Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av e-Niro

Startet av Trond.m, fredag 15. februar 2019, klokken 12:42

« forrige - neste »

navyelsen

Tror det er litt varierende praksis for om de blir registrert som bruktimport eller ny bil. Men det vil i mange tilfeller, som du sier, være umulig å se i vognkortet at bilen er importert hvis den er tatt inn som ny.

Ang. Soul, så kan det henge sammen med om bilen har vært registrert med utenlandske skilter. Historien med Soul var vel at bilene måtte registereres i Tyskland med tyske skilter for å komme inn på klimakvoten. Etter en dag ble de fraktet til Norge. Jeg antar da at siden bilen kommer til landet med utenlandske skilter, må den omregistreres og faller inn som bruktimport. Men hvis bilen hadde vært ny og uregistert hadde den ikke vært mulig å spore som importert. Jeg har dessverre ikke fasiten. Men jeg kan garantere at det er mye gråimport som ikke vises på statistikken som importert.

Et eksempel er f.eks. Hyundai Kauai. Dette er samme bil som Kona, men selges i bare i Portugal under navnet Kauai. Man vet derfor at alle disse bilene er importert. Likevel dukker det opp en i statistikken som ikke import:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

ID4

Vi har ikke fasiten. Ser ut fra ditt eksempel så er det bare 10 prosent som registreres "feil" som ikke import. Dette er ikke et godt grunnlag, men en indikasjon.

Og enig er vi at både Kia og Hyundai er dårlig på leveranse av elbiler. Jeg hadde trodd jeg skulle hatt en Kona nå, men hører ikke noe fra forhandler. Kanskje blir det en ElSoul i stedet pga veldig lavt kø nr. Kia niro listen er jeg så langt nede på at jeg med denne takten ikke har bil før nærmere 2025.

navyelsen

I dette tilfellet er det 10% av bilene fra Portugal ja. Men dette var ment som et eksempel. Tror mange utenlandske Niroer kommer fra Frankrike. Hvordan de registreres blir opp til vedkommende som tar dem inn.

Se for øvrig denne tråden i Kona-forumet hvor temaet har vært oppe tidligere:
https://elbilforum.no/index.php?topic=39825.msg755538#msg755538

Utenlandske biler som førstegangsregistreres i Norge blir ikke regnet som "bruktimport" og derfor heller ikke registrert som importert i vognkortet. En god del Niroer faller nok inn i denne kategorien.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019


geear

Det absurde her, er at Kia nå har planer om å produsere like mange e-Niro på et år, som antall biler Tesla produserer på en uke. Hadde det enda vært fordi markedet ikke var interessert i flere så kunne en forstått det, men her ligger det andre ting bak...

Shagma

#95
10k globalt er bare helt latterlig. Vil dette si at de har signert kontrakt på alle 10k og at vi holdes for narr av Kia Norge?

SitatAll 10,000 units are allocated to global markets. "The demand is much higher than our capacity," he said. "This year's capacity for the electric Niro, more than 10,000 cars, have owners. It's done."

https://insideevs.com/kia-mass-market-electric-cars/

batterimannen

Kia og Hyundai vil bare teste ut litt diverse frem til 2021, når EU starter med å gi bøter. Da må de øke priduksjonen for å holde seg på riktig side av streken.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Shagma

#97
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:29
Kia og Hyundai vil bare teste ut litt diverse frem til 2021, når EU starter med å gi bøter. Da må de øke priduksjonen for å holde seg på riktig side av streken.
Det er jo "greit". Men det er ikke greit å la kundene tro at man fortsatt får 2k biler til Norge når det åpenbart ikke er tilfelle lenger.

arthur

Hvordan vet noen hvor mange biler som vil bli levert i løpet av dette året når vi fortsatt er i mars, rundt 350 biler er registrert allerede og det står en hel drøss med biler på kaia i Drammen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

navyelsen

av de nevnte 350 registrerte bilene er omtrent 100 eksemplarer demobiler og gråimport. drøyt 250 biler er da norske registrerte kundebiler.
Hvis det står biler på kaia i drammen er det derfor godt mulig etterslep av de 350 kundebilene som skulle ankommet norge i løpet av februar.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

Sitat fra: arthur på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:45
Hvordan vet noen hvor mange biler som vil bli levert i løpet av dette året når vi fortsatt er i mars, rundt 350 biler er registrert allerede og det står en hel drøss med biler på kaia i Drammen?
e-Niro er ettertraktet i langt flere land enn Norge, og når årsproduksjonen skal være rett over 10000 biler totalt, så kan en iallfall glemme det første tallet til BOS, som var 6000 i 2019. Nå er de vel nede i 2000, men det er fortsatt en femtedel av hele årsproduksjonen, men selvfølgelig, Norge er kanskje SÅ prioritert? Har sett BOS hevde det også, men vet ikke hvor mye jeg tror på det etter at Norge var langt nede på lista på de første bilene. Korea var flere måneder før, og til og med Sverige fikk kundebiler før oss.

arthur

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 23:16
Hvis det står biler på kaia i drammen er det derfor godt mulig etterslep av de 350 kundebilene som skulle ankommet norge i løpet av februar.

Det er ikke noe hvis, de står der.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: gr på onsdag 27. mars 2019, klokken 00:44
Sitat fra: arthur på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:45
Hvordan vet noen hvor mange biler som vil bli levert i løpet av dette året når vi fortsatt er i mars, rundt 350 biler er registrert allerede og det står en hel drøss med biler på kaia i Drammen?
....., og til og med Sverige fikk kundebiler før oss.

Var det ikke noe med at antall E-niro det enkelte land fikk tildelt var i forhold til antall fossile Kia som ble solgt og der ligger Sverige laaangt foran Norge?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: arthur på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:45
Hvordan vet noen hvor mange biler som vil bli levert i løpet av dette året når vi fortsatt er i mars, rundt 350 biler er registrert allerede og det står en hel drøss med biler på kaia i Drammen?

Dette sier noe både om intensjonene til Kia, og de utrolig lave forventningene som kundene har til selskapet. Til informasjon som ble det registrert 548 Tesla Model 3 i går (på en dag, ja).

Det er mye å kritisere Tesla for, men leveringsvilje er ikke en av de tingene. Og så spørs det hva som er mest skadelig på lang sikt mtp. fremtidige salg? Jeg tror at Kia mister mange kunder i årene framover pga. den totale mangelen på vilje til å selge et produkt som det er stor etterspørsel etter. Personlig ville jeg aldri kjøpt bil fra samme selskap igjen hvis jeg hadde skrevet kontrakt på levering i 2019, og så viser det seg at selskapet faktisk ikke planlegger å produsere mange nok biler til engang å dekke det antallet det har skriftlig kontrakt på. Dette er vel også det endelige beviset på at e-Niro er en ekte compliance car, selv om inntrykket fra Kia før lansering var noe helt annet. Får bare håpe at Kia ikke gjør samme manøver med storslått lansering, lange reservasjonskøer, tidlig kontraktskriving og total mangel på leveringsevne når Soul 2020 lanseres.

Jeg må innrømme at jeg var veldig imponert av Kia e-Niro, og Kia sine "lovnader" rundt lansering av bilen, men nå gir Kia-navnet lite annet en en flau smak i munnen. Håper bare at de jeg anbefalte å sette seg på reservasjonsliste for e-Niro ikke endte opp med å skrive kontrakt på bilen, og nå sitter og venter på et produkt som "aldri" kommer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

#104
Sitat fra: THE på onsdag 27. mars 2019, klokken 07:47
Sitat fra: arthur på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:45
Hvordan vet noen hvor mange biler som vil bli levert i løpet av dette året når vi fortsatt er i mars, rundt 350 biler er registrert allerede og det står en hel drøss med biler på kaia i Drammen?
Dette sier noe både om intensjonene til Kia, og de utrolig lave forventningene som kundene har til selskapet. Til informasjon som ble det registrert 548 Tesla Model 3 i går (på en dag, ja).

Siden du siterer meg og deretter kommenterer så formoder jeg at noen av dine kommentarer kan tas "personlig". Nja, mine forventninger til Kia er hverken det ene eller det andre, registrerer kun hva som skjer og at de fortsatt hevder å skulle levere 1500-2000 biler i løpet av dette året. Så får vi se hva som blir realiteten når året går mot sin slutt. Forøvrig helt enig i at dette antallet er svært lavt, ja kall det gjerne latterlig lavt, men trolig har de sine grunner for at det er slik. Kia lager etter hva jeg kan se rundt 3 millioner biler i året så at de produserer er vel en realitet, men i elbilhungrige Norge er det alt for lite av deres elbiler som produseres og kommer hit. Så kan man bruke sin energi på å klage, eller beklage, seg over at det er slik. For egen del gidder jeg ikke det, bortkastet bruk av energi, og vurderer heller hvilke alternativer som finnes for mine behov, ønsker og økonomi.
At folk er over seg av både det ene og det andre over at Tesla skal produsere hele 500.000 biler i år (eller hva det blir) når det er også det eneste de produserer (elbiler) er greit for meg, bryr meg egentlig ikke, men åpenbart viktig for Teslatilbederne her. Greit det, bryr meg egentlig ikke det heller. Det er noe rart med mange av Teslaentusiastene her, de tar alt så fordømt pesonlig, hvorfor det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA