Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye er en 2019 e-tron verdt om 10 år?

Startet av kodax, fredag 15. februar 2019, klokken 18:54

« forrige - neste »

1317142119

Det var et interessant spørsmål. Hvor mye er en ødelagt elbil egentlig verdt? Jeg vil aldri akseptere å få bare dagens vrakpant for en bil stappfull av velfungerende batterier.

Jeg tror Carkub sin tabell ser edruelig ut, med unntak av at jeg tror det går vesentlig fortere ned etter 10 år. Jeg hadde ikke betalt 44 000 for et 20 år gammelt rustent vrak, selv om batteriene kanskje er verdt det. Jeg tipper den type summer inntreffer allerede etter 15-16 år.

Grunnen til at jeg tror det, er at bilen er drittung. Så tunge biler sliter mer på konstruksjonen til bilen enn lette biler, noe som trolig vil gjøre det ekstremt dyrt å drifte en Etron om 15 år. Det er bare å sammenligne med gamle premium-SUV i dag. Man frarådes å kjøpe dem fordi de er tunge og dyre å drifte, men reddes av at folk tenker mer på status og hva naboen synes enn lommeboken.

Imagine

#16
Jeg tipper den med vanlig km-stand (20.000km pr år) er verdt mellom 150-200.000 om 10 år.

Det vil ha skjedd veldig mye på elbilsiden, men jeg tviler på at det skjer så mye mer enn det tempoet det har gått i til nå. Er jo «masse som kommer», men det er jo mange år til på nesten alt... da har man lang tid på å nyte elbilfordelene i en velkjørende e-tron.
At det kommer andre mindre og billigere elbiler med lenger rekkevidde vil ikke påvirke e-tron sitt segment nevneverdig da det er ulike markedsgrupper som kjøper slike biler.

Når e-tron fornyes med nytt batteri med lenger rekkevidde, facelift eller fornyelser så går de gamle e-tron-modellene ned i pris. Verditapet kommer an på hvor fort det kommer en ny Audi-utgave som alle vil ha i stedet, og hva nyprisen på den modellen blir.
E-tron er en helt ny modell så attraktiviteten på karosseriet vil trolig holde seg lenge.
Og «alle drømmer om en grom Audi»-faktoren er høy i Norge. Så tipper den holder seg relativt greit i forhold til andre biler.

Lioevel tipper jeg den er verdt 50-60% av nypris etter 5 år. 10 år blir det fort 150-200.000kr.

Tenker det mest naturlige er å følge verditapet på første Audi Q7 før diesel ble upopulært eller Audi A6 Allroad. Audi e-tron er i veldig lik kategori bare med elmotor.

Verditap er en ting, at det kommer noe nytt er en annen ting, det gjør det alltid, men man kan jo bare bytte ut til ny teknologi når det kommer.
Bil er dyrt uansett.

Men det er likevel mulig regnestykket blir ganske bra om man vil ha bilen i 10 år. Forutsatt at det ikke skjer noe dyrt med batteriet eller elmotorer og ting som er dyrt.

Vi kan nok følge med på tidlige Model S for å få en pekepin.
Hva koster det å fikse f eks I-pad-skjermen i en Model S om den «konker»? Ny drive unit? Knukket stabstag eller skjeve aksler som spiser dekk?


Jeg for min del kan gjerne ha e-tron lenge, så bra som den er. Men tror jeg uansett bytter senest når den er 4-5 år gammel. Å ha elbil utenfor garanti er nok ikke noe for meg. Da er det sikkert noe nytt og spennende man kan kjøpe også. F eks Porsche Mission E Cross Turismo? Eller bare rett og slett en nyere e-tron med garanti?

tkjoerlaug

I løpet av et 5-10års-perspektiv kan jeg ikke se for meg noe annet enn at full moms blir innført på elbiler også, spesielt siden man skal slutte helt å selge fossilbiler fra 2025. Det kommer helt sikkert en facelift og rekkevidde-oppgradering av etron om 3-5 år, men jeg tenker denne da må bli 25% dyrere og legge seg nærmere Q7/Q8 nypris.

Jeg er forberedt på at det blir et friskt verditap på etron, men man kan også ende opp med å være like heldige som de som kjøpte Model S i 2013. De opplevde jo en tilsvarende prisøkning på nybilpris pga. dollar, og kunne selge bil brukt 2-3-4 år senere nesten uten verditap.

kodax

Etterhvert som konkurransen blir større, blir elbilene billigere.
De som kjøper e-tron nå er med på å finansiere nyutviklingen til Audi, noe Audi jo selv også i praksis har sagt, tilsvarende som Elon har sagt om S og X. I tillegg tas det særdeles høy pris for ekstrautstyr.
Senere el-Audier kan ikke koste 25% mer, da tviler jeg på at noen vil kjøpe dem.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ZOE

Jeg tror man er helt på villspor når man tror en bil til 700 er verdt 175 etter ti år.  En bil til 700 er nesten uten utstyr og vil være ekstremt tungsolgt i er marked fullt av autonome biler med 2-3 ganger så lang rekkevidde og mye bedre ladeløsninger.  Min forrige bil ble solgt ny for 1 200 000kr og brukt etter 10 år for 180.  Og den var mye lik tilsvarende biler på markedet enn hva en gammeldags elbil er om 10 år. 

Min spådom for en e-tron til 700?
1 600
2 550
3 500
4 475
5 400
6 300 (utløpt garanti)
7 200
8 100

Gitzern

ZOE, e-tron med avgifter ville kostet 1,2 mill. Innen 10 år er det nok avgifter på kjøp av elbiler. Tenker man normal inflasjon i perioden er dette på rundt 20 %. Hvor mye taper batteriet seg? Ikke vet jeg, men la oss si 20%. Det betyr rekkevidde sommer vinter på ca 32/26 blandet kjøring. Da har vi nok veldig mange ladestasjoner som gir 150kw. Bruksverdien av e-tron er da betydelig. Selv med mange nye modeller, masseproduksjon etc vil nok priser på tilsvarende kvalitet og rekkevidde ligge rundt en mill for ny bil. Da er ikke 200 000 usannsynlig for en 10år gammel e-tron.

gigafactory

"vil nok priser på tilsvarende kvalitet og rekkevidde ligge rundt en mill for ny bil"

Om elbillandskapet er sånn i 2030 blir jeg ekstremt skuffet, en mill for degradert e-tron-rekkevidde.  ::)

ZOE

At noe ville kostet 1,2 mill med avgifter betyr ikke at at folk vil betale det. Avgiftene på en Passat GTE er 0kr, det er kun moms. Så dermed vil riktig pris for en E-tron til 700  være MAKS 875.

Prisene på batterier går ned dag for dag, dette Kan redusere prisene på nye selv om moms blir innført.

Hvor mange ville kjøpt en 5 år gamme E-tron for 350 000 (uten garanti) når du kan kjøpe en ny Kodiaq (heter nok noe annet om 5 år) for 350 000 med dobbelt eller tre ganger så lang rekkevidde og 5 års garanti. (Kodiaq koster idag 300 000kr før avgifter).

Å tro at det å kjøpe elbil i 2019 er noe som er mer lønnsomt enn å kjøpe dieselbil i 2009, det tror jeg er feilslått.  Det blir likt eller verre :-)  Det er selvfølgelig meningsløst å kjøpe ny dieselbil i 2019.











Gitzern

Gigafactory, du må ta med inflasjon i regnestykket ellers blir det epler og pærer. De som kjøper en brukt e-tron om 10 år til 200 000, er kanskje de som kjøper en 10 år gammel Tiguan i dag til 100 000. Elektriker lærling på 22 år som ikke har råd til en ny diesel eller el-bil.

Blir batteri billigere? Jeg leser mye om knapphet på råvarer og bilfabrikanter som ikke klarer å skalere opp produksjonen pga mangelfull leveranse fra batterileverandørene.

Når det gjelder avgifter så blir nok el-biler avgftsbelagt på lik linje med fossilbiler på sikt. Å tro at hybrider og el-biler slipper unna i det lange løp er naivt. Akkurat hvordan fordelingen blir mellom avgifter på kjøp og bruk er en annen sak.

olavxxx

Jeg tror 10-20 prosent tap første året, deretter ca 10 prosent i året de neste årene. Så bremser det nok opp noe. Men så tror jeg det akselererer igjen.

Husk at det som ofte skjer er at dyre komponenter som luftunderstell ryker. Når bilen er ut av garanti og reklamasjon kan slike ting som medieskjerm, luftunderstell osv koste kanskje 50.000kr å reparere.

Bilen er ikke best på rekkevidde og med litt degradering samtidig som at nye modeller fra Audi og andre produsenter lanseres, vil den gradvis bli mindre populær. Mot slutten av levetid for batteri osv, er det også x-faktor der.

Jeg ville avskrevet over åtte år og tatt alt man får som en bonus etter det. Det kan for all del være man får 100.000 eller mer etter åtte år, men man vet ikke. Det avhenger også av ting som går i stykker som et dyrt/vanskelig å fikse.

olavxxx

Garanti på batteri er 8 år eller 160.000 km.
Garanti på bil ser ut til å være 5 år/100.000km.

Kjører man 20.000 i året, går det opp i 8 år på batteri og bilens garanti. Kjører man mer enn 20.000, har man desto færre år garanti.

Reklamasjonsrett på 5 år gjelder med mindre man har kjøpt gjennom bedrift. Men reklamasjonsrett dekker ikke slitedeler som forventes slites ut. Men ryker feks medieskjerm etter 4 år og bilen er 200.000 km, får man den mest sannsynlig dekket. Luftunderstell, calipere, bremser, motor, batteri og annet ut av garanti derimot er nok mer tvilsomt.

Vet ikke om noen har spurt Audi hva batteri koster? 150.000? Medieskjerm 50-80.000?

Imagine

#26
Sitat fra: kodax på lørdag 16. februar 2019, klokken 17:31
Etterhvert som konkurransen blir større, blir elbilene billigere.
De som kjøper e-tron nå er med på å finansiere nyutviklingen til Audi, noe Audi jo selv også i praksis har sagt, tilsvarende som Elon har sagt om S og X. I tillegg tas det særdeles høy pris for ekstrautstyr.
Senere el-Audier kan ikke koste 25% mer, da tviler jeg på at noen vil kjøpe dem.


Men dett går ikke nødvendigvis i kundenes favør, slik at man får lavere pris på bilene når batterier og produksjon blir billigere. Produsentenes minus-resultater blir i stedet pluss og prisene utad til kunder kan ofte til og med øke.

kodax

Jeg tipper konkurransen fra Kina og andre kommer til å tvinge prisene nedover.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Imagine

#28
Sitat fra: kodax på mandag 18. februar 2019, klokken 08:45
Jeg tipper konkurransen fra Kina og andre kommer til å tvinge prisene nedover.

Teoretisk sett skulle det nok fungere slik, men i praksis er det ingen som kjøper tyske biler som i det hele tatt vurderer en kinesisk bil som ligner, selv med dobbel ytelse, rekkevidde eller halv pris. Så det er mer komplisert i virkeligheten.
Slike ting som merkenavn, image, «naboens aksept» for bilen, følelser ved å ha bilen opp mot hvordan den kjører, detaljer, komfort, støydemping, seter, kvalitet og ikke minst tilgjengelighet på forhandlerapparat.

Veldig mange føler seg hjemme i en Audi eller E-golf. Derfor vil de alltid holde seg relativt populære på salgstallene uansett annen konkurranse, mens ukjente merker alltid vil slite og måtte selge på «mest bil, rekkevidde og akselerasjon for pengene»-prinsippet.
Tesla selger bra kun pga folks opplevelse av mest bil/rekkevidde/akselerasjon for pengene. Bilene verken føles solide og bra eller kjører spesielt bra. Men mange folk er enkle å imponere og synes akselerasjon og gassrespons og ikke minst rekkevidde og ladenettverk trumfer alt.
Alle kan jo forstå det.

Men et eksempel kan være Hyundai Kona vs egolf og i3. Hvorfor selger både egolf og i3 fortsatt «så det griner» selv etter Kona har vært tilgjengelig i lang tid nå. Ventetid er en ting, men det er enkelt å få tak i en om man vil nok. Lignende prissegment også. Folk som kjøper i3 eller egolf vil ikke ha koreansk bil uansett rekkevidde, de vil ha tysk bil som de kjenner seg hjemme i og som de føler de kan «kle på seg» og bli sett i.

z4rd

Sitat fra: Imagine på mandag 18. februar 2019, klokken 09:01
Tesla selger bra kun pga folks opplevelse av mest bil/rekkevidde/akselerasjon for pengene. Bilene verken føles solide og bra eller kjører spesielt bra. Men mange folk er enkle å imponere og synes akselerasjon og gassrespons og ikke minst rekkevidde og ladenettverk trumfer alt.
Alle kan jo forstå det.

Ikke engang en selger hos VW/Audi ville ha sagt noe slikt. Ønsker du kun å provosere eller er du bare på bærtur?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA