør vel det etterhvert, det er jo ingen hast.
Er det mulig å få bilen til å vise KUN farten, og skru av all annen dilldallvisning av kart, musikk og diverse?

Skal ikke kimse av andre dekkleverandører. Mest sannsynlig ville de løst problemet for deg i løpet av morgendagen. "Sving innom så ser vi på det!"
Din TPMS-feilretting hos Tesla har fått time dagen før St. Hans :)

Balrog

Vel Model 3 kan vi vel kalle ganske stiv og sportslig i oppsettet, men sammenlignet med  Model S synes jeg den blir mer småbil og mangler Model S sin fine mix av comfort og sportslighet. Model 3 er veldig direkte i styrefølelsen og er derfor mer lettkjørt. Tidlig å konkludere men på småveier er derfor model 3 vinneren, mens model S tar seieren på landevei og motorvei. Nå er jo ikke bilene konkurrenter, men ønsker man en bil i luksusklassen, eller kjører veldig mye langturer er nok Model S bilen man vil ha. I byen derimot... Det skal sies at min favorittbil fra tidligere var Audi A8, som jeg fremdeles synes er det beste jeg har kjørt, med unntak av at den er en sinke i trafikken sammenlignet med alt Tesla har laget.

Setekomforten i Model 3 er helt upåklagelig, tviler på at noen ikke klarer å justere seg til en god posisjon, samtidig som man sitter veldig stadig (har gen 1-seter i Model S, der er sidestøtten ikke den beste).

Er man pensjonist og vil ha en komfortabel enkel bil bør man nok prøvekjøre Model 3 skikkelig. Det er en soleklar under-30-bil, mens de fleste som fikk utlevert bil i dag var godt voksne.

Skjermen synes jeg foreløpig er så fiklete at den er trafikkfarlig uten autopilot, så jeg anbefaler å lære seg å bruke talekommandoer.

Kun fart? Nei det fikk jeg ikke til, finner ingen mulighet til tilpasning av skjermen, men skal lete mer. Med svart skjerm er det lite som distraherer vekk fra hastigheten.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA