Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 som familiebil til 4?

Startet av casall, fredag 15. februar 2019, klokken 11:32

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 16. februar 2019, klokken 22:47

Men dette kommer veldig an på behovet, for oss er det helt uaktuelt å bytte ut S'en som familiens hovedbil, da får vi utfordringer med plass.

Når man sier "utfordring" istedenfor "problem" så trodde jeg man var løsningsorientert.  :) (Sikkert bare yrkesskade!)
'21 3LR

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: OlaM på lørdag 16. februar 2019, klokken 23:01
Når man sier "utfordring" istedenfor "problem" så trodde jeg man var løsningsorientert.  :) (Sikkert bare yrkesskade!)

Det betyr at det nok er løsbart, men at det er for stor ulempe til at jeg finner det verdt å gjøre. Men ordvalget er nok er utslag av yrkesskade etter 19 år i samme bransje... :laugh:
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Hiv på Thule Motion XT XXL. Vipps 610 liter ekstra bagasjerom. Som å ha en Passat stasjonsvogn på slep. Ikke pent. Ikke bra for forbruk. Men pokker så praktisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Nå veier vel Thule-boksen som nevnes 25 kg, og stativet ca. 5 kg. 75 kg taklast blir da netto 45 kg last. Ikke SÅ ille.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Lurt å tenke på vekt ja. Dvs pakke størst og lettest i boksen. Men den var redningen når vi skulle hele familien til DK med Model S. Barnevogn og 6 pers.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Synes det er litt rart at noen alltid skal mene så mye om hva som er best for andre.
Klart at hvis man trenger en bobil, skal pakke med seg kjøleskap til hver ferietur, må man kjøpe en bobil.

Trenger man bare å transportere seg selv og litt ting og tang, er nok model 3 stor nok for de fleste familier på 4.
Har man to barn i barnevognsalder ser jeg selvsagt at det er lurere med model x, eller kanskje bruke tvillingvogn eller få takboks på.

X var veldig mye større enn jeg trengte og volumet i bilen var i praksis ubrukt.
Så det er bedre å komme seg ned på en folkelig størrelse, da blir det plutselig bedre plass i garasjen også :-)

I tillegg går det jo raskere med vask og polering, mange positive sider her :P
Lettere å få den inn i alt for trange parkeringshus i Bergen sentrum, lettere å finne parkeringsplasser uten oppmerking osv.

Jeg ser egentlig ingen ulemper med 3 foran X, utenom da bakluketypen og selvsagt det at man i X kan ta med seg et kjøleskap om man vil. Men for min del ble det aldri noe kjøleskap, det ene flyttelasset jeg tok kunne jeg like gjerne tatt i en leiebil :) Da er det jo bedre med den mest kjøredynamiske bilen Tesla kan stille med, som er den som lader raskest i km/t og i tillegg er billigst.

PS: Jeg er en av de som ikke har med meg alt for mye på flyet også, jeg klarer meg fint uten å ta med meg kjøleskapet der også. Selv om jeg skal vekk i ukesvis :-)

ladov

Sitat fra: Diravi på lørdag 16. februar 2019, klokken 19:47
Det er veldig få som svarer konkret på det som trådstarter spør om: To lange voksne (180 og 193) og to barn, formodentlig med barneseter med ryggen vendt forover. Er det plass i Model 3?

Jeg har bare prøvesittet Model 3 i noen minutter, men forsøkte å observere plassforhold for folk av ulike størrelser. Og en ting som man bør være obs på er at plassen i baksetet er i utgangspunktet svært god, men fordi man sitter så utstrekt i forsetene, så spises plassen forbausende fort opp jo større sjåføren er.
Veldig godt poeng! Du sitter såpass lavt at benlengde er vel så viktig som høyde. Kona har lengre ben enn meg selv om jeg er 10cm høyere og da blir det ikke likegyldig hvem som sitter bak hvem. :)

Sitat fra: Diravi på lørdag 16. februar 2019, klokken 19:47
Jeg er 173 høy og hadde ikke mer beinplass enn nødvendig bak en langbeint sjåfør på 183. Så her ville jeg rett og sett hatt med barneseter til utstillingen for å prøve avstanden til forsetene med lange personer foran.
...

Moralen er: Prøvesitt bilen med hele familien, *inkludert* eventuelle barneseter. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

elekTrond

Gjorde et søk på TM3 og bagasjeplass og fant denne tråden, før jeg snekra en dedikert Bildetråd: Hva får plass i Tesla Model 3?



:o
'13 Mjau

N0ya

Har noen av dere, som har mottatt bil, bil rukket å gjøre noen erfaringer med hvilke fremoverlente isofix-barnestoler til barn mellom 5-7 år som passer hodt i baksetet? Det er jo ikke mulig å justere/fjerne hodestøtten forstår jeg. Noen som har testet Maxi Cosi Airprotect?
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

srd

Jeg har to barneseter i min. Et for barn opp til 25 kg der barnet sitter feil vei uten isofix og et for barn opp til 35 kg (riktig vei) med isofix. Begge setene fungerer veldig bra i model 3. :)

Sent fra min Nokia 9 via Tapatalk


ohowl

Har to stykk Cybex X2-fix i vår. Passer helt fint og har ingen problemer med nakkestøtten. Planlegger dog oppgradering til fempersonsfamilie til høsten, så da må de vel byttes ut i noen seter uten isofix for å få trykt inn sete nr 3 i midten (mindre plass mellom setene i 3 enn i Leaf, på grunn av isofix-festenes plassering)
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

janovesk

Har Cybex Solution M-Fix forovervendt for 5-åringen i vår M3. Funker bra.

3irikur

Jeg har en treåring og en nyfødt i bilen uten problem. Skal på langtur i påska, så jeg får ta litt bilder av pakking og sånt :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

GreenEyez

Har en 9-åring og en 6-åring. Bilen er helt super. Jeg er 187 cm.

Men: Hadde med en yngre unge som måtte ha barnepute. Da kom føttene midt på seteryggen min. Da måtte jeg ta setet litt fram, slik at det ble ubehagelig for meg. Min egen unge får føttene sine under setet mitt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

elekTrond

'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA