Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reparasjon av kjente feil etter garantitiden

Startet av Jejl, onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:15

« forrige - neste »

Kramzz

#30
Har blitt lektert i dette av andre før, jeg trodde selv at et hjullager,en foring,demoer osv faktisk var en slitedel. Men ble da fortalt at det faktisk bare er disse 3 tingene som faktisk er slitedel oppimot garanti
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

noto

Selv om ting slites, er de ikke slitedeler. De vil før eller siden bli utslitt av bruk eller tidens tann, men skal holde innenfor garantiens varighet/km. Garantien gjelder derfor forutsatt at feil ikke skyldes skade eller misbruk. I forhold til garanti er det *forbruks*-deler som er slitedeler.

JorgenM

BEGGE håndtakene bak er blitt defekte på min også nå i løpet av 2-3 uker, 109.000 km og 4-5 mnd siden bilen passerte 5 år. Får prøve å krangle litt med SC Trondheim når jeg får tid til å kjøre dit :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Muffinman

Synes Tesla godt kunne finne en ordning på dette, f.eks. at de utbedret disse gratis i forbindelse med betalt service for eksempel, så lenge bilen var på veien. Da hadde de et incentiv til å komme opp med en permanent fiks. Kanskje det kommer noe bedre når oppgradert versjon av TMS lanseres. De kan da ikke drive å masseprodusere denne kostnaden mye lengre nå.

megja

Så var det neste dørhåndtak sin tur til å feile bare uker etter det andre bak ble fiksa. Denne gangen tok eg det opp selv for å se og nå var det tannhjule på motoren som hadde røket.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Muffinman

Vanlig feil det der også. Er vel noen amerikanere som selger mer holdbart ledningsnett pluss mer solid versjon av drevet. De kan også "overhale" håndtaket for deg, men det koster flesk.

Bonnis

Finnes det en fiks for dørhåndtak som ikke reagerer på lett trykking for åpning? Ut av intet ville plutselig ikke passasjerdøren åpne seg ved touch.
P85 2013

megja

Det selges den andre delen som pleier å ryke i usa men har ikke funnet selve tannhjulet enda. Så mulig dette var en sjelden feil. Det viste og reperasjonsmerker så telsa service har fiksa på håndtaket før eg kjøpte bilen. Det mangla blandt annet led lyset som skal være i håndtaket og som er på de 3 andre dørene.

cra

Sitat fra: Muffinman på søndag 17. februar 2019, klokken 14:31
Vanlig feil det der også. Er vel noen amerikanere som selger mer holdbart ledningsnett pluss mer solid versjon av drevet.

Bare ha i bakhodet at når du forsterker en del så ryker gjerne noe annet i "kjeden". Har en del erfaring med slikt fra tiden med RC-biler, der oppgradering til aluminium gjerne gjør at noe annet (som er mye vanskeligere å skifte) ryker i stedet.....  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

megja

Fant tannhjul i usa og det kom på 45 dollar ink. frakt. Virka som at det var kjent problem med tannhjul som sprekker. Er og litt betenkt med tanke på hva annet som kan ryke med sterkere tannhjul, for mekanismen utsettes for hard belastning om noen lukker døra med å trykke på handtaket. Før tannhjuls flippen ble forsterket så var det den som knakk i feste, når den nå ikke ryker så lett så er det tydeligvis tannhjulet på håndtak motoren som ryker. Hva neste som ryker etterpå når både tannhjuls flippen og tannhjulet er forsterka kan jo bli spennende å se.

Muffinman

Det er muligens lukking av dørene med håndtaket som trigger at disse drevene ryker. Våre to TMS med 300k tilsammen har ikke hatt havari på disse enda, men vi har hatt ledningsbrudd på alle fire på den eldste bilen. Observerte alle i familien i det stille, og det viser seg at ingen av oss lukker mens vi holder i håndtaket.

megja

Misstenker og at det er det som trigger at drevene ryker ja. Ganske sprøtt isåfall om dørene ikke tåler å lukkes med dørhåndtaket og at det ikke har blitt oppdaget før bilene kom på markede. Det frister ikke å teste dette ut da håndtaket da vil ryke men kanskje noen som er og ser på ny bil hos tesla kan prøve å lukke en dør med håndtaket i butikken.  ;)

cra

Hvis lukking ved å trykke (brått?) på håndtaket er problemet kan det vel bøtes litt på med software-oppdatering: Trekk inn håndtaket når døra er (helt!) åpen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

samotholt

Hm, interessant teori. (Jeg har hatt teorien om at folk er for brå når de åpner dørene - mao. røsker i håndtaket).

Kan skrive under på at ingen lukker via håndtaket her heller. Ingen problemer i løpet av nesten 4 år og noen og 60' km.

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA