Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enhanched AP -> FSD

Startet av RuneW, fredag 23. august 2019, klokken 12:30

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Contango på søndag 25. august 2019, klokken 15:59
Sitat fra: Rocklobster på søndag 25. august 2019, klokken 09:11
FSD er en pakke med reelle funksjoner vi ikke har tilgang til i Europa, og disse vil bli enda mer utvidet i V10 av software.
Javel? Hvilke reelle funksjoner er du tenker vil hjelpe deg i bilen, da? Summon i trange plasser hadde vært fint på de store bilene (om det virket). Er det parkeringsassistansen du vil ha? Er lesing av trafikklys og stoppskilt noe som vil endre hverdagen din? Hva er det du tenker vil bli en bedre opplevelse for deg i mellomperioden før bilen er helt autonom? Jeg virkelig leter etter noen behov bilen skal dekke for meg - som den ikke dekker i dag og før den blir helt autonom. Er det noen som vil hjelpe meg?
Det var da voldsomt :D

Det vil jo være mange steg mot at du kan slippe rattet. Feks takler den ikke kryss, rundkjøringer, enfelts veier osv osv.. men disse kan bli støttet gradvis hvor man fortsatt må holde i rattet slik som i dag.

AP er jo egentlig kun for motorvei i dag.

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på søndag 25. august 2019, klokken 16:13
AP er jo egentlig kun for motorvei i dag.

Eller:
AP er jo egentlig knapt for motorvei i dag.

Har du et reelt håp om at du vil se noe av det du nevner på din nåværende bil? Det har ikke jeg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

OK. Det er et greit svar for meg. Du verdsetter den (mulige) funksjonaliteten veldig høyt. Jeg gjør ikke det, for det er ikke en avlastning som betyr noe for meg. For meg er det køkjøring og avlastning på langkjøring som betyr noe. I begge tilfeller krever det full autonomi for at avlastningen kan muliggjøre alternativ oppmerksomhet - for eksvs å kunne skrive tullete meldinger som dette.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

1000kwh

Sitat fra: Contango på søndag 25. august 2019, klokken 16:25
OK. Det er et greit svar for meg. Du verdsetter den (mulige) funksjonaliteten veldig høyt. Jeg gjør ikke det, for det er ikke en avlastning som betyr noe for meg. For meg er det køkjøring og avlastning på langkjøring som betyr noe. I begge tilfeller krever det full autonomi for at avlastningen kan muliggjøre alternativ oppmerksomhet - for eksvs å kunne skrive tullete meldinger som dette.
Du er en alt-eller-ingenting type skjønner jeg..

Contango

Hæ? Fordi jeg ikke vil betale 50k for en funksjonalitet ingen klarer å overbevise meg om at jeg trenger, som bare er vaporware når jeg skal ut med pengene og med begrunnelse i trusler om at jeg får svi på pungen om jeg ikke betaler nå? Gudbedre...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Lynkjapp

Sitat fra: Contango på søndag 25. august 2019, klokken 16:25
For meg er det køkjøring og avlastning på langkjøring som betyr noe. I begge tilfeller krever det full autonomi for at avlastningen kan muliggjøre alternativ oppmerksomhet - for eksvs å kunne skrive tullete meldinger som dette.
Jeg er ikke veldig fornøyd med (basic) autopilot slik den funker i dag, med fantombremsing og at man ikke kan skifte felt på motorveien uten at autosteer slår seg av. Men likevel synes jeg at det er avlastende. I sakte kø er det ingen fantombremsing og man slipper å være 100% konsentrert til enhver tid, selv om man selvfølgelig følger med på trafikken og ikke driver med en masse annet mens man kjører. Så der blir man mindre sliten. Og på motorveien kan man se foran seg, ingen biler, bak seg, ingen biler, og så kan man bruke begge hender og all oppmerksomhet på å åpne sin Litago eller brus eller hva man nå liker å drikke mens man kjører. Eller kanskje man har veldig lyst å høre en gitt låt, da er det greit, hvis veien er noenlunde tom, å flytte oppmerksomheten til Spotify og tastaturet der.

Jeg var av dem som fikk valget enten å få "gratis" AP eller å avbestille bilen, bestille på nytt og få den 25 000,- billigere. Angrer jeg på at jeg valgte å beholde bestillingen og ta ut bilen med gratis AP? Niks. Selv så middelmådig som det funker i dag så synes jeg det er verdt pengene, selv når jeg er bevisst på buyer's bias.

Rocklobster

Sitat fra: Contango på søndag 25. august 2019, klokken 15:59
Sitat fra: Rocklobster på søndag 25. august 2019, klokken 09:11
FSD er en pakke med reelle funksjoner vi ikke har tilgang til i Europa, og disse vil bli enda mer utvidet i V10 av software.
Javel? Hvilke reelle funksjoner er du tenker vil hjelpe deg i bilen, da? Summon i trange plasser hadde vært fint på de store bilene (om det virket). Er det parkeringsassistansen du vil ha? Er lesing av trafikklys og stoppskilt noe som vil endre hverdagen din? Hva er det du tenker vil bli en bedre opplevelse for deg i mellomperioden før bilen er helt autonom? Jeg virkelig leter etter noen behov bilen skal dekke for meg - som den ikke dekker i dag og før den blir helt autonom. Er det noen som vil hjelpe meg?
Advanced summon er et konkret eksempel. I EU må man alltid holde på knappen og være veldig nær slik at funksjonen i praksis ikke er praktisk.
Derfor må det f.eks. sitte noen i de selvkjørende minibussene vi har fått og konstant holde i en xbox-kontroller.
Enda en digresjon kan det være at VW selger sin i.d. med lvl 3 selvkjøring. Denne er imidlertid ikke klar enda og vil bli levert OTA. "Når den er klar". Høres kjent ut? ;)

Motorwatt

Sitat fra: Rocklobster på søndag 25. august 2019, klokken 18:18
Enda en digresjon kan det være at VW selger sin i.d. med lvl 3 selvkjøring. Denne er imidlertid ikke klar enda og vil bli levert OTA. "Når den er klar". Høres kjent ut?
Da blir det et kappløp med Tesla som også er level 2 idag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 25. august 2019, klokken 18:14
Selv så middelmådig som det funker i dag så synes jeg det er verdt pengene, selv når jeg er bevisst på buyer's bias.
+1
Henter bil med HW3 til uken. Hadde HW2.5 i S75en og hadde litt fantombremsing etterhvert som programoppdateringene kom. Skal forsøke å ha en mening om det er noen forskjeller i opplevd AP kvalitet med HW3. Antagelig er det ikke det på en stund - if ever.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA