Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En del tekniske spørsmål ang M3 ved kjøp

Startet av nightking, torsdag 14. februar 2019, klokken 22:20

« forrige - neste »

nightking

Hei..
Da jeg for tiden vurderer å bytte ut min 12 år gamle diesel vag, og ungene har blitt noe større så stasjonsvogn ikke lenger er ett must så har jeg sett litt på model 3. Eller litt er å underdrive, må si jeg har falt ganske for den.
Er litt redd for å velge elbil, aldri hatt det tidligere, men jeg kjører nå lite etter jeg flyttet (10000km i året), og ser kanskje at en model 3 kan passe oss. Den har god rekkevidde, og «overkommelig» pris.

Har sett timesvis med videoer på YouTube osv. Men sitter fortsatt med noen spørsmål jeg håper dere som er litt mer kjent med tesla enn meg, kan svare på.

1. Ser at M3 har annen ladeplugg, dette betyr jo vesentlig dårligere dekning av superladere. Er dette noe å bekymre seg over? Med stort innrykk av M3 så ser jeg for meg laaange lade køer.

2. Er det verdt å svi av 41800kr på oppgradert autopilot ?  Syns det er mye penger! Hva følger med hvis du ikke velger det? Syntes det står lite forklart på tesla sine sider. Er da ikke adaptiv cruise feks? Regnsensor? Nødbrems? Ikke autopilot i det hele tatt, slik at den styrer selv? Osv..

3. I utstyrsliste på tesla står det FM radio og Bluetooth/Spotify.. har ikke bilen dab+ radio?

4. Ser det står interiør vs premium på tesla. Men ved bestilling så er det kun valg om svart/hvit? Er det kun premium allikevel ? Er det varmeseter i alle seter uansett?

5. Er avhengig av hengerfeste, ser det ikke er å velge. Noen som vet om dette kommer?

6. Kan det være 2 stk som har App styring på bil samtidig? Altså kan både jeg og samboer forvarme bil og låse opp bil med hver vår telefon?

7. Er det samme forvarming som i tesla s og x? Kan man forvarme bilen selv uten ladekabelen i bilen?

8. Lader 12v batteriet samtidig som ladepluggen står i?

9. Hva slags lakk/rust garanti har M3?

10. Ser det står premium tilkobling inkl 1 år. Hva er dette, og hva koster det etter 1 år?

11. Det som gjør meg litt skeptisk til tesla er servicen dems. Lest masse om laaange ventetider og fulle verksteder. Å dette før M3 kommer! Vet de lover å forbedre seg, men jobber selv i bilbransjen ser at tesla har en laaaang vei å gå her. Hos andre «vanlig» bilmerker så er over 2 uker lang ventetid. Å her er det snakk om flere mnd..

12. Dette henger litt sammen med den forrige. Hvordan er kvaliteten blitt? På tesla s og x er det mye barnesykdommer. Byttet mye driveuniter osv. Leste også mye feil på hvertfall de første M3, men med tanke på at de har gått en stund i USA, så kan det ha blitt bedre?

13. Tap av batteriet over flere dager, hvordan er det her i forhold til s og x? Ser tesla har sagt 1% hver dag er vanlig. Men har lest flere steder at de kan trekke så mye som 5%. Det bekymrer seg litt med tanke på hytteturer jeg har uten mulighet for å lade. (Er riktignok bare ca 10 mil hver vei)


Ble en god del spørsmål, men står fortsatt å vipper mellom å kjøpe tesla elbil eller ny fossilbil. Håper noen tar seg tid til å svare en som vurderer ny M3 :)

Handyman

Bare en liten vennlig advarsel...antar at du mener TM3 og ikke BMW M3. Det er noen her som tar seg nær av denne forvekslingen ;)
Skal svare på spørsmålene snart:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#2
Mye av det du spør om finnes det svar på i tråder her.
Men her er mine meninger, vurderinger og svar:
1. CCS gjør TM3 mye mer fleksibel en alle andre elbiler på markedet, og det er nok ikke veldig lenge til at alle ladepostene er utstyrt med CCS.
2. Uten EAP får du ikke adaptiv cruice, men nødfunksjoner er på plass. Masse info om man søker på forumet her.
3. Den har DAB+ og egen Spotify konto
4. https://elbilforum.no/index.php?topic=43793.msg755096#msg755096
5. TM3 kan ikke trekke henger. Mange håper/tror at det kommer, men ingen vet.
6. Har ikke testet.
7. Har ikke klart å finne sikker info om dette, men jeg regner med det.
8. Det tar jeg som en selvfølge, men har ikke testet. Det lades via DC/DC converter fra hovedbatteriet.
9. https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty
10. Se punkt 4.
11. Enig, håper at Tesla klarer å forbedre seg.
12. Håper (og tror) at det blir mindre problemer med TM3.
13. Etter det jeg forstår skal TM3 være noe bedre enn S og X

Manualen på norsk og engelsk.
https://elbilforum.no/index.php?topic=44267.0
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dani3l

4. Bilene selges vel foreløpig kun med premium interiør.
6. 3 telefoner kan være koblet til bilen.
10. $100/år har vært nevnt. Eiere av S/X kan kanskje bekrefte?
11. De har hvertfall tatt noen grep for å bli bedre. Krysser fingrene!
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

jorgror

Sitat8. Lader 12v batteriet samtidig som ladepluggen står i?

12 volt batteriet får strøm fra og blir ladet av hovedbatteriet. Mener jeg så en film der de koblet fra polene på 12v og fortsatt kunne åpne dører og tror til og med skjermen fungerte.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

nightking

#5
Takk for svar. Ja er fersk her. Så skal fra nå av bruke TM3 :P hovedbatteriet kan ikke lade 12 v? Det jeg lurer på er om det aktivt lader 12 v batteriet når hovedbatteriet lader (hjemme) slik at ved mye småkjøring så vil fortsatt 12v batteriet være toppladet :)

Kjipt det med adaptiv cruise. Da må man jo velge oppgradert autopilot :/

HvemPrompa

#6
Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 14. februar 2019, klokken 22:20
Hei..
Da jeg for tiden vurderer å bytte ut min 12 år gamle diesel vag, og ungene har blitt noe større så stasjonsvogn ikke lenger er ett must så har jeg sett litt på model 3. Eller litt er å underdrive, må si jeg har falt ganske for den.
Er litt redd for å velge elbil, aldri hatt det tidligere, men jeg kjører nå lite etter jeg flyttet (10000km i året), og ser kanskje at en model 3 kan passe oss. Den har god rekkevidde, og «overkommelig» pris.

Har sett timesvis med videoer på YouTube osv. Men sitter fortsatt med noen spørsmål jeg håper dere som er litt mer kjent med tesla enn meg, kan svare på.

1. Ser at M3 har annen ladeplugg, dette betyr jo vesentlig dårligere dekning av superladere. Er dette noe å bekymre seg over? Med stort innrykk av M3 så ser jeg for meg laaange lade køer.

2. Er det verdt å svi av 41800kr på oppgradert autopilot ?  Syns det er mye penger! Hva følger med hvis du ikke velger det? Syntes det står lite forklart på tesla sine sider. Er da ikke adaptiv cruise feks? Regnsensor? Nødbrems? Ikke autopilot i det hele tatt, slik at den styrer selv? Osv..

3. I utstyrsliste på tesla står det FM radio og Bluetooth/Spotify.. har ikke bilen dab+ radio?

4. Ser det står interiør vs premium på tesla. Men ved bestilling så er det kun valg om svart/hvit? Er det kun premium allikevel ? Er det varmeseter i alle seter uansett?

5. Er avhengig av hengerfeste, ser det ikke er å velge. Noen som vet om dette kommer?

6. Kan det være 2 stk som har App styring på bil samtidig? Altså kan både jeg og samboer forvarme bil og låse opp bil med hver vår telefon?

7. Er det samme forvarming som i tesla s og x? Kan man forvarme bilen selv uten ladekabelen i bilen?

8. Lader 12v batteriet samtidig som ladepluggen står i?

9. Hva slags lakk/rust garanti har M3?

10. Ser det står premium tilkobling inkl 1 år. Hva er dette, og hva koster det etter 1 år?

11. Det som gjør meg litt skeptisk til tesla er servicen dems. Lest masse om laaange ventetider og fulle verksteder. Å dette før M3 kommer! Vet de lover å forbedre seg, men jobber selv i bilbransjen ser at tesla har en laaaang vei å gå her. Hos andre «vanlig» bilmerker så er over 2 uker lang ventetid. Å her er det snakk om flere mnd..

12. Dette henger litt sammen med den forrige. Hvordan er kvaliteten blitt? På tesla s og x er det mye barnesykdommer. Byttet mye driveuniter osv. Leste også mye feil på hvertfall de første M3, men med tanke på at de har gått en stund i USA, så kan det ha blitt bedre?

13. Tap av batteriet over flere dager, hvordan er det her i forhold til s og x? Ser tesla har sagt 1% hver dag er vanlig. Men har lest flere steder at de kan trekke så mye som 5%. Det bekymrer seg litt med tanke på hytteturer jeg har uten mulighet for å lade. (Er riktignok bare ca 10 mil hver vei)


Ble en god del spørsmål, men står fortsatt å vipper mellom å kjøpe tesla elbil eller ny fossilbil. Håper noen tar seg tid til å svare en som vurderer ny M3 :)

1. TM3 bruker ladekontakt type 2/CCS (Combined Charging Sytestem). ut fra denne artikkelen https://www.teslarati.com/tesla-supercharger-dual-charge-ccs-upgrade-model-3-europe-rollout/ virker det som om at alle Tesla ladestasjoner (Super Charging) i skal implementere CCS. Dette er noe merksnodig, da alle andre Tesla-biler benytter en proprietær løsning, hvilket innebærer at Model S og Model X eiere må gå til innkjøp av adaptere for Type 2/CCS. Her må noen svært smarte og oppegående folk google og finne ut av hvordan Tesla faktisk ønsker å løse dette problemet i Europa.

2. Autopilot eller EAP er en nødvendighet hvis du ønsker adaptiv cruise control. Jeg har selv ikke valgt det da jeg egentlig er glad i å kjøre bil selv. Dessuten fungerer dette kun hovedsaklig på motorvei, riksveier og snødekte veier med mangelfulle oppmerking av vei gjør denne funksjonen i praksis ubrukelig. Styr unna om du ikke er flittig bruker av motorvei (du får fortsatt med vanlig cruise-control på kjøpet, og den styres elegant med scroll-buttons).
Forward Collision og nødbrems-funksjoner er funksjonalitet som følger med uansett, du trenger ikke oppgradere til EAP for å få dette. I tillegg har man speed-assist som ifg. brukermanualen som florerer rundt omkring nå, ikke har noe med selve EAP å gjøre. Dvs. at vi skal få skiltgjenkjenning (fartsgrenser) opp på display uten EAP. Rengsensor osv er standard og har ingenting med EAP å gjøre.

3. DAB+ følger med Premium upgrade pakken, den eneste pakken som per dags dato leveres til Norge.

4. Alt er premium, enten du velger svart eller hvitt. Det inkluderer også stereoanlegget, som visstnok er noe av det bedre som eksisterer på bilmarkedet. Det koker ned til om du vil ha hvite seter eller ikke...samt treverk eller hvitt over dashboard. Bakseter har også oppvarming...mulig dette er standard uansett om det er premium eller ikke: https://www.teslarati.com/tesla-model-3-2018-10-1-ota-update-heated-rear-seats/

5. Spekulasjoner går om at Hardware 3.0 er på alle Europa-modeller, hvilket vil si at Tesla har lagt opp til ( i alle fall elektrisk) å støtte ettermontering av tilhengerfeste. Alle biler produsert eller 9.jan skal ha hardware 3.0, og det virker som om alle EU-leveringer har dette.

6. Model 3 støtter opptil 11 eller 12 enheter som kan være tilkoplet bilen, så ja...din samboer vil kunne ha sin egen profil (dvs. at alle hennes instillinger på ratt sete etc vil tilpasse seg henne når hun setter seg inn i bilen med sin mobiltelefon). Hva som skjer når dere begge setter dere inn med hver deres mobil med bluetooth påskrudd uavhengig av hvem som faktisk skal kjøre bilen, det vet jeg ikke...dette blir sannelig spennende erfare :-)

7. Samme forvarming, bortsett fra selve teknikken om å forvarme batteriet, der har Tesla på Model 3 valgt en mer energieffektiv løsning som varmer batteriene ved å sende strøm via el-motorene. Alt går uansett via app.

8. Hovedbatteriet skal holde 12v-batteriet oppladet: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-12-volt-battery-location.107340/

9. Begrenset Rustgaranti for Model 3
Denne begrensede rustgarantien for Model 3 gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde.

Unntak:

Kjøretøy som er rustbehandlet, som for eksempel antirust- og understellsbehandling;
Korrosjon fra defekter i materialer som ikke er produsert, tilført eller installert av Tesla, som forårsaker perforering i karosseripaneler eller chassiset fra innsiden ut;
Overflate- eller kosmetisk korrosjon som forårsaker perforering av karosseripaneler eller chassiset fra utsiden inn, som følge av for eksempel stensprut eller riper;
Korrosjon forårsaket av, på grunn av, eller som følge av ulykker, misbruk, forsømmelse, feil vedlikehold eller bruk av kjøretøyet, installasjon av tilbehør, eksponering for kjemiske stoffer eller skade som følge av force majeure, miljø, brann, eller feil oppbevaring.

10. Se denne: https://www.teslarati.com/tesla-premium-connectivity-internet-package-july-1/

Virker som om oppgradering av software av bilen vil være tilstede uansett, mens andre tjenester kun vil fungere over WiFi (les Hotspot via Mobil ved reiser). Kanskje noen kan komme med noe brukbart input her.

11. Tesla Model 3 er en langt mer moderne bil enn både Model S og Model X (no phun intended). Velger å tro at Model 3 er konstruert på  en såpass måte at minimalt med service er nødvendig. Tesla har nå vært på markedet i over 7 år, de har lært litt underveis og har nå sannsynligvis laget en modell som har "lært av tidligere feil". Du bestiller en bil som er laget av et ingeniør-team påvirket av en person som har vært i stand til å sende farkoster ut i verdensrommet...ikke alt er overlatt til tilfeldighetene!

12. Se svar nr 11.

13. Tror ikke Tesla er værre enn andre batterieliktrifiserte biler, spesielt ikke model 3. Gjør så godt du kan med å holde batterinivå mellom 20% og 80% (kanskje 90%), så skal alt gå så bra. Hvis du vet at bilen kommer til å stå lange perioder i vinterkulde, så sørger du rett og slett for at batteriet er så fulladet som overhodet mulig!

nightking

Takk igjen for veldig utfyllende svar. Morro å kunne lese litt i brukermanualen :) ser at det står estimert levering i mars allerede ved konfig av ny Bil. Kan dette stemme? Vil det si at det allerede er biler på vei hit som ikke er forhåndssolgt??

Ang cruisecontrol så er det ett ganske stort ønske ja. Med om den er verdt over 40k det kan vel diskuteres litt.

HvemPrompa

Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:33
Takk igjen for veldig utfyllende svar. Morro å kunne lese litt i brukermanualen :) ser at det står estimert levering i mars allerede ved konfig av ny Bil. Kan dette stemme? Vil det si at det allerede er biler på vei hit som ikke er forhåndssolgt??

Ang cruisecontrol så er det ett ganske stort ønske ja. Med om den er verdt over 40k det kan vel diskuteres litt.

Du får cruise control uansett...men vil du ha adaptiv cruise control må du punge ut 42k :D...Jeg vil ikke ha det, liker å styre bilen min, men ser fortsatt fordel ved vanlig cruise control med manuell aktiv påvirkning av sjåfør.

Motorwatt

11. Du må være forberedt på at service kan være en utfordring. Denne tråden, som i disse dager feirer 4-års jubileum, viser at det ikke er blitt noe bedre.

https://elbilforum.no/index.php?topic=19755.0
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

3. En primitiv DAB radio uten grafikk.

5. Kjøp en TMX.

6. App styring går greit fra mange telefoner. Men kun den første som nærmer seg bilen får koblet opp bluetooth for handsfree og tilgang til musikk fra mobilen.

11. De har ansatt en masse hyggelige og flinke folk. Går helt fint for 99%.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

1000kwh

Sitat fra: jlan på fredag 15. februar 2019, klokken 01:15
3. En primitiv DAB radio uten grafikk.

5. Kjøp en TMX.

6. App styring går greit fra mange telefoner. Men kun den første som nærmer seg bilen får koblet opp bluetooth for handsfree og tilgang til musikk fra mobilen.

11. De har ansatt en masse hyggelige og flinke folk. Går helt fint for 99%.
Man kan veksle mellom tilkoblede telefoner.

Dan mangler grafikk, men har tekst og trafikkvarsling.

Trond.m

#12
Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:33
Takk igjen for veldig utfyllende svar. Morro å kunne lese litt i brukermanualen :) ser at det står estimert levering i mars allerede ved konfig av ny Bil. Kan dette stemme?
Etter å ha jobbet 26 år i amerikanske selskaper har jeg lært meg til ikke å stole på det de lover. Trump er også en typisk amerikaner i så måte.
Da jeg bestilte min i desember sto det februar. Har fortsatt ikke fått VIN nummer eller noe som tyder på at de vil levere bil i nær framtid. Så nå skal jeg sjekke om det stemmer at de lover pengene tilbake.
Synes det blir litt for uforutsigbart å hande ny Tesla nå, og selve bilen imponerer heller ikke. Er mer fristet til å legge på 200.000 og kjøpe e-tron eller EQC  8). I  mellomtiden tar jeg ut en trygg, men litt kjedelig e-Niro  8)

Fornybarbil

Angående spørsmål 1. Tesla har løst dette ved at superchargere får etterinstallert CCS, altså at hver supercharger får BEGGE kontaktene og mulighet til å lade enten S/X ELLER 3. Tror det er noe sånn som 80% av laderne på hver site.

S4e

Sitat fra: TM på fredag 15. februar 2019, klokken 06:47
Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:33
Takk igjen for veldig utfyllende svar. Morro å kunne lese litt i brukermanualen :) ser at det står estimert levering i mars allerede ved konfig av ny Bil. Kan dette stemme?
Etter å ha jobbet 26 år i amerikanske selskaper har jeg lært meg til ikke å stole på det de lover. Trump er også en typisk amerikaner i så måte.
Da jeg bestilte min i desember sto det februar. Har fortsatt ikke fått VIN nummer eller noe som tyder på at de vil levere bil i nær framtid. Så nå skal jeg sjekke om det stemmer at de lover pengene tilbake.
Synes det blir litt for uforutsigbart å hande ny Tesla nå, og selve bilen imponerer heller ikke.
Det er flere skip på vei over atlanterhavet med TM3. De skal levere flere biler på kort tid enn noen andre, det er litt kaotisk nå og at ikke alle har fått vin nummer ville ikke jeg tolke som at du ikke får bil i løpet av mars. Lykke til med å finne et alternativ som kan levere fortere...

Til trådstarter: Mye tyder på at de kan levere fortere og vesentlig flere biler enn noen andre produsenter. Mars ville jeg tatt med en klype salt, men helt klart mulig.

Selv er jeg ekstremt imponert over bilen. Eneste jeg er spent på er om Tesla Norge klarer å håndtere økning av antall kunder, men basert på tilbakemeldinger fra amerikanske kunder i snart et år virker det som det er minimalt med feil på bilen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA