Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpt meg Twizy!

Startet av Denduden, lørdag 16. februar 2019, klokken 08:13

« forrige - neste »

Denduden

Hei,

Vi har da bestemt oss for å kjøpe en bil nummer 2, og da falt valget på en Twizy!

Noen som har noen gode tips, erfaringer å dele før jeg får min?

Den ankommer onsdag 20.02.19 - tok med alt utstyr.


dfer

Skaff deg en Powerbox er Top Tip #1, men den er nok ikke like lett å ta i bruk i en ny Twizy som i en fra før (en eller annen dato i) 2016.

Etter mine erfaringer er blåtann opsjonen bortkastet, grunnet bakgrunnsstøy, men det er vel for sent for deg hvis denne er med.

Har oppfattet det slik at man ikke skal kjøre hardt når batteriet er kaldt, og helst lade den når bilen er varm. Begge for at batteriet ikke skal slites mer enn nødvendig.

Bremsene trenger også ekstra godt stell ettersom de er usannsynlig dyr å bytte og slites raskere enn i vanlige biler. Bremse hardt for å holde dem varme og mest mulig fri for rust, og bruk aldri håndbremsen når bilen er parkert hjemme er kanskje enkleste tips.

Lykke til, og gratulerer! :-)


Denduden

Fantastisk, takk for gode tips! Dette skal følges :-)

Powerbox, dette må jeg lese mer om!

Blåtann greiene tenkte jeg ikke ville være noe stas, men tok sjangsen :-)

Jeg antar at batteriet blir oppvarmet litt mens det lader?

Eller at batteriet blir varmt mens jeg kjører, da motor trekker strøm?
Blir det litt slik som man gjør med diesel? Kjører litt fint til man har fått god temp?

Ok, da skal jeg følge extra med på dette! Er virkelig bremsene så dyre?? kan jo ikke være rare greiene som står på denne her..

Kan man låse bilen på noen andre måter en med Håndbrems? Sette den i park eller noe på motor?

Igjen Tusen tusen takk :-)

Till

Bremser er svindyre hos forhandler. Er da heldigvis lett og gjøre det selv da man ikke trenger og lufte bremser og lignende å klosser er billige på nettet. Om ikkje du har lyst at bilen blir tatt av vinden så må du bruke håndbrekk. Har hatt min i 5 år no og gir full gass fra begynnelsen. Men bilen er mer sprek og lader fortere når den er kjørt seg litt varm.
Det som er lurt og kjøpe er et saueskinn fra ikea. Gir økt sittekomfort og varme og er såpass billig at du kan la det ligge igjen i bilen.

Denduden

#4
Fantastisk, Takker så mangt!

Finnes det noen sider man kan kjøpe deler til Twizy? som Bremseskiver osv?

Noen som anbefaler en Type 2 adaper, bare til "just in case" senarioer!
Da øker vell man lademuligheten med Twizyen også.

RazAquato

skivene er integrert i bakakslingen, så disse er ekstremt dyre. (billigste jeg har sett er vel rundt 800EUR + frakt og mva)

ref. denne tråden for mer info.

anbefaler å investere i en Powerbox, da kan du skru opp regnerering når du slipper opp gasspedalen, slik at du knapt bruker bremsen, da varer klossene vesentlig lengre.

NB. siden bilen din er nyere enn mars 2016, må du evt. bytte controller for å få den til å fungere, men det kan han som har laget powerbox forklare.

sender deg en PM med mailadressen til han som lager Powerbox (nordmann)

dfer

Håndbremsen er eneste låsemulighet, så hvis du ikke har garasje hjemme, må du bruke den.

Ja, batteriet varmes opp når den lades, og når motoren brukes. Så det blir en avveining - lade den etter turen for å være snill med batteriet, eller før for å kunne kjøre litt hardere? Jeg velger det første. Enklere å få til også.

Har selv ikke hatt behov for saueskinn eller lignende, men passageren kan nok sette pris på den. Ikke minst hvis man ikke har vinduer.

Er litt usikker på om man skal bruke bremsene minst mulig og risikere at de ruster, eller mest mulig og risikere å slite dem ut fort. Men som sagt velger jeg det siste. Klossene er antageligvis ikke dyre i forhold til skivene osv.

Till

Nei heldigvis, klosser koster noen hundrelapper. er mest bakklossene som blir slitt så skifter de ca hvert år.

Denduden

Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger!

Fikk min Twizy i går, og ja dette var gøy!

MEN, powerbox bestilles :-)

Rune Jacobsen

Kan trygt anbefale en powerbox. det blir et helt annet kjøretøy å kjøre med denne innstalert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA