Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken SW er din X på?

Startet av np, fredag 15. februar 2019, klokken 13:13

« forrige - neste »

np

Har selv vært stuck på 2018.48.12.2 7d53b6b siden lille julaften. Bilen har kontakt med wifi. Hva bestemmer om bilen tar en upgrade eller ikke? Har vært mange versjoner siden da....
Ser at mange er på 2018.50.6 4ec03ed, mens 2018.50.7 187f881 er på vei ut nå.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Stig-Arne

Fikk 2018.50.7 på min igår.
Kan ikke se de store forandringene. Så var vel kun bug fix

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Vhagar

2018.48.12.1 her og fikk den selv etter at andre hadde fått nyere. Står på wifi og ingen kjente feil som bilen sier fra om som skulle hindre oppdatering. Det begynner å bli frustrerende siden nettleser ikke virker og spotify stadig fører til resett av skjermen.

Elon har selv nevnt at det er på tide med en "request latest firmware" funksjon. Trolig ikke en god løsning. De burde heller hatt 2 versjoner på markedet samtidig. En "stable" og en "beta public release", så kunne man velge hvilke man ønsket å bruke. Men det fordrer jo at de klarer å stable på bena en stabil versjon i utgangspunktet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Stig-Arne

Sitat fra: Vhagar på fredag 15. februar 2019, klokken 14:39
2018.48.12.1 her og fikk den selv etter at andre hadde fått nyere. Står på wifi og ingen kjente feil som bilen sier fra om som skulle hindre oppdatering. Det begynner å bli frustrerende siden nettleser ikke virker og spotify stadig fører til resett av skjermen.

Elon har selv nevnt at det er på tide med en "request latest firmware" funksjon. Trolig ikke en god løsning. De burde heller hatt 2 versjoner på markedet samtidig. En "stable" og en "beta public release", så kunne man velge hvilke man ønsket å bruke. Men det fordrer jo at de klarer å stable på bena en stabil versjon i utgangspunktet.
Problemet er jo at 1 versjon kan oppføre seg forskjellig på 2 biler.
Jeg har ikke hatt noen problemer med Spotify på min.
Nettleseren bruker jeg aldri så den har jeg ikke testet. Men har hatt svært lite tull siden V9 kom

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Vhagar

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. februar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: Vhagar på fredag 15. februar 2019, klokken 14:39
Men det fordrer jo at de klarer å stable på bena en stabil versjon i utgangspunktet.
Problemet er jo at 1 versjon kan oppføre seg forskjellig på 2 biler.

Ja, derfor jeg skrev det jeg gjorde, at det fordrer at de klarer å stable på bena en stabil versjon i utgangspunktet. Noe de det siste året ikke har hatt så vidt meg bekjent.

Tillater meg å tenke høyt, kan denne situasjonen hvor samme firmware oppfører seg så ulikt på ulike biler skyldes at de har rullende oppdateringer og ikke "årsmodeller"? I noen tilfeller (hvor hardware er ulik) så kan det tenkes, men for spotify, nettleser, kart og annet som ikke direkte har med øvrig hardware å gjøre? Neppe.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sjokomelk

Du kan følge med på hva som skjer blant andre folk på bl.a. TeslaFi og EV-FW:
https://teslafi.com/firmware/
https://ev-fw.com/reports.php
Der vil du se at 2018.48.12.1 kjører på 42,5% av Model S og X som er med på innrapporteringen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vhagar

Ja, jeg vet at jeg utifra det utvalget til de listene er i flertallsgruppen. Men det hindrer meg likevel ikke i å ønske meg nyere firmware all den tid jeg vet at den fikser en del bugs jeg har. Hadde det bare vært 1 nyere, men det er jo mange og tydelig bugfixes som vil gjøre hverdagen mindre irriterende som teslaeier.

Sånn det er nå sier jo mange "kult, du har spotify i bilen" og jeg svarer "nei, kun noen ganger i året, ellers er det buggy og updates har kun naboen fått og nesten gang er det sikkert like ille". Men jeg kan jo friste med et lite leirbål på skjermen som fyrer opp baken, helt til det låser seg og tar noen minutter å resette. Poenget er at de burde droppe fjas til de har fikset det som faktisk trengs (stabilitet).

Det jeg lurer på er hvorfor Tesla ikke pusher til nyere når de vet at så mange har problemer, eller i verste fall ruller tilbake til forrige. Mulig de må dempe takten for å få bedre stabilitet?

Jeg trodde ikke at softwaren skulle være det som irriterte meg mest med bilen (der er nok av andre ting).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Kim-

Jeg fikk 50.7 i natt og der stod det bug fix.Dette er første update siden jul.  Ser mange skriver dette med Spotify osv, med daglig resett. Har resatt min 2 ganger siden jeg fikk bilen(snart 4 mnd gammel), ene gangen var en reell feilmelding som ikke gikk bort. Så enig i det som skrives over at det er rart det er så ulikt fra bil til bil.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Kan det være en stor forskjell på biler med MCU 1 og 2? Jeg har MCU 2.
Skillet lå vel i biler produsert etter Mars 18.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


geear

Sitat fra: sjokomelk på fredag 15. februar 2019, klokken 16:43
Du kan følge med på hva som skjer blant andre folk på bl.a. TeslaFi og EV-FW:
https://teslafi.com/firmware/
https://ev-fw.com/reports.php
Der vil du se at 2018.48.12.1 kjører på 42,5% av Model S og X som er med på innrapporteringen.
Min står sikker på 48.12.1 på ev-fw, men har 50.6, er jo manuell oppdatering, så blir litt tilfeldig om jeg husker det..

TeslaModelX

#10
Min Model S fikk 50.6 først i dag. Hadde vært stuck på .48 i lengre tid. Oppdateringssystemet til Tesla gir null mening.

Edit: X har for såvidt 50.7, og har hatt det en god stund. Begge er koblet til Wifi.

Øyvind.h

2018.36.2 fortsatt, til stor glede. Gruer meg til dagen v9 maset begynner i bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

np

Kjørte en reset av bilen, mens den stod i garasjen, på wifi. Neste morgen dukket 2018.50.7 187f881 opp. :)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Stig-Arne

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:53
2018.36.2 fortsatt, til stor glede. Gruer meg til dagen v9 maset begynner i bilen.
Er nå ikke så ille synes jeg da. Men så har jeg heller ikke hatt problemer med V9

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Øyvind.h

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. februar 2019, klokken 14:31
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:53
2018.36.2 fortsatt, til stor glede. Gruer meg til dagen v9 maset begynner i bilen.
Er nå ikke så ille synes jeg da. Men så har jeg heller ikke hatt problemer med V9
Man blir nok vant til det tilslutt, men når jeg tester dem side om side blir jeg helt oppgitt over hvike brukerinteraksjons-brølere de har gjort i v9. Feilene har jeg ikke tenkt på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA