Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 som familiebil til 4?

Startet av casall, fredag 15. februar 2019, klokken 11:32

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:42
...
Når man diskuterer familiebil, må man ta utgangspunkt i hva som er normalen og den allmenne oppfatning av en slik kategori bil.
...

Nei. Først og fremst må man ta utgangspunkt i sin egen familie. Det er dem jeg kjøper bil for, ikke 'normalen'. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olavxxx

Spørs om ikke de unormale er de som trenger verdens største plass. Jeg trodde vi trengte mer plass enn vi gjorde, så har solgt Xen. Var faktisk bil da, skal gå enda bedre med 3P :)

hgs

#62
Premisset for denne diskusjonen må være at utgangspunktet er at man vil ha en elbil som familiebil. Synes man ikke dette spiller noen rolle er det et hav av fossiler og hybrider som egner seg bedre som familiebil og som man kan få betydelig billigere, også i et livsløpsregnskap. Fossil er uaktuelt for vår del, så det naturlige er å sammenligne den med andre elbiler på markedet som kan regnes som familiebiler. Og da er det ikke så mange å velge i, gitt at man ikke stort sett holder seg i nærområdet og klarer seg uten hurtiglading. I praksis, gitt minst 4 personer står det slik vi ser det mellom Model S, Model X, e-Niro og e-Tron. Og da koker det ned til bruksmønster. Kjører man mye og langt med behov for hurtiglading tør jeg påstå at noe annet enn Tesla i beste fall er veldig tungvint og uforutsigbart pga ladeinfrastrukturen (dette kan endre seg fort, men p.t er det iallfall den viktigste showstopperen for vår del). Så da er det Model 3 mot S og X. Etter fire år med S uten takstativ har vi greid oss bra med å pakke alt inn i bilen også gjennom 'barnevogn og pulk' -perioden med 2 unger. Kjekt med plassen, men strengt tatt er det ganske sjelden man trenger den. Til daglig følte jeg at vi kjørte rundt i unødvendig stor og dyr bil. Så da det nærmet seg utløpet av reklamasjonsperioden var det naturlig å kvitte seg med S'en for vår del. Model 3 med takboks de gangene man har behov for plassen er et bedre og mer fleksibelt valg for vår del. Legg på AWD og økte rekkevidde, og man må ganske mange 100K opp i pris + dertil høyere driftsutgifter for å få en tilsvarende Model S. Sier ikke at Model 3 er optimal, men det er en liten trade-off mot de dyrere søskenene når en ser hva en får for pengene. Dette er vår vurdering, andre kan ha helt ulike behov og kriterier for hva som er en bra familiebil.         
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

JorEl

Sitat fra: hgs på lørdag 16. februar 2019, klokken 15:15
Sier ikke at Model 3 er optimal, men det er en liten trade-off mot de dyrere søskenene når en ser hva en får for pengene. Dette er vår vurdering, andre kan ha helt ulike behov og kriterier for hva som er en bra familiebil.       
+ som Line K sier; Noen familier har behov for enormt med plass, andre bruker behovet for å drasse med seg vogn for det det er verdt som argument for å kjøpe seg stor bil, selv om det finnes kompakte vogner til en brøkdel av prisen til en ekstra stor bil.

Synes ikke det er lurt å kjøpe dyr bil for å ta med seg billige ting. Den berømte barnevogna kan faktisk byttes ut mange ganger for prisen av en bil ::) Når jeg en gang blir gammel og skal skifte ut huset til noe mindre, skal jeg ikke kjøpe et stort hus med mange gjesteværelser, når jeg nesten aldri har overnattingsbesøk...
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

HalvorV

Undertegnede m/fam går fra VW Sharan til Model3.
Tre unger i alderen 7-12år.
Skal på bilferie til Syd-Frankrike i sommer med bilen.
Kommer til å bli helt konge!
Tesla Model Y Perfomance

daggad

Ser noen anbefaler for eks en model X i stedet enn M3 som familebil.
Tja..hvorfor da kanskje ikke kjøpe 2-3 M3 i stedet, bedre plass sanlet i de ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Diravi

Det er veldig få som svarer konkret på det som trådstarter spør om: To lange voksne (180 og 193) og to barn, formodentlig med barneseter med ryggen vendt forover. Er det plass i Model 3?

Jeg har bare prøvesittet Model 3 i noen minutter, men forsøkte å observere plassforhold for folk av ulike størrelser. Og en ting som man bør være obs på er at plassen i baksetet er i utgangspunktet svært god, men fordi man sitter så utstrekt i forsetene, så spises plassen forbausende fort opp jo større sjåføren er. Jeg er 173 høy og hadde ikke mer beinplass enn nødvendig bak en langbeint sjåfør på 183. Så her ville jeg rett og sett hatt med barneseter til utstillingen for å prøve avstanden til forsetene med lange personer foran.

For øvrig er plassforholdene i baksetet omtrent like gode som i Model S med panoramatak (med unntak av bredden). Sitteputen er lav, men omtrent like høy som i Model S. Jeg hadde tilstrekkelig lårstøtte så lenge jeg vinklet knærne litt utover - slapp at lårene svevet i luften.

Plassforholdene foran var utmerket. Jeg har ikke forstand på å pakke barnevogner, men bagasjerommet er minst like stort som i en BMW 3-serie/Mercedes C-klasse.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: GOS på lørdag 16. februar 2019, klokken 10:36
Da våre barnebarn bor utenbys så kunne jeg godt tenkt meg å vite mer om hvilken kompakt vogn det her refereres til. Modell/type anyone?

Kort svar, Babyzen Yoyo. Det en en paraplytrille som blir veldig kompakt når den slås sammen, faktisk såpass at den går som håndbagasje på fly. Den er ganske dyr til å være paraplytrille (ca. 5000 kr), men kvaliteten holder heldigvis følge med prislappen. Denne egner seg fint fra ungene er 4-5 mnd og oppover.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

TRM

Sitat fra: ladov på lørdag 16. februar 2019, klokken 14:36
Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:42
...
Når man diskuterer familiebil, må man ta utgangspunkt i hva som er normalen og den allmenne oppfatning av en slik kategori bil.
...

Nei. Først og fremst må man ta utgangspunkt i sin egen familie. Det er dem jeg kjøper bil for, ikke 'normalen'. ;)
Da vi hadde to bleiebarn + hund hadde vi en Subaru Outback. Jeg opplevde at bilen var altfor liten, og hadde konkrete planer om å kjøpe henger for å få med oss alt vi trengte. Jeg mente at enhver barnefamilie burde få utlevert en Mercedes R-klasse på blå resept.

Virker som enkelte i tråden her er der vi var da.

Etterhvert endret behovet seg for oss, vi ble mer erfarne, og ikke minst flinkere til å pakke lett.

Vi har reist på langtur (100 mil) med en Model S med sju personer + hund og bagasje, og hadde ikke noen problemer med det.

Nå har vi 3 barn fra 5 - 11 år, og vi har en Model 3 i bestilling. Vi har ikke behov for barnevogn, sykkelvogna ble nettopp solgt, hunden er ikke her lenger, og ski og sykler skal på takstativet.

Alle 5 kommer til å sitte trygt i gode seter, og duffelbagene blir lastet inn i det store bagasjerommet.

Har problemer med å finne grunner til at Model 3 IKKE vil duge som vår familiebil.

Til sommeren skal vi (2 voksne, 3 barn) kjøre 5000 km på 3 uker. I en Model 3. Gjør ikke annet enn å glede meg til det!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

18650

Hvorfor ikke bare være ærlig? Man har mest lyst på en TM3. Er ikke det nettopp det eneste argumentet man trenger? Umulig å argumentere mot også.

TM3 er kanskje - vel definitivt - ikke den ideelle familiebilen. Men fack it, hva er det værste som kan skje? Finne ut at man tok feil, og at det ble for mye pes. At lysten overstyrte fornuften.

Selv kunne jeg ikke klart å hatt TM3 som eneste familiebil. Men vi er heldig nok til å ha både egen familiebil, hengerbil, sportsbil og søndagsbil. :)

Linka

#70
Sitat fra: Diravi på lørdag 16. februar 2019, klokken 19:47
Det er veldig få som svarer konkret på det som trådstarter spør om: To lange voksne (180 og 193) og to barn, formodentlig med barneseter med ryggen vendt forover. Er det plass i Model 3?

Er vel nevnt at trådstarter må ta med seg bilsete/vogn og prøve. Det er stor variasjon på hvor mye stolene «bygger ut». Eks. BeSafe'en tok jo over hele nåværende bilen, Cybex gav oss mye mer benplass foran. Vi har ikke testet den bakovervendte i TM3 - det kan umulig bli trangere enn i bilen vi har i dag.

Men her har du en kar som tester det som ser ut til å være et veldig langt bakovervendt sete gruppe 1 og har med seg målebånd om det kan være til hjelp: https://youtu.be/gNhKGWFJ6ro

Et gruppe 2 sete (ingen målebånd): https://youtu.be/O0CNC-uXFfk

Spol til 2:00 https://youtu.be/E4oqmLIhVV4 >> Det går visst med tre bilstoler også. (Gruppe 3)

Ellers har denne familien på fem kjørt fra LA til NY i Model 3 (de har flere videoer ute, bla. med pakking) https://youtu.be/4AxqerCOotA De har to barn i bilstoler og tredje i midten. Slik kjørte vi da jeg var liten på lange turer (ikke så lange som denne familien) uten at jeg kan huske det var et problem. (Jeg satt i midten). Var faktisk praktisk å ha bilstolene ved siden av for å hvile hodet på.

Ref. Tidligere poster så vil jeg ikke anbefale eks. en bil på størrelse med Citröen C3 til en familie på fire som førstevalg, men vi gadd ikke å bytte ut nåværende bil når #2 kom i påvente av TM3. Så vi bestemte oss for å teste ut liten bil som fortsatt familiebil mens vi venter,og det har gått overraskende bra. Ja, vi kunne kjøpt en Model S eller X for tre år siden, men det ble overkill for vårt bruk. Fossilbil er og var utelukket.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Rolf Gjerdsjø

Det som er saken med Model 3 som familiebil handler egentlig mer om utformingen på bagasjerommet og ikke minst luka, snarere enn selve volumet.
Men dette kommer veldig an på behovet, for oss er det helt uaktuelt å bytte ut S'en som familiens hovedbil, da får vi utfordringer med plass. En av årsakene er at vi med jevne mellomrom kjører ting som har litt ukurant fasong, en annen at vi også tidvis har behov for kofferter i flertall. Da er S overlegen, selv om 3 holder fint til det meste i det daglige.

Men å høre enkelte moralisere over andres plassbehov blir bare dumt. At man selv ønsker og kan reise veldig spartansk, betyr slett ikke at det verken er aktuelt eller praktisk gjennomførbart for andre. Såpass respekt forventer jeg at man skal ha!
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Magnus Hansen

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 16. februar 2019, klokken 22:47

Men å høre enkelte moralisere over andres plassbehov blir bare dumt. At man selv ønsker og kan reise veldig spartansk, betyr slett ikke at det verken er aktuelt eller praktisk gjennomførbart for andre. Såpass respekt forventer jeg at man skal ha!

Vel. Nå går jo dette begge veier. Det blir jo bastant påstått  at Model 3 er ubrukelig som familiebil av en del her. Selv forventer jeg at man faktisk skal respektere at folk har forskjellig behov og bruksmønster og at ikke alle trenger en vw caravelle for å løse familiens transportbehov

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 16. februar 2019, klokken 22:55
Vel. Nå går jo dette begge veier. Det blir jo bastant påstått  at Model 3 er ubrukelig som familiebil av en del her. Selv forventer jeg at man faktisk skal respektere at folk har forskjellig behov og bruksmønster og at ikke alle trenger en vw caravelle for å løse familiens transportbehov

Posten min var ment for begge veier ja, men nå var de som mente at familie på 5 på tur til Italia fint kunne gjort det i en e-UP! som havna i monitor (og ja, jeg satt der på spissen), og der skyllebøtta ble gitt. Men poenget er at det går an å gi noenlunde relevante råd uten å dra inn alskens moralisering over hva folk bør eller ikke bør ta med seg, det er bare fordummende. Uansett om man mener 3 er stor eller liten!  ;)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA