Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon. Bare tull nå?

Startet av Avh, fredag 15. februar 2019, klokken 08:05

« forrige - neste »

Balrog

Latterlig av Løvetrollet å trekke opp dieselfuskesvina i VAG som eksempelet på god leveringslogistikk. Jeg endte opp med feil farge på bilen jeg fikk der en gang i tiden for å få bil i nærheten av avtalt tid. Ventetiden på E-Golf har vel ikke akkurat vært å skryte av og de øvrige elektriske konseptbilene til VW (som nostalgibussen) er nettopp fremdeles konseptbiler mange år seinere. Lite skjer i fossibilgiganten. E-Up og E-golf er utmerkede biler, så det er sagt.

Jeg anbefaler alle å se Netflix-serien "Skitne penger" der VAG-gruppens sanne jeg avsløres. Det er langt værre enn noen kan forestille seg.

Min erfaring med leveringer fra Tesla er helt ypperlig, selv om det nå tok et år fra de leverte i USA til de kom over kjølen.

Ønsker man rask leveranse av bil vil selvsagt følgende være lurt uansett bilprodusent: Reserver tidlig, bestill bil med flest mulig avkrysninger på utstyrslista og alminnelige fargekombinasjoner. Motsatt: Bestill seinest mulig den billigste pakka og gul bil. Klaging og utskjelling per telefon og i media er også kontraproduktivt.

Kan vi ikke bare glede oss over at det nå kommer tusenvis av Model 3 på løpende bånd i steden for å syte over at noen får levert bil noen dager før andre? (selvsagt lett å si for meg som har fått bilen), men hvilken rolle spiller egentlig et par uker til eller fra på tidenes beste bil (pris/ytelse), eller at naboen får to dager før meg? Jeg er vel bare konge i gata i et par dager før det er 20 Model 3 i nærheten uansett...

Jeg synes det er smått utrolig med så rask levering etter typegodkjenning og såpass få dager in transit.

Telefonen dere venter på kommer bare noen få dager før levering. Bilen er mer enn verdt å vente på gitt.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

olavxxx

Sitat fra: Balrog på mandag 18. februar 2019, klokken 19:32
...
Jeg anbefaler alle å se Netflix-serien "Skitne penger" der VAG-gruppens sanne jeg avsløres. Det er langt værre enn noen kan forestille seg.
...
Det er viktig å se den episoden ja, i kjølevannet av den har det også kommet enda flere avsløringer som:
https://www.theguardian.com/business/2018/jan/29/vw-condemned-for-testing-diesel-fumes-on-humans-and-monkeys
https://www.apnews.com/6609957edabf48139772acf0b29a5437

og flere ting :P

Det er store firmaer som har drevet med ikke bare svindel, men de har lurt forbrukerne, de har lurt myndighetene og de har gasset mennesker og aper i lab med eksos fra VW dieselbil og en ameriaknsk pickup fra 70-tallet tror jeg det var. Formålet med gassingen var jo da å vise at dieseleksos ikke var farlig.

Motorwatt

Men hvorfor selger VW fremdeles fossil-biler i bøtter og spann? Hvorfor er e-Golf i toppskiktet av solgte elbiler i Norge? Hvordan kan VW fremdeles vasse i penger? Er alle e-Golf-kjøpere Norge uopplyste tullinger, eller bryr de seg rett og slett ikke? Eller er det bare et knippe entusiaster igjen som fortsatt vil kjempe mot dem med alle tilgjengelige midler? Folk har både grunn til og rett til å være forbannet, men tror man må innse at det dessverre ikke hjelper. De blir ikke borte. Hukommelsen degraderes i racet på den nye teknologien. Og kanskje er det egentlig greit at de har betalt sin avlat, og nå bidrar til det som bør være et felles mål. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hemi

godt spm, mange blir jo regelrett lurt av salgsapparatet ogav tall som ikke stemmer

bjornskj

Sitat fra: Motorwatt på mandag 18. februar 2019, klokken 20:55
Men hvorfor selger VW fremdeles fossil-biler i bøtter og spann? Hvorfor er e-Golf i toppskiktet av solgte elbiler i Norge? Hvordan kan VW fremdeles vasse i penger? Er alle e-Golf-kjøpere Norge uopplyste tullinger, eller bryr de seg rett og slett ikke? Eller er det bare et knippe entusiaster igjen som fortsatt vil kjempe mot dem med alle tilgjengelige midler? Folk har både grunn til og rett til å være forbannet, men tror man må innse at det dessverre ikke hjelper. De blir ikke borte. Hukommelsen degraderes i racet på den nye teknologien. Og kanskje er det egentlig greit at de har betalt sin avlat, og nå bidrar til det som bør være et felles mål.
Eller kan det hende at folk er pragmatiske og egentlig ikke bryr seg så mye så lenge det ikke berører dem direkte selv? Jeg har en såkalt "fossil-bil", riktignok bensin, og kan vel være helt ærlig at denne "skandalen" ikke har hatt noen effekt på mitt bilhold. Servicen fra Møller er grei nok den og bilen fungerer som det skal så hva skal jeg nå klage over da?

Men skal se om jeg snart kan bli en skinnende hvit miljøridder selv slik at jeg også kan holde miljøfanen høyt - selv om i ærlighet er det 0-100 tiden og momsfritaket som betyr mest...

Motorwatt

Hehe. Kunne ikke dy meg. Knut Hamsun:

Bevisstheten om at jeg var ærlig steg meg til hodet, fylte meg med en herlig følelse av å være en karakter, et hvitt fyrtårn midt i et grumset menneskehav hvor vrak fløt om.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

e-Stig

Sitat fra: bjornskj på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:32
Sitat fra: Motorwatt på mandag 18. februar 2019, klokken 20:55
Men hvorfor selger VW fremdeles fossil-biler i bøtter og spann? Hvorfor er e-Golf i toppskiktet av solgte elbiler i Norge? Hvordan kan VW fremdeles vasse i penger? Er alle e-Golf-kjøpere Norge uopplyste tullinger, eller bryr de seg rett og slett ikke? Eller er det bare et knippe entusiaster igjen som fortsatt vil kjempe mot dem med alle tilgjengelige midler? Folk har både grunn til og rett til å være forbannet, men tror man må innse at det dessverre ikke hjelper. De blir ikke borte. Hukommelsen degraderes i racet på den nye teknologien. Og kanskje er det egentlig greit at de har betalt sin avlat, og nå bidrar til det som bør være et felles mål.
Eller kan det hende at folk er pragmatiske og egentlig ikke bryr seg så mye så lenge det ikke berører dem direkte selv? Jeg har en såkalt "fossil-bil", riktignok bensin, og kan vel være helt ærlig at denne "skandalen" ikke har hatt noen effekt på mitt bilhold. Servicen fra Møller er grei nok den og bilen fungerer som det skal så hva skal jeg nå klage over da?

Nå glir vel tråden helt ut på sidelinjen, men det er vel med dieselskandaler som med alt annet; så lenge vi ikke er berørt selv så bryr vi oss ikke. For meg som ikke vet så mye om de tekniske detaljene spiller det ingen rolle om dieselmotoren står i en Volkswagen eller i en Toyota. Tror ikke det vil være mulig å overbevise meg om at den ene er farligere enn den andre. Jeg er helt sikker på at 99,9% av de 350 000 ansatte hos VAG er stolt av jobben de gjør. Hver eneste dag sender de 40 000 nye biler ut på veiene. Det er flere Volkswagen enn vi kjøper på et helt år i Norge.

Det er sannsynligvis gråsoner i alle bransjer. Også elbilbransjen. Ifølge Amnesty er det 40 000 barnearbeidere i Kongo som utvinner kobolt til batteriene.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

stefse

- Du puster inn dieselskandalen hver dag.
- Staten valgte penger istedetfor å gjøre som USA, pålegge produsenten å få forpesterne vekk fra veien.
- Kongo må vel leve av noe de også. At de utnytter barn er forferdelig, vi må snarest få slutt på dette ved å intervenere og stille krav. Men vent, det er jo inngripen i andre lands interne anliggende og det er synonymt kolonisering, utnytting, apartheid og alskens styggedom. Huff, nei.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ladov

Nobelprisvinner Denis Mukwege forklarte ganske greit hvordan dette skal løses. Fortsett å kjøpe råvarer fra Kongo men still krav til produsentene om levelige forhold for arbeiderne, miljøpåvirkning osv.

Kongo har råvarer i overflod men manko på styring..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

Sitat fra: ladov på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:56
Nobelprisvinner Denis Mukwege forklarte ganske greit hvordan dette skal løses. Fortsett å kjøpe råvarer fra Kongo men still krav til produsentene om levelige forhold for arbeiderne, miljøpåvirkning osv.

Kongo har råvarer i overflod men manko på styring..
Mhm. Og hvem sjekker at kravene følges? Vedkommende vil bli stilt overfor Afrika-krav som bestikkelser, malaria og drepende sykdommer. Dersom dette ikke «hjelper» på forståelsen vanker fengsel på fabrikert grunnlag(De som har kontrollen idag er de med mest penger(altså høyest profitt og mest barnearbeid).
Sentral-Afrika er den sterkestes rett. Valget er i praksis kolonisering med humane hensikter, eller fortsette som før. Mulig ekstrem satelitt-overvåking og AI kan utgjøre en forskjell i noe mer distansert fremtid.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ladov

Hva er ditt foretrukne alternativ? Gi opp? Gi faen?

Stiller man krav kan man sende en inspektør, blir inspektøren utsatt for ubehag blir det ingen handel, så enkelt(men jeg har ikke lyst til å være inspektør ;) ).

Selvfølgelig er det vanskelig å få til en 100% vanntett ordning men en ordning som er 97% vanntett vil uansett være en voldsom forbedring.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Motorwatt

Sitat fra: ladov på tirsdag 19. februar 2019, klokken 18:26
Stiller man krav kan man sende en inspektør, blir inspektøren utsatt for ubehag blir det ingen handel, så enkelt(men jeg har ikke lyst til å være inspektør ;) ).
Og blir det ingen handel, blir vi sittende med noen hundre tusen arbeidere i bil- og mobiltelefon-bransjen (pluss flere bransjer) i i-land uten arbeid. Det skjer ikke noe før vi klarer å gjøre oss uavhengige av kobolt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kc

Sitat fra: ladov på tirsdag 19. februar 2019, klokken 18:26
Hva er ditt foretrukne alternativ? Gi opp? Gi faen?

Stiller man krav kan man sende en inspektør, blir inspektøren utsatt for ubehag blir det ingen handel, så enkelt(men jeg har ikke lyst til å være inspektør ;) ).

Selvfølgelig er det vanskelig å få til en 100% vanntett ordning men en ordning som er 97% vanntett vil uansett være en voldsom forbedring.

Dette er en av flere grunner til at internasjonale selskaper i vesten forsker seg vekk fra sjeldne metaller som finnes i denne delen av verden(faststoff/solidstate betterier). Du kan ikke drive business med en partner som er totalt uforutsigbar og upålitelig. Tesla sourcer endel av sin cobalt fra Cuba som er å regne som et I-land i denne sammenheng til tross for embargoer og andre politiske disputter.

stefse

Ja. Dette er forsøkt. Inspektøren har i praksis valget om å godta et opplegg hvor hans eller hennes sikkerhet blir garantert eller «alternativ2». I det første alternativet får man hyggelige folk rundt seg (riktignok med bevæpnede vakter rundt i bakgrunnen) og man blir vist rundt på de «riktige» stedene og kan rapportere at alt er i skjønneste orden.

Alternativ 2: Du dukker opp på overraskelsesbesøk og blir konfrontert av overbevisende menn med kalashnikover. Du tenker kanskje å overvinne dette med din egen sikkerhetsstyrke og dette vil eskalere til vi er «down that route again» Du kan selvsagg anbefale terminering av business, men en annen står klar med litt mer skitne penger til å ta over kontrakten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA