Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av e-Niro

Startet av Trond.m, fredag 15. februar 2019, klokken 12:42

« forrige - neste »

K.O

Den siste uken har jeg stått dønn stille på rundt 3xx. Jeg registerer samtidig at det leveres ut biler til kunder. Er det likt hos dere som fremdeles står i kø? Har liksom vært bevegelse jevnt og trutt inntil nå.

Sent fra min EVR-L29 via Tapatalk


arthur

Ja, står dønn stille på 2xx, men helt greit om jeg ikke ser noen bil før våren har kommet og kan kjøpe vinterdekk i fred og ro.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Fansypantsy

står også dønn stille med 3xx. Virker som om det ikke kommer flere båter på en stund. Det er jo heller ingen nyheter fra Kia Norge om nye levereranser  >:(

hELgenen

Nei - Kia skal nå starte levering av nye Soul isteden leser jeg.

lirekassa

Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:49
Nei - Kia skal nå starte levering av nye Soul isteden leser jeg.

Hvor leser du det?

ProsjektX

Sitat fra: lirekassa på lørdag 16. mars 2019, klokken 12:59
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:49
Nei - Kia skal nå starte levering av nye Soul isteden leser jeg.

Hvor leser du det?
Har sett at det allerede står nye Soul på terminalen i Drammen. Det er vel disse som er varslet skal til forhandlere i april. Så da er vel ikke kundebiler veldig lang unna heller
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

lirekassa

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 16. mars 2019, klokken 18:53
Sitat fra: lirekassa på lørdag 16. mars 2019, klokken 12:59
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:49
Nei - Kia skal nå starte levering av nye Soul isteden leser jeg.

Hvor leser du det?
Har sett at det allerede står nye Soul på terminalen i Drammen. Det er vel disse som er varslet skal til forhandlere i april. Så da er vel ikke kundebiler veldig lang unna heller

Det tviler jeg ikke på, men at de kommer istedenfor e-Niro vil jeg gjerne se kilde på.

hELgenen

Ingen som sier at det kommer istedenfor Niro, men de kommer tydeligvis raskere, og det kommer flere.
Mulig Soul blir prioritert høyere enn Niro

Cral

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. mars 2019, klokken 20:04
Ingen som sier at det kommer istedenfor Niro, men de kommer tydeligvis raskere, og det kommer flere.
Mulig Soul blir prioritert høyere enn Niro

Du skrev jo "Nei - Kia skal nå starte levering av nye Soul isteden leser jeg."  min utheving.

Det er et rykte om at det kommer flere Soul, men jeg har ikke sett det offiselt fra Kia enda.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Zuexi

Kan jo være noe i det?
Ble jo skrevet i Februar at det blir forsinkelser på leveringer av e-Niro utover året pga batterimangel. Kanskje KIA har valgt å putte de i nye e-Soul istedenfor?

https://www.electrive.com/2019/02/21/kia-niro-ev-customers-have-to-wait/

hELgenen

Sitat fra: Cral på søndag 17. mars 2019, klokken 21:08
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. mars 2019, klokken 20:04
Ingen som sier at det kommer istedenfor Niro, men de kommer tydeligvis raskere, og det kommer flere.
Mulig Soul blir prioritert høyere enn Niro

Du skrev jo "Nei - Kia skal nå starte levering av nye Soul isteden leser jeg."  min utheving.

Det er et rykte om at det kommer flere Soul, men jeg har ikke sett det offiselt fra Kia enda.

Beklager - skrev det sarkastisk/ironisk og det kom ikke akkurat tydelig frem. Men trodde faktisk alle visste at Soul er prioritert.
Kia har jo alltid prioritert leveranser basert på historiske data - og Soul solgte jo bra i Norge - så derfor prioriterer Kia Soul.
Det kommer vel fort flere nye Soul til landet enn Niro før 2019 er over er jeg redd. For Niro kundene som står på lister det jo ganske irriterende at folk kunne bestille en Soul i mars og få den i mai, mens folk har stått på liste til Niro i over ett år.

02jan

Dere skriver at en ny kia Soul ( elbilutgaven)  , men mener vel e niro, det er den som ble «haste bestilt» som ferdig spekka FE utgave 1000 stykker ? + ca 5000 andre reservasjoner fra sommer 2018.

Fortsatt kan hverken 40 battteri eller stoffseter bestilles til norsk eniro, men er det slik på e Soul også ( kun norsk luksus utgave ?)


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

lirekassa

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. mars 2019, klokken 21:31
Sitat fra: Cral på søndag 17. mars 2019, klokken 21:08
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. mars 2019, klokken 20:04
Ingen som sier at det kommer istedenfor Niro, men de kommer tydeligvis raskere, og det kommer flere.
Mulig Soul blir prioritert høyere enn Niro

Du skrev jo "Nei - Kia skal nå starte levering av nye Soul isteden leser jeg."  min utheving.

Det er et rykte om at det kommer flere Soul, men jeg har ikke sett det offiselt fra Kia enda.

Beklager - skrev det sarkastisk/ironisk og det kom ikke akkurat tydelig frem. Men trodde faktisk alle visste at Soul er prioritert.
Kia har jo alltid prioritert leveranser basert på historiske data - og Soul solgte jo bra i Norge - så derfor prioriterer Kia Soul.
Det kommer vel fort flere nye Soul til landet enn Niro før 2019 er over er jeg redd. For Niro kundene som står på lister det jo ganske irriterende at folk kunne bestille en Soul i mars og få den i mai, mens folk har stått på liste til Niro i over ett år.

Men hvorfor betyr det at de nedprioriterer e-Niro? Det er lange reservasjonslister, hvilket betyr mange garanterte salg. Da må de i så fall ikke ønske å selge så mange fordi de har bedre fortjeneste på Soul eventuelt.

Veldig fint om du kan underbygge påstandene dine, eventuelt så får du bare lansere det som din teori - og ikke en bevisst policy fra KIAs side.

hELgenen

De bruker samme batteri Niro og soul. Som du ser tidligere i denne tråden så har Kia sendt ut info om at leveringstid på Niro går opp som følge av batteri mangel. Så hvorfor er det batteri mangel? Jo fordi Kia vil rulle ut Soul også. De prioriterer Mao å rulle ut denne til tross for at de har folk på lange ventelister på Niro. De tar batterier som kunne vært brukt  til Niro og dytter inn på Soul og sier vente tiden skal opp på Niro som følge av batteri mangel.  I mine øyne er det en klar omdisponering av ressurser

lirekassa

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. mars 2019, klokken 22:43
De bruker samme batteri Niro og soul. Som du ser tidligere i denne tråden så har Kia sendt ut info om at leveringstid på Niro går opp som følge av batteri mangel. Så hvorfor er det batteri mangel? Jo fordi Kia vil rulle ut Soul også. De prioriterer Mao å rulle ut denne til tross for at de har folk på lange ventelister på Niro. De tar batterier som kunne vært brukt  til Niro og dytter inn på Soul og sier vente tiden skal opp på Niro som følge av batteri mangel.  I mine øyne er det en klar omdisponering av ressurser

Ja, jeg har selv postet link til det tidligere :) men ikke sett noen pressemelding fra KIA utover det, og selger jeg spurte konkret om det samme visste ingenting - det er fortsatt planlagt båter, men la oss anta at det kommer 1000 biler i år istedenfor 2000.

Det som gjenstår å se er når Soul faktisk får leveringsstart, og hvorvidt det kommer fleste 40kWt eller 64kWt. Kan det være at e-Niro selger såpass godt i andre varianter at de heller foretrekker å produsere dem inntil videre? Mens for Soul så selger den elektriske utgaven godt i hele Europa og er en bedre bybil på mange måter.

Ble for øvrig skuffet over konseptet deres, hadde håpet de tok steget videre og satset på Sportage EV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA