Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vond lukt i kupeen

Startet av LittleHammer, lørdag 16. februar 2019, klokken 10:08

« forrige - neste »

LittleHammer

Hei, andre som synes det lukter rart/vondt inne i bilen? Har begynt å legge merke til det etter at nybillukten "la seg". Er akkurat som om lukten kommer fra klimaanlegget. Er 100% sikker på at det ikke er andre kilder til denne lukten.  :D

Har klimaanlegget på auto og luftfiltrering på medium (midterste trinn).
Har også aktivert ionisering.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Chimp

Få bilen inn på service for siste software:

https://ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=1010

Tror det kan løse det:)

LittleHammer

Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Tellus

Den fiksen tror jeg går på hvordan bilen monitorerer uteluften. Til nå synes jeg bilen har sluppet inn vel mye dårlig "tunnelluft". Jeg har derfor slått omluft på til stadighet. Omluftvalget blir automatisk slått av etter en stund. Også ganske irriterende. Håper fiksen gjør dette systemet bedre.

Hvis du har vond luft når du kjører i frisk norsk landeveisluft vil jeg tro det er noe galt med AC systemet. Du kan forsøke å så AC av. Hvis luften bedres da så har du nok svaret.

flux

Jeg tror at når en kjører elbil merker en bedre eksos fra andre biler. Kanskje det har sammenheng med at en har ingen egen «bakgrunnslukt» av eksos som habituerer luktesansen.

olavxxx

Sitat fra: flux på mandag 18. februar 2019, klokken 22:53
Jeg tror at når en kjører elbil merker en bedre eksos fra andre biler. Kanskje det har sammenheng med at en har ingen egen «bakgrunnslukt» av eksos som habituerer luktesansen.
Har ikke det inntrykket, etter jeg solgte elbilen i Desember og har kjørt fossil nå i vente på ny elbil, har jeg vært plaget med eksoslukt i bilen, eksoslukt i garasjen, bensinlukt på bensinstasjonen, bensinlukt om morgenen når jeg starter bilen osv.

Jeg prøver å la bilen aldri stå på tomgang og bruker motorvarmer + defa kupevarmer i 1-2 timer før avreise.
Men skikkelig dårlig luft inne i fossilbilene også, selv om man forvarmer.

I elbil kunne jeg kjøre i kø osv uten lukt av andre biler, så jeg tror det må være noe feil på denne iPacen til trådstarter? Alle nyere biler bør ha gode luftfiltre som fjerner partikler og egne som fjerner lukt (karbonfilter), vil jeg tro?

LittleHammer

Ser ut til at andre også har samme oppfatning som meg.

Tar det med forhandler når jeg har notert meg nok småfeil.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA