Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon. Bare tull nå?

Startet av Avh, fredag 15. februar 2019, klokken 08:05

« forrige - neste »

Avh

Noen grunn til å sitte med reservasjon nå? Vi har ikke bestilt bil og er i tvil om det blir gjort. Tesla åpnet for bestilling for alle uten reservasjon, ergo har det lite for seg å sitte med reservasjon. Riktig eller galt resonnert?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

SurSnasen

Reservasjon har tydeligvis ingen verdens ting for seg. Jeg sitter med en tidlig reservasjon. Og la inn bestilling snaue minuttet etter at mailen fra Tesla kom i desember med varsel om at jeg kunne konvertere reservasjonen til bestilling. Siden har jeg fylt ut alt jeg kan på MyTesla. Men venter fremdeles på den berømmelige Final Invoice og VIN. Fikk en telefon fra de i januar. Deretter har det vært stille fra Tesla. Jeg har ringt de et par ganger for å sjekke om de har alt, eller hvor jeg står i prosessen, samt om prøvekjøring. Ingen vet. Blir vel bil i mars. Februar har jeg gitt opp.

GL1

Enig. Men noen mener reservasjonen kan ha noe for seg ved evt. MR/SR, fordi køer blir større der. Andre har snakket om å få den overført til venteliste Model Y, vet ikke om det blir mulig.

Folk sitter jo med en følelse at plass på venteliste ikke følges nå når utlevering nærmer seg, men samtidig har ingen fått bil ennå, så er foreløpig spekulasjoner.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

itje

Jeg har reservasjon og bestilling, har måtte ta kontakt selv for alt, og informasjonen jeg har oppgitt har jeg vært nødt til å bekrefte flere ganger.
Jeg har en kompis som ikke har tesla fra før osv, som har brukt min refferal code til å bestille 31.01.19 som fikk tlf fra Tesla igår. Kjekt for ham, og fint at han får det. Men det er ikke en ok måte å drive butikk på, og jeg kjenner at mitt indre barn er meget opprørt, og full av ekstrem utålmodighet  ;D

Men, vi må smøre oss med uante mengder tålmodighet, for vi får nok bilene våre om ikke så lenge (Ville helst hatt den NÅ  :D )

2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

fredriks

Reservasjon hadde tydeligvis ingen ting å si nei. Etter å ha sett folk som har reservasjon og bestilling gjort etter min har postet skjermdumper på facebook om at de har blitt satt opp på utlevering med prikk lik bil som jeg har bestilt så har jeg konkludert med at det må være så og si tilfeldig hvem som får bil.

Det er svært irriterende da mange har lånt Tesla 10.000kr i nærmere 3 år og bare fått en tegning og tomme løfter for det.
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

olavxxx

Skal du ha MR eller SR, hold på reservasjonen

eisa01

Å si at reservasjonene ikke hadde noe å si ble feil, som svar på det høye antallet reservasjoner så fremskyndet jo Tesla produksjonsplanene

noto

Sitat fra: olavxxx på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:45
Skal du ha MR eller SR, hold på reservasjonen

Hvorfor det? Hadde ingen åpenbar betydning for TM3 LR. Hvorfor skulle det være annerledes med MR. Når de først begynner å levere kommer det stor mengder. Logistikk vil igjen trumfe reservasjon.

Løve

Reservasjonen har ikke hatt og kommer aldri til å ha noe å si. Tesla slenger ut biler i tilfeldig rekkefølge til tilfeldige kunder. Continous Service Improvement er fy fy hos Tesla, og kaoset en ser i dag vil bestå så lenge Tesla lager fysiske varer. Det er bare å vente. Og jo lenger du venter jo enklere vil det bli å tusle inn i en tesla-butikk og hente en bil på dagen. Det er lenge siden Tesla forlot buildt to order modellen.

Balrog

Løve i kjent stil... Utrolig at det ikke er noen form for moderator-aktivitet på dette forumet.

Anbefaler eventuelt nye forumbrukere å lese alle Løves forutsigelser om at Tesla skulle gå konkurs hver eneste måned og latterlige vurderinger av fremtidig produksjon og levering.

Løve kjører Nissan Leaf visstnok (super bil med muligens markedets dårligste batteriteknologi) og har ingen egen erfaring med Tesla, men har samme forhold til Tesla som Listhaug har til innvandrere.

Jeg reserverte så tidlig det var mulig på begge mine Teslaer og fikk/får bilene så tidlig det var mulig.

Har tidlig reservasjon sammenheng med tidlig leveranse? Selvsagt. Er det mulig å levere bilene i den rekkefølge de ble bestilt? Selvsagt ikke. Produksjonslinja må drives effektivt, dvs batcher av "like biler" kjøres uavhengig av bestillingsrekkefølge, men variantene må selvsagt være bestilt. Deretter skal biler fraktes verden rundt med de logistikk- og klargjøringsutfordringer det medfører. Kunder skal varsles betalinger sikres, ombestillinger sjongleres, avbestillinger ombookes, og selvsagt skal kostnader holdes nede i alle ledd.

Dette betyr at Tesla ikke ringer rundt og forteller at "nå tror vi snart du får bilen din" til alle reservasjonsholdere. Telefonen kommer relativt kort tid før leveringen er klar.

Informasjonen jeg har fått fra Tesla har vært konsistent hele veien, kundebehandlingen super og laaangt bedre enn jeg har fått hos alle andre bilselgere, særlig i etterkant av salget. Servicen har vært topp, men kapasiteten er selvsagt i minste laget når en helt ny produsent selger så enorme volumer i et for dem helt nytt marked som Norge på så kort tid.

De aller fleste fornøyde kunder, som jeg er, gidder vel neppe å skrive om pent vær etc.

Ha litt tålmodighet, bilene kommer fort, men det er tusenvis av biler som skal leveres ut av noen hundre ansatte på svært kort tid, så er folk positive og pragmatiske så delivery service får jobbe effektivt er kanskje alle bilene som er reservert levert ut i løpet av cirka en måned fra i dag. Det er ikke lenge uansett hvilken bilprodusent det er snakk om med unntak av lagerbiler.

Vil du ha Norges beste bilkjøp aka value for money dvs Model 3 så fort som mulig? Bestill nå. Du kan angre om du vil og få refundert reservasjonsbeløpet.

Tesla leverer. Det gjør ikke så mange av konkurrentene for tiden. Hva er ventetiden på Kona? e-Tron? (Nei Løve, Nissan New Wrapping Leaf 40kW er på ingen måte en konkurrent til Model 3 LR, selv om det er en meget god bil)

Forresten - har Model 3 i det hele tatt noen konkurrent på markedet? Nei.....
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

AppleKnocker

Ser ikke helt grunnlaget for å karakterisere innlegget til Løve på den måten der.

Det må gå an å være kritisk til Tesla som til alle andre bilprodusenter. Selv om jeg i sum er en Tesla fan, så ser jeg flere områder hvor jeg er hoderystende til hva de holder på med.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Balrog

Fra InsideEV nå i januar 2019:

Electric car sales are set to rise dramatically in 2019 as rapid growth in the sector is expected to continue.
According to electric vehicle website Driving Electric, drivers who are considering taking the plunge are advised to strike now before supply bottlenecks take hold.


Research by the website shows that it usually takes around 10-12 weeks for a new car to be delivered, but lead times for some electric vehicles can be up to six months.

The website found that Hyundai claims to have "no lead time" between order and delivery for the hybrid version of the Ioniq hatchback, but buyers wanting plug-in hybrid or fully electric versions will have to wait around four months.

And if you want a conventional Volkswagen Golf, you're looking at a 14-week wait. But if you want the electric version, you'll be looking at adding another four weeks to that.

Those who want a new Jaguar will normally have to wait three months, but buyers of the brand's new I-Pace electric SUV will have to double that wait.

Yet all that pales into insignificance next to the new Hyundai Kona Electric, which is said to have a 10-month waiting list.

According to Driving Electric, the demand for electric vehicles (EVs) is only set to grow, and lead times look likely to lengthen.

"It has been a remarkable year for electric cars, with the segment performing much more strongly than the overall market," said Vicky Parrott, the associate editor of DrivingElectric.com.

"During 2018 the total of all new car registrations was nearly seven per cent down, compared with 2017. But pure electric cars were up by more than 10 per cent. And in November alone, compared to the same month a year ago, the overall market was three percent smaller while battery electric vehicles were nearly 70 percent ahead on the same month last year.

"Plug-in hybrid electric car sales have also risen in 2018 by around a quarter, helped by a combination of interest in electric and the reassurance of the range-extending possibilities of an additional conventional engine.

"With every sign that electric cars are immune to the doldrums much of the rest of the market has found itself in during 2018 we expect demand to rise even faster next year.

"Because EVs are seeing a global surge in interest, anyone who has pondered the idea of buying one is advised to stop dithering from this point and get ahead of any future supply bottlenecks caused by their popularity. It's time to stop pondering and pounce instead."
[/b]
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

trykkertor

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 16. februar 2019, klokken 14:38
Ser ikke helt grunnlaget for å karakterisere innlegget til Løve på den måten der.

Det må gå an å være kritisk til Tesla som til alle andre bilprodusenter. Selv om jeg i sum er en Tesla fan, så ser jeg flere områder hvor jeg er hoderystende til hva de holder på med.
Enig med AppleKnocker.
Å gå så til angrep på Løve som bruker er dårlig stil. Folk klarer fint selv sile i hodet sitt hva som er relevant informasjon og ikke.

olavxxx

Sitat fra: noto på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:11
Sitat fra: olavxxx på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:45
Skal du ha MR eller SR, hold på reservasjonen

Hvorfor det? Hadde ingen åpenbar betydning for TM3 LR. Hvorfor skulle det være annerledes med MR. Når de først begynner å levere kommer det stor mengder. Logistikk vil igjen trumfe reservasjon.
På grunn av volum blir det da kø. LR og P kan de produserer nok til etterspørsel på relativt kort tid. Når man kommer ned i billigere modeller blir volumet et helt annet.

Øyvind.h

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 16. februar 2019, klokken 14:38
Ser ikke helt grunnlaget for å karakterisere innlegget til Løve på den måten der.
Isolert sett enig. Men se igjennom brukerens innlegg. Ignorer er beste løsning på troll.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA