Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En del tekniske spørsmål ang M3 ved kjøp

Startet av nightking, torsdag 14. februar 2019, klokken 22:20

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatMars ville jeg tatt med en klype salt, men helt klart mulig.
Kvartalstall er veldig viktig for Tesla. Derfor må de få ut flest mulig biler innen utgangen av mars.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

S4e

Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. februar 2019, klokken 07:41
SitatMars ville jeg tatt med en klype salt, men helt klart mulig.
Kvartalstall er veldig viktig for Tesla. Derfor må de få ut flest mulig biler innen utgangen av mars.
Min kommentar var til trådstarter som enda ikke har bestilt. Jeg har stor tro på at alle som bestilte før jul får bil i løpet av mars!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

najtrox

De på delivery teamet i Nederland mente ca 4-500 biler skulle ut ila februar og opptil 4000 før utgangen av mars. Om det stemmer eller ikke må gudene vite!

Trond.m

Bilen jeg har bestilt blir snart frigitt, så det er mulig at trådstarter kan overta den hvis jeg avbestiller. Ser ikke bort fra at både bil og serviceapparat blir en suksess, men jeg tar ikke sjansen på å være forsøkskanin.

Handyman

Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:25
2. ......Rengsensor osv er standard og har ingenting med EAP å gjøre.
Det er ingen regnsensor på TM3, men kameraet i øverst i frontruta brukes til å styre viskerne automatisk.
Hensikten er at det skal fungere på samme måte som biler med regnsensor, uten at jeg er helt sikker på om de er kommet helt i mål. Forbedres over OTA-oppdateringer.

Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:25
5. ..... Alle biler produsert eller 9.jan skal ha hardware 3.0, og det virker som om alle EU-leveringer har dette.
Som du sa...spekulasjoner. Det ble registrert nye tegninger denne datoen, og man antar at det ble implementert da, men det er altså ikke noe man vet.

Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:25
9. ....
Unntak:
Kjøretøy som er rustbehandlet, som for eksempel antirust- og understellsbehandling;
Tesla har uttalt at det kun gjelder behandlinger hvor man borer/lager hul i karosseri ol. Men det ville jeg hatt skriftlig før jeg evt. behandlet bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

2. Regnsensor fungerer dårlig på S/X. Merkelig at de ikke har gjort tiltak på M3, da problemet har eksistert i flere år. Problemet er at regn/nedbør opptrer på mange forskjellige måter. Yr, lett regn, høljregn, små og store regndråper, sludd eller snø, sprut fra andre biler, osv. Teslas løsning blir dessverre for dårlig. Fungerende regnsensorer finnes vel nå på de aller fleste biler, men altså ikke på Tesla-biler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. februar 2019, klokken 09:27
2. Regnsensor fungerer dårlig på S/X. Merkelig at de ikke har gjort tiltak på M3, da problemet har eksistert i flere år. Problemet er at regn/nedbør opptrer på mange forskjellige måter. Yr, lett regn, høljregn, små og store regndråper, sludd eller snø, sprut fra andre biler, osv. Teslas løsning blir dessverre for dårlig. Fungerende regnsensorer finnes vel nå på de aller fleste biler, men altså ikke på Tesla-biler.
Det begrunnes med forenkling (spare penger) og nytenking. Og det er de jo godt kjent for. Håper det fungerer bedre på TM3
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. februar 2019, klokken 09:27
2. Regnsensor fungerer dårlig på S/X. Merkelig at de ikke har gjort tiltak på M3, da problemet har eksistert i flere år. Problemet er at regn/nedbør opptrer på mange forskjellige måter. Yr, lett regn, høljregn, små og store regndråper, sludd eller snø, sprut fra andre biler, osv. Teslas løsning blir dessverre for dårlig. Fungerende regnsensorer finnes vel nå på de aller fleste biler, men altså ikke på Tesla-biler.
Regnsensoren fungerer godt på vår S. Bedre enn vår i3...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Up-grade

#23
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:25
Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 14. februar 2019, klokken 22:20
Hei..
Da jeg for tiden vurderer å bytte ut min 12 år gamle diesel vag, og ungene har blitt noe større så stasjonsvogn ikke lenger er ett must så har jeg sett litt på model 3. Eller litt er å underdrive, må si jeg har falt ganske for den.
Er litt redd for å velge elbil, aldri hatt det tidligere, men jeg kjører nå lite etter jeg flyttet (10000km i året), og ser kanskje at en model 3 kan passe oss. Den har god rekkevidde, og «overkommelig» pris.

Har sett timesvis med videoer på YouTube osv. Men sitter fortsatt med noen spørsmål jeg håper dere som er litt mer kjent med tesla enn meg, kan svare på.

1. Ser at M3 har annen ladeplugg, dette betyr jo vesentlig dårligere dekning av superladere. Er dette noe å bekymre seg over? Med stort innrykk av M3 så ser jeg for meg laaange lade køer.

2. Er det verdt å svi av 41800kr på oppgradert autopilot ?  Syns det er mye penger! Hva følger med hvis du ikke velger det? Syntes det står lite forklart på tesla sine sider. Er da ikke adaptiv cruise feks? Regnsensor? Nødbrems? Ikke autopilot i det hele tatt, slik at den styrer selv? Osv..

3. I utstyrsliste på tesla står det FM radio og Bluetooth/Spotify.. har ikke bilen dab+ radio?

4. Ser det står interiør vs premium på tesla. Men ved bestilling så er det kun valg om svart/hvit? Er det kun premium allikevel ? Er det varmeseter i alle seter uansett?

5. Er avhengig av hengerfeste, ser det ikke er å velge. Noen som vet om dette kommer?

6. Kan det være 2 stk som har App styring på bil samtidig? Altså kan både jeg og samboer forvarme bil og låse opp bil med hver vår telefon?

7. Er det samme forvarming som i tesla s og x? Kan man forvarme bilen selv uten ladekabelen i bilen?

8. Lader 12v batteriet samtidig som ladepluggen står i?

9. Hva slags lakk/rust garanti har M3?

10. Ser det står premium tilkobling inkl 1 år. Hva er dette, og hva koster det etter 1 år?

11. Det som gjør meg litt skeptisk til tesla er servicen dems. Lest masse om laaange ventetider og fulle verksteder. Å dette før M3 kommer! Vet de lover å forbedre seg, men jobber selv i bilbransjen ser at tesla har en laaaang vei å gå her. Hos andre «vanlig» bilmerker så er over 2 uker lang ventetid. Å her er det snakk om flere mnd..

12. Dette henger litt sammen med den forrige. Hvordan er kvaliteten blitt? På tesla s og x er det mye barnesykdommer. Byttet mye driveuniter osv. Leste også mye feil på hvertfall de første M3, men med tanke på at de har gått en stund i USA, så kan det ha blitt bedre?

13. Tap av batteriet over flere dager, hvordan er det her i forhold til s og x? Ser tesla har sagt 1% hver dag er vanlig. Men har lest flere steder at de kan trekke så mye som 5%. Det bekymrer seg litt med tanke på hytteturer jeg har uten mulighet for å lade. (Er riktignok bare ca 10 mil hver vei)


Ble en god del spørsmål, men står fortsatt å vipper mellom å kjøpe tesla elbil eller ny fossilbil. Håper noen tar seg tid til å svare en som vurderer ny M3 :)


13. Tror ikke Tesla er værre enn andre batterieliktrifiserte biler, spesielt ikke model 3. Gjør så godt du kan med å holde batterinivå mellom 20% og 80% (kanskje 90%), så skal alt gå så bra. Hvis du vet at bilen kommer til å stå lange perioder i vinterkulde, så sørger du rett og slett for at batteriet er så fulladet som overhodet mulig!

Tesla er nok "værre" her enn på en del andre elbiler. Min e-up merker jeg så og si ingen tap selv etter 2-3uker ferie. Men så kan man ikke sammenligne disse to bilene når det gjelder datakraft som må går litt inne mellom. Har hatt inntrykk av at teslaer regulerer temperaturen på batteripakken også i standby, men det er jeg litt mer usikker på. Her: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/a33ll2/model_3_vampire_drain_tracked/ er det en som målte over 12dager og den brukte ca. i gjennomsnitt 40w. Og det er ikke så galt egentlig. Men hva som skjer når den står ute i kulden har jeg ikke sett noen måling på.
Tungsten silver e-up!

Handyman

Sitat fra: Klykken på fredag 15. februar 2019, klokken 09:36
Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. februar 2019, klokken 09:27
2. Regnsensor fungerer dårlig på S/X. Merkelig at de ikke har gjort tiltak på M3, da problemet har eksistert i flere år. Problemet er at regn/nedbør opptrer på mange forskjellige måter. Yr, lett regn, høljregn, små og store regndråper, sludd eller snø, sprut fra andre biler, osv. Teslas løsning blir dessverre for dårlig. Fungerende regnsensorer finnes vel nå på de aller fleste biler, men altså ikke på Tesla-biler.
Regnsensoren fungerer godt på vår S. Bedre enn vår i3...
Men da har du regnsensor, og ikke at den bruker kamera?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Regnsensoren med AP2(.5), altså kameradeteksjon, fungerte godt en periode i fjor, men så kom de med enda en ny software som gjorde den dårligere igjen, og der her det blitt, dessverre. Men det er noen som hevder at bruk av rainx i området til kameraet gjør at den blir som en vanlig regnsensor. Skal testes.

e-Stig

Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:25
Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 14. februar 2019, klokken 22:20
2. Er det verdt å svi av 41800kr på oppgradert autopilot ?  Syns det er mye penger! Hva følger med hvis du ikke velger det? Syntes det står lite forklart på tesla sine sider. Er da ikke adaptiv cruise feks? Regnsensor? Nødbrems? Ikke autopilot i det hele tatt, slik at den styrer selv? Osv...

13. Tap av batteriet over flere dager, hvordan er det her i forhold til s og x? Ser tesla har sagt 1% hver dag er vanlig. Men har lest flere steder at de kan trekke så mye som 5%. Det bekymrer seg litt med tanke på hytteturer jeg har uten mulighet for å lade. (Er riktignok bare ca 10 mil hver vei)

2. Autopilot eller EAP er en nødvendighet hvis du ønsker adaptiv cruise control. Jeg har selv ikke valgt det da jeg egentlig er glad i å kjøre bil selv. Dessuten fungerer dette kun hovedsaklig på motorvei, riksveier og snødekte veier med mangelfulle oppmerking av vei gjør denne funksjonen i praksis ubrukelig. Styr unna om du ikke er flittig bruker av motorvei (du får fortsatt med vanlig cruise-control på kjøpet, og den styres elegant med scroll-buttons).

Forward Collision og nødbrems-funksjoner er funksjonalitet som følger med uansett, du trenger ikke oppgradere til EAP for å få dette. I tillegg har man speed-assist som ifg. brukermanualen som florerer rundt omkring nå, ikke har noe med selve EAP å gjøre. Dvs. at vi skal få skiltgjenkjenning (fartsgrenser) opp på display uten EAP. Regnsensor osv er standard og har ingenting med EAP å gjøre.

13. Tror ikke Tesla er værre enn andre batterielektrifiserte biler, spesielt ikke model 3. Gjør så godt du kan med å holde batterinivå mellom 20% og 80% (kanskje 90%), så skal alt gå så bra. Hvis du vet at bilen kommer til å stå lange perioder i vinterkulde, så sørger du rett og slett for at batteriet er så fulladet som overhodet mulig!

2. Jeg har bare e-Golf å sammenligne med men den slipper ikke ut en eneste dråpe av batteriet selv om den står stille en uke. Kjenner en med Kia som har flatt batteri hver gang han kommer hjem fra Spania, men aner ikke om dette er brukerfeil eller en svakhet med bilen. Hvis det er slik at batteriet lekker så burde det være en "ferieknapp" som slår av all kommunikasjon i bilen.

13. Jeg trenger ingen autopilot, men jeg MÅ ha adaptiv cruisekontroll. Betyr speed-assist at Model 3 kan lese skilt og justere farten etter fartsgrensen? De fleste nye biler har vel skiltgjenkjenning. e-Golfen bremser automatisk litt inn mot 60-soner når adaptiv cruisekontroll er avslått, men den holder ikke fartsgrensen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

ironduke

Legges felgene til to ganger i prisen? Hvis ikke syns jeg 27 240 kroner er dyrt for fire piggfrie vinterdekk.  ???
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

EL-Diablo

Det første er vel tillegg for 19" sommerdekk (i stedet for 18").

Det andre er vel komplett sett med 19" felg med vinterdekk.

olavxxx


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA