Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon. Bare tull nå?

Startet av Avh, fredag 15. februar 2019, klokken 08:05

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13
Isolert sett enig. Men se igjennom brukerens innlegg. Ignorer er beste løsning på troll.

Støtter denne. Ignore-funksjonen fungerer fint, og å svare troll gjør bare saken verre. Vær så snill og bare ignorer, så dør det ut av seg selv.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

enjikaka

#16
Jeg skrev litt om min erfaring på dette her:
Sitat fra: enjikaka på fredag 15. februar 2019, klokken 19:22

Etter det fikk jeg idag en mail fra Tesla Delivery Team i Drammen;
Sitat
There is no delay on your vehicle, and it is certainly not because the loan number wasnt found. You will soon receive a VIN number and thereafter a delivery date.

There is no ground for compensation.

Får håpe det stemmer. Står klart og tydelig i vilkårene for reservasjon att jeg betalt 10 000 kr for prioritert levering. Så jeg sa klart og tydelig på både telefon och mail att hvis de ikke ordner med det (og om jeg ser noen uten reservasjon med samme konfig få levering før meg) skall jeg kompenseres på annet vis, ellers vil jeg hevde avtalebrudd i tingsrett [1].

[1] Usikker på om det går men anyway :P
Blå Model 3 LR-AWD FSD.
VIN 216 XXX
Tog levering: 2019-03-22

SurSnasen

Sitat fra: eisa01 på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:25
Å si at reservasjonene ikke hadde noe å si ble feil, som svar på det høye antallet reservasjoner så fremskyndet jo Tesla produksjonsplanene

Men husk også at majoriteten (meg inklusive) la inn en tidlig reservasjon grunnet forventningene om at bilen skulle koste fra 35000 dollar, dvs litt over 300000 norske kroner. Denne modellen er det ingen informasjon om når kommer, selv snart tre år etter at det ble åpnet for reservasjoner.

Sitter selv med reservasjon fra 1. april 2016. Har fylt ut det som utfylles kan på Teslakontoen min, og har ennå ikke fått noen som helst henvendelse fra Tesla ang når jeg får utlevert min (altfor dyre) nummer 2-bil.

geear

Syns det er ganske vanvittig at det ble åpnet for bestilling i desember, av en bil som produseres på vestkysten av USA, og allerede midt i februar er det hylekor om utlevering av bil. Det er over 30k eksisterende eiere og ansatte som har "prioritet", og folk kan heller ikke forvente at alle bilene skal leveres ut omtrent samme dag...

Uten reservasjonene hadde det kanskje ikke vært noe Tesla i dag.

Enlace

#19
De som forhåndsbestilte mod 3 i 2016 har gitt Tesla gratis lån. De har levd på en drøm, og har forsatt ikke våknet. Det virker som de nærmest er skuffet fordi Tesla har produsert tilstrekkelig biler slik at alle kan få i løpet av kort tid. De er ikke priviligerte! Den tid er over.

Vi som bestilte i desember 2018 har forholdt oss til realitetene og får vår bil i mars, 2109 som lovet. Vi er vinnere av den kampen. Selv stod jeg på en god plass på Kia Niro E, men ingen 4x4 og dritkjedelig bil gjorde byttet enkelt.

For meg er ikke mod. 3 en drømmebil, Tesla og deres serviceapparat er sammenlignet med alt annet jeg har sett på nivå med det som tilbys for eiere av Dacia Duster - som på godt norsk er helt "ræva". Feil som det tar lang tid å rette, finish på godt gammelt øst eurpeisk nivå og manglende delelager. Fordelen med Duster er at du sitter høyt, og slipper å få skiveutgliding når du skal håndtere bagasje.

En bil med god rekkevidde og 4x4 som er elektrisk til drøyt kr. 500 000 er min grunn for kjøpet. Tror heller ikke at Mod. 3 kommer til å bli noe godt kjøp. Fra i år og framover strømmer det inn gode elbiler med 4x4 fra en rekke seriøse bilfabrikanter hvor kvaliteten er høy og distribusjons og serviceapparat er velfungerende. Regner med at verditapet på mod. 3 blir som en billig fossilbil.

Med to rekkeviddebiler i garasjen dekker det familiens behov sommer og vinter.




Lynkjapp

Jeg ser to grunner til å være skuffet hvis man har en tidlig reservasjon, bestilte i begynnelsen av desember og likevel får bilen en måned etter noen som har bestilt i januar uten reservasjon:

1. Man klarer ikke å vente den ekstra måneden, enten av praktiske grunner eller fordi det er kjipt å få julegavene sine på 2. juledag.

2. Man forventet å få kjøre rundt i en unik, hodesnuende  bil i flere måneder før the unworthy fikk sine biler.

Hvis alternativ 2 er saken så har man muligens valgt feil bil, siden Model 3 kommer til å bli Norges vanligste nybil i løpet av noen få måneder og man kommer til å måtte sette store klistremerker på bilen eller bruke appens tuting og blinking for å finne sitt eget eksemplar på parkeringen utenfor kjøpesenteret, hvor det står fire andre Model 3 i samme farge rett ved siden av ens egen.

Og når vi snakker om farge, hver gang ser videoer med en lys sølvgrå Model 3 så blir jeg misunnelig på de som har tålmodighet nok til å vente på en off menu-bil og få en farge som definitivt kommer til å være uvanlig for denne modellen.

S4e

Sitat fra: Enlace på søndag 17. februar 2019, klokken 09:48
De som forhåndsbestilte mod 3 i 2016 har gitt Tesla gratis lån. De har levd på en drøm, og har forsatt ikke våknet. Det virker som de nærmest er skuffet fordi Tesla har produsert tilstrekkelig biler slik at alle kan få i løpet av kort tid. De er ikke priviligerte! Den tid er over.

Vi som bestilte i desember 2018 har forholdt oss til realitetene og får vår bil i mars, 2109 som lovet. Vi er vinnere av den kampen.

Snakk om å sette folk i bås!

Jeg er stolt over å ha vært med på å støtte Tesla slik at de med sikkerhet har kunnet gjøre enorme investeringer og produsere flere elbiler enn noen annen produsent.

Om jeg eventuelt får bilen 2 uker senere enn deg - på grunn av at det er umulig å levere i reservasjonsrekkefølge med de volumer vi snakker om og samtidig kostnadseffektiv produksjon lever jeg helt greit med.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bno

#22
@S4e Har vært litt on og off her i så måte, men kommet til samme (fornuftige) konklusjon. Har hatt VIN info og final inv. i to uker. Vet ikke når jeg får noen bil og har ventet i 3 år. Det kommer når den kommer. Men, har veldig lyst på Sølv farge og har vurdert å snakke med Tesla og hvor mange måneder det vil ta. .... :D :D Ja og så prisen da..., men det er det kanskje noen her som allerede har sjekket og kan opplyse her?

trykkertor

Jeg fikk beskjed at lys sølv ikke var mulig å bestille off menu heller. De kun leverer fargene som er i konfigurator på Model 3.

bno


Handyman

Sitat fra: enjikaka på søndag 17. februar 2019, klokken 00:22
Jeg skrev litt om min erfaring på dette her:
Sitat fra: enjikaka på fredag 15. februar 2019, klokken 19:22

Etter det fikk jeg idag en mail fra Tesla Delivery Team i Drammen;
Sitat
There is no delay on your vehicle, and it is certainly not because the loan number wasnt found. You will soon receive a VIN number and thereafter a delivery date.

There is no ground for compensation.

Får håpe det stemmer. Står klart og tydelig i vilkårene for reservasjon att jeg betalt 10 000 kr for prioritert levering. Så jeg sa klart og tydelig på både telefon och mail att hvis de ikke ordner med det (og om jeg ser noen uten reservasjon med samme konfig få levering før meg) skall jeg kompenseres på annet vis, ellers vil jeg hevde avtalebrudd i tingsrett [1].

[1] Usikker på om det går men anyway :P
Gudd løkk!
Håper ikke I-landsproblemet ditt gir deg dårlig helse ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Jeg tror ikke Tesla hadde spesielt kloke planer når de tok i mot forhåndsbestillinger, altså noe utover at det er kjekt med forhåndsbetaling og at de som forhåndsbetalte skulle stå først i utleveringskøen.

Men nå er det jo slik at bilene kommer til Norge på båt. Hvis antall forhåndsbestillinger i Norge er lavere enn kapasiteten på 1 båt, eller mer riktig lavere enn X antall helt fulle båter, så gjør jo Tesla helt rett i å fylle den (evt siste) svært kostbare båten helt opp med biler konfigurert etter en eller annen statistisk fordeling. Det er jo en stor fordel med få konfig-muligheter.

Da vil det jo nødvendigvis være et lass med usolgte biler som kommer samtidig med forhåndsbestilte. Å ta slike kloke logistiske avgjørelser er svært viktig for Tesla.

Kanskje dette får noen til å tenke seg om to ganger før de forhåndsbestiller en Model Y. Men den barnslige greien om å ha noe først i gata et par uker er uansett noe ingen bilforhandler eller voksen bilkjøper bør ta seriøst. Jeg synes det er stilig at noen produsenter drar en sånn "exclusive founder limited edition" greie, så kan de få litt ekstra marginer ut av folk med mer penger enn vett og tålmodighet. "Den kommer til å bli et samleobjekt!"  :laugh:
'21 3LR

Amoss

Sitat fra: OlaM på søndag 17. februar 2019, klokken 12:57
... altså noe utover at det er kjekt med forhåndsbetaling ...

Det er så klart alltid kjekt med litt ekstra penger inn, men tror seriøst ikke det var Teslas motivasjon for dette. Poenget var så langt jeg kan se kun å lodde stemningen, og se salgspotensialet bilen hadde.

Basert på etterspørselen de kunne se ut i fra forhånd-reservasjonene så la de den videre planen for hvor raskt de skulle gå frem, og hvor mye de var villige til å investere. Tviler på at det hadde blitt noen "bet the company" situasjon dersom det ikke hadde vært en så enorm interesse fra kundene. For de som husker så langt tilbake så var Panasonic fortsatt i tenkeboksen på hvor mye de ville investere for å komme inn i GF-I helt til kort tid etter at det var mulig å reservere bilen. Jeg er overbevist om at antallet forhånd-reservasjoner var helt nødvendig for å få Panasonic helt med på GF-I laget og investere mange penger i produksjonsutstyr der.

Sitat fra: OlaM på søndag 17. februar 2019, klokken 12:57
... eller mer riktig lavere enn X antall helt fulle båter, så gjør jo Tesla helt rett i å fylle den (evt siste) svært kostbare båten helt opp med biler konfigurert etter en eller annen statistisk fordeling.

Da vil det jo nødvendigvis være et lass med usolgte biler som kommer samtidig med forhåndsbestilte. Å ta slike kloke logistiske avgjørelser er svært viktig for Tesla.

Om jeg har forstått rett er det nettopp det de gjør i dag. De sender en masse biler fordelt basert på hva de tror kundene vil velge, og fordeler de på kunder med matchende konfigurasjon mens bilene er på vei til utleveringsstedet. Ser de at de bommer (en eller annen farge er mer eller mindre populær enn de tror, flere/færre P modeller etc.) så tilpasser de produksjonen deretter.

Regner med at de i hovedsak vil fortsette med dette fremover, og heller spesialprodusere biler med sjeldne konfigurasjoner ved bestilling.

Sitat fra: OlaM på søndag 17. februar 2019, klokken 12:57
Kanskje dette får noen til å tenke seg om to ganger før de forhåndsbestiller en Model Y. Men den barnslige greien om å ha noe først i gata et par uker er uansett noe ingen bilforhandler eller voksen bilkjøper bør ta seriøst.

Dersom de velger samme modell for TMY, så blir antall reservasjoner avgjørende for når den kommer i produksjon, og hvor sterkt de satser på masseproduksjonen og i hvilken grad de får med seg underleverandører og hvilke priser de får delene fra dem for. Så selv om reservasjonen kanskje ikke påvirker din plass i køen så mye som var forventet, så kan reservasjonene lett medføre at ALLE får bilene sine ett år før enn de ellers hadde fått og/eller noe billigere. Kommer glatt til å reservere TMY dersom de viser frem noe jeg finner attraktivt, helt uten å tro at jeg skal få bilen først eller at jeg skal være alene på veien med en slik i noen nevneverdig tid eller noe slikt.
Model S 85D

elbil

Jeg mener selv jeg følger ganske godt med på hva som har skjedd, og skjer, i forhold til levering av Tresla modell 3 både i Nord-Amerika og her i Europa. Jeg må nok også innrømme at jeg er mer enn gjennomsnittet interessert i biler, både gamle og nye.
Det som forundrer meg, og som jeg til tider synes er underholdene å lese, er hvordan mange voksne mannfolk, for vi er jo i stort flertall av de som er inne på disse sidene, oppfører seg som småunger som ikke greier å vente med å få åpne julepakkene på julaften.  Jeg lurer på om det er mange som har glemt hva vi tidligere fikk tilsendt da vi reserverte TM3 , enten det var i 2016,  eller i desember 2018:
Vilkår og Betingelser ved reservasjonen av Tesla modell 3
"We recognize that everyone wants to get their Model 3 as quickly as possible. Our overarching goal is to maximize total customer happiness within the bounds of what is physically possible." (Min understrekning)
På norsk:
1. Modell 3 Reservasjon: Takk for at du reserverte Modell 3. Ved å reservere, har du sikret omtrentlig prioritet innenfor din region for leveranse av Modell 3. Selv om denne reservasjonen sikrer omtrentlig leveringsprioritet i regionen din, utgjør den ikke kjøp eller bestilling av et kjøretøy.

Jeg lurer på hva som gjør at mange "karrer seg opp" over at Tesla ikke har tatt kontakt, eller at de ikke har fått bekreftelser på det ene eller det andre.  Det må etter min mening være mange som ikke forstår hvor stor denne forsendelsen av biler til Europa er nå om dagen.  Tror dere virkelig ikke at Tesla gjør så godt de kan innenfor det som er fysisk mulig når de skal levere mange tusen biler til Norge i løpet av noen få uker. Jeg sier som min far sa når han syntes jeg og broren min, som ungdom, maste om noe han ikke syntes hastet så veldig: "Ta det med ro, alle får; Sara fikk da ho var 90 år".

Og vi har ennå ikke begynt på mars måned, og vi ser at Tesla leverer. Det er kanskje sånn at de som trodde de kunne flippe en TM3 på samme måte som noen har gjort med Kona og e-Niro er de som er mest skuffet?  Vi andre får bare glede oss til at vi snart vil møte mange TM3 på vegen. Lykke til med ny bil alle sammen!
Peugeot iOn

Øggen

#29
Sitat fra: S4e på søndag 17. februar 2019, klokken 10:36

Snakk om å sette folk i bås!

Jeg er stolt over å ha vært med på å støtte Tesla slik at de med sikkerhet har kunnet gjøre enorme investeringer og produsere flere elbiler enn noen annen produsent.

Om jeg eventuelt får bilen 2 uker senere enn deg - på grunn av at det er umulig å levere i reservasjonsrekkefølge med de volumer vi snakker om og samtidig kostnadseffektiv produksjon lever jeg helt greit med.

Heilt enig her. Vel investerte penger, og hadde blitt brukt på fyll og fandenskap uansett om ikkje Tesla fikk låne dei til å utvikle/produsere bilen.
Har fått tilbake pengane no og bestille Model 3 når luft og hengerfeste blir annonsert.
Men å kalle det for tull og bli sur pga av at naboen får bil først, e kun vanlig norsk egoisme og grådighet.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA