Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe referal TWC - kva med reklamasjon? Og garanti?

Startet av Rævedilter, torsdag 14. februar 2019, klokken 07:19

« forrige - neste »

Rævedilter

Hvis ein kjøper eller får ein referal TWC - gjelder 5 års reklamasjon iom. at det er ein "vervepermie" ? Forbrukerkjøpsloven gjelder jo kjøp?

Kva garanti er det på referal TWC, nokon som veit?

MyMuffin

#1
4 år garanti er det tesla selv gir.

5 år reklamasjon - tok åpentbart feil - Null reklamasjon.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Øyvind.h

Signatur twc har 4 års garanti. Ingen reklamasjonsrett såvidt jeg forstår da det ikke er kjøp.
Ordinær twc kjøpt av noen med kreditt (som er det normale ift de som selger på Finn) har 5 års reklamasjonsrett. Der er det vanlig kjøp med kvittering. Betalt av kreditt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

#3
Hvis et produkt ikke er KJØPT (ingen kvittering) så er det ikke et forbrukerkjøp og da gjelder heller ikke forbrukerkjøpsloven, om man har heller ingen reklamasjonsrett.
I Norge er som regel reklamasjonsretten mer verdt enn garantier.
Når det gjelder TWC betalt med credit points er jeg usikker på om reklamasjonsretten gjelder eller ikke. Noen som VET, og ikke bare synser?
Jeg har sett påstander om at enkelte TWC-vervepremier har garanti (4 år tror jeg), men det er uklart om denne garantien er personlig eller om den følger produktet dersom det skifter eier.
Enkelt forklart er det slik at dersom man ikke har kvittering, kan man ikke påberope seg reklamasjonsrett, og man er prisgitt eventuell goodwill hos Tesla dersom produktet feiler.
En del av disse produktene har feilet, men jeg har forstått at Tesla stort sett har byttet disse uten spørsmål, men dette er sannsynligvis ofte goodwill fra Teslas side.

EDIT: ser nå at Øyvind.h har svar noen av mine usikkerheter. Forutsetter at følger med kvittering på credit-kjøpene, og at det faktisk er et kjøp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Kjøper man en TWC fra en privatperson, har man 2 års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven.
Dette gjelder uansett hvordan selger har skaffet seg TWC'en.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. februar 2019, klokken 14:18
Kjøper man en TWC fra en privatperson, har man 2 års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven.
Dette gjelder uansett hvordan selger har skaffet seg TWC'en.
Det er riktig, men lykke til med å reklamere overfor en privatperson for noen tusenlapper.
Kan bli en arbeidsom og kostbar affære.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA