Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL SUV på over 2,5 tonn - en utvikling i feil retning ?

Startet av Trond.m, torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 15. februar 2019, klokken 15:03
I 2017 omkom 51 bilførere (av totalt 106 i trafikk). Hele 9 omkom i kollisjon med vogntog, så der kommer selv tunge SUV'er til kort. Det var 32 døde førere ved møteulykke (inkl. vogntog) og 13 i grøfta. Hele 9 personer (døde) var syklister, så per km er sykler ca 100.000 ganger farligere enn å sitte i en bil!


Om en holder seg unna narkotika, alkohol og sanseløs kjøring, så er nok det meste gjort uavhengig av om en kjører e-Tron eller i3!

Her er det på tide å trekke tilbake påstander om syklister! Sykling utgjør ca 0,8% av transportarbeidet (personkm) i forhold til personbiler. Med ca 60 omkomne i biler, skulle en derfor forvente 0,48 drepte syklister i stedet for 9 i 2017. Ifølge disse tallene er det altså ca 20 ganger farligere å sykle per km. Heldigvis er det svært få unge som omkommer i trafikken til tross for at de unge sykler mye. I tillegg har sykkel store fordeler mht miljø, klima og helse.

Jejl

Det gir ikke et rett bilde på risiko å bare se på ulykkesstatistikk, spesielt når det gjelder sykling. En trenger ikke noe sertifikat for å sykle, det er heller ikke noen klar promillegrense, ikke er det aldersgrense, noen velger å sykle med musikk i ørene og ikke er det noe påbud om hjelm.
Sånn rent statistisk så forkorter du livet like mye ved å sykle 1 km som å røyke 1,4 sigaretter. Jeg sykler likevel, for jeg mener det er en del ting en kan gjøre selv for å redusere risikoen betraktelig.

Counterpointer

Sitat fra: Jejl på fredag 15. februar 2019, klokken 16:41
Det gir ikke et rett bilde på risiko å bare se på ulykkesstatistikk, spesielt når det gjelder sykling. En trenger ikke noe sertifikat for å sykle, det er heller ikke noen klar promillegrense, ikke er det aldersgrense, noen velger å sykle med musikk i ørene og ikke er det noe påbud om hjelm.
Sånn rent statistisk så forkorter du livet like mye ved å sykle 1 km som å røyke 1,4 sigaretter. Jeg sykler likevel, for jeg mener det er en del ting en kan gjøre selv for å redusere risikoen betraktelig.
Uten å ha noe tallgrunnlag men en solid fordom mot menn på min egen alder, så vil jeg tippe at et flertall av de som dør har dyrt treningstøy og null i promille og som sagt menn mellom 40 og 60 (av typen som tenker de fikser alt)

Øyvind.h

De siste dødsulykkene jeg kjenner til i Oslo var den på Mosseveien og den i Bjørvika. Førstnevnte  var antakelig i kategorien kondomdress. Sistnevnte var en kvinne som plasserte seg i blindsonen til en lastebil og forsøkte å kjøre forbi på innsiden i et kryss. Lastebilen skulle svinge til høyre. En aktiv erfaren syklist ville ikke plassert seg der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Hvor er denne tråden på vei ??

For egen del holder jeg meg langt unna VW og Audi. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler men fordi de importeres av Møller Bil. Har hørt så mye galt om dette firmaet at jeg holder meg langt unna disse merkene. Vesentlig går dette på reklamasjon, service mm i den gata.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. februar 2019, klokken 08:19
Hvor er denne tråden på vei ??

For egen del holder jeg meg langt unna VW og Audi. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler men fordi de importeres av Møller Bil. Har hørt så mye galt om dette firmaet at jeg holder meg langt unna disse merkene. Vesentlig går dette på reklamasjon, service mm i den gata.
Eg prøver aldri å overbevisa potensielt gretne kundar om å bruka dei firma eg nyttar, men har positiv erfaring med å anbefala kundar med positiv innstilling til livet.

trew123

#36
Sitat fra: TM på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)
Kjør på. I miljøet navn kan alt forsvares. Er du uheldig å utradere en 2-barns familie (som bare hadde råd til en 10-år gammel bensin/dieselbil på 1.5-tonn) har du jo uansett bidratt til å fjerne en co2 synder fra veien.
PS: var ment som ironi; En hver oppegående person bør skjønne at personbiler på over 2.5 tonn ikke gir en bærekraftig fremtid.

trew123

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. februar 2019, klokken 08:19
For egen del holder jeg meg langt unna VW og Audi. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler men fordi de importeres av Møller Bil. Har hørt så mye galt om dette firmaet at jeg holder meg langt unna disse merkene. Vesentlig går dette på reklamasjon, service mm i den gata.
Og du kaller deg "Ingeniøren" ?
"Har hørt så mye galt om dette firmaet" er en særdeles svak argumentasjon fra en som prøve å påberope seg denne tittelen...

Løve

Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:34
Sitat fra: TM på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)
Kjør på. I miljøet navn kan alt forsvares. Er du uheldig å utradere en 2-barns familie (som bare hadde råd til en 10-år gammel bensin/dieselbil på 1.5-tonn) har du jo uansett bidratt til å fjerne en co2 synder fra veien.
PS: var ment som ironi; En hver oppegående person bør skjønne at personbiler på over 2.5 tonn ikke gir en bærekraftig fremtid.

Har til gode å se noen komme med gode bevis for den påstanden der. har du råd? Kjøp den råeste elbilen (etter din smak) som du får tak i og nyt hvert eneste sekund som elbilist.

trew123

Sitat fra: Løve på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:22
Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:34
Sitat fra: TM på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)
Kjør på. I miljøet navn kan alt forsvares. Er du uheldig å utradere en 2-barns familie (som bare hadde råd til en 10-år gammel bensin/dieselbil på 1.5-tonn) har du jo uansett bidratt til å fjerne en co2 synder fra veien.
PS: var ment som ironi; En hver oppegående person bør skjønne at personbiler på over 2.5 tonn ikke gir en bærekraftig fremtid.

har du råd? Kjøp den råeste elbilen (etter din smak) som du får tak i og nyt hvert eneste sekund som elbilist.
Enig det. Blir lenge til neste anledning for sponset moro fra våre velrenommerte og fornuftige politikere.

Wibla

Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:08
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. februar 2019, klokken 08:19
For egen del holder jeg meg langt unna VW og Audi. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler men fordi de importeres av Møller Bil. Har hørt så mye galt om dette firmaet at jeg holder meg langt unna disse merkene. Vesentlig går dette på reklamasjon, service mm i den gata.
Og du kaller deg "Ingeniøren" ?
"Har hørt så mye galt om dette firmaet" er en særdeles svak argumentasjon fra en som prøve å påberope seg denne tittelen...
Det var vel dagens veikeste ad homimen?
Du skal ha en rimelig snever omgangskrets for å ikke ha hørt diverse dritt om Møller, og da mye mer enn du kan forvente å høre om en spesifikk bilforhandlerkjede. Enkelte landsdeler er også verre enn andre (noen andre enn meg som har vært borti Møller i Bergen?).
2018 Tesla Model S 75D

trew123

Sitat fra: Wibla på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:24
Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:08
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. februar 2019, klokken 08:19
For egen del holder jeg meg langt unna VW og Audi. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler men fordi de importeres av Møller Bil. Har hørt så mye galt om dette firmaet at jeg holder meg langt unna disse merkene. Vesentlig går dette på reklamasjon, service mm i den gata.
Og du kaller deg "Ingeniøren" ?
"Har hørt så mye galt om dette firmaet" er en særdeles svak argumentasjon fra en som prøve å påberope seg denne tittelen...
Du skal ha en rimelig snever omgangskrets for å ikke ha hørt diverse dritt om Møller, og da mye mer enn du kan forvente å høre om en spesifikk bilforhandlerkjede.
Tja deg om det og min omgangskrets. Nå har jeg i et langt liv også hatt biler fra Møller (i mit tilfelle 6 uproblematiske år) og et utall av andre merker. Som Ingeniøren bør klare å resonere seg frem er det en korrelasjon mellom antall reklamasjoner og antall solgte biler fra en importør (dog med unntak av et enkelt merke som ikke har frittstående importører)

Rævedilter

Sitat fra: Wibla på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:24(noen andre enn meg som har vært borti Møller i Bergen?).
Har hatt Audi, og aldri meir Møller Bergen. Punktum. Kunne godt tenkt meg E-tron, har TMX i dag og den er for stor for mitt bruk, men har behov for hengerfeste. I-pace blir for liten.

Beckern

Sitat fra: Imagine på fredag 15. februar 2019, klokken 09:44
Når du «kjører» en elbil så styrer du egentlig bare bilen rundt.
Bilkjøring med sportsbiler er girskift, motorlyd, bilens respons ut fra det man gjør med den og ikke nødvendigvis rsskest mulig tider, men mest mulig moro og jo vanskeligere bilen er å kjøre jo morsommere er det så lenge bilen kan temmes og belønner deg for gode sjåførskills.

En elektrisk sportsbil skal bare gasses, slippe epedalen, styre rundt svingene kanskje etter en pc-skjerm der alle bilens systemer kan hjelpe deg med perfekt sladd eller perfekt linje... blir jo nesten playstation.
Alle som har kjørt spreke biler og motorsykler _fort_ vet at det enkleste (selv om det er farlig nok) er å gasse. Kunsten er å bremse hardt nok og sent nok. Farten inn i svingen bestemmer hastigheten ut vel så mye som den enklere gassingen. Tror ikke el-sportsbil blir veldig annerledes.

On Topic: e-Tron høres bra ut. Løp og kjøp.

stefse

Ser ikke at det må være et stort problem at en elbil veier 2-3 tonn. Merslitasjen på vei er marginal, og bevegelsesenergien gjenvinnes. Men for min egen del velger jeg heller lett enn tung. Har ikke behov for å kjøre rundt i en rambukk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA