Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL SUV på over 2,5 tonn - en utvikling i feil retning ?

Startet av Trond.m, torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36

« forrige - neste »

Trond.m

Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)

Mitt beste argument er at vi kjører mye på smale, glatte veier som er ulykkesutsatt og at det å kjøre en tung SUV kan gjøre oss mindre utsatt i møteulykker med andre trafikanter. Men kan ikke fri meg fra å tenke at dette er egoistisk, og at selv om jeg selv kjører forsiktig så kan mitt tunge kjøretøy forårsake større skader for ande. Jeg trives veldig godt med å kjøre BMW i3, men det føler jeg blir litt ekstremt andre veien. BMW i3 forbruker bare 50 % av energien for å frakte oss rundt, sliter mindre på veien pga 50 % vektreduksjon og gjør oss til en litt «mykere» trafikant.

Mulig at jeg bare burde glemme å tenke miljø og andre trafikanter og bestille en e-tron med piggdekk som gir høyest mulig sikkerhet for meg og kona ?




gigafactory

Så lenge du kjører forsiktig er det bare å kjøpe et elektrisk slagskip, syns jeg.

Det er verre med de som går fra revisor/ingeniør til motorsportlegende på vei til hytta. Bilen går så fort, skjønner du, så veitrafikkloven gjelder liksom ikke for meg. Og politiet skjønner ikke hva en Tesla-luke er i trafikken, men hva vet vel de? De bedriver ikke ééénpedalskjøring en gang. :police:

Trond.m

Bra...kona sier «bare kjøp» og nå har jeg en ekstern som også stemmer for.
Regner med at selgeren hos Audi også er for, så da er vi 4 for...ingen imot så langt  :)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond.m

He,He...mulig jeg må endre tittelen da. Men med meg, kona og et par handleposer bikker vi vel 2.5 t   :)

Langbein Rise


hELgenen

Som du selv sier - en bil på 2.7 tonn vil kunne være en dødsmaskin ved møteulykke - dvs. de som møter
deg er de som utsettes for fare. De færreste tenker slike tanker og tenker vel først og fremst
at denne bilen gjør MEG og MITT følge tryggere. Men det er jo slik vi læres opp til å tenke om dagen :
"kan jeg få en fordel - så tar jeg den".  Om vi lar den ballen ligge og ser på bilen så er det slik
at den forbruker ganske så mye strøm pr. mil. Har sett tall på faktisk over 3 kwh/mil - det er ganske mye.
Videre er i alle fall elbil teknologien i denne litt ferskvare for Audi - om det ligger noen uforutsette
overraskelser her vet jeg ikke - men det at bilen er første generasjon i sitt slag er det jo alltids
muligheter for det - alt ordnes sikkert på garanti skulle det være noe, men i mine øyne
er det å møte opp på verkstedet en katastrofe i seg selv. Rekkevidden er jo ikke av de aller beste heller... Og så har du prisen -
sammenlignet med Tesla så blir denne med utstyr fort dyr - blir den ikke? Tesla kommer nå med nye modeller
med 100 batteriet software begrenset som erstatter for 75. I praksis får du en bil som hurtiglader med "full pupp"
i omtrent hele registeret og som kan oppgraderes til 100. Ulempen med Tesla er jo fortsatt
at du må bestille plass på gamlehjemmet før du ringer å bestiller service.
Og som siste "motargument" nok en gang - vekten på 2.7 tonn som setter en begrensning for henger uten
ekstra bokstaver i førerkortet - det er vel fortsatt slik at sum av bil og henger må være under
3.5 tonn med den "lille" lappen.....
Sånn - da har du fått noen små motargumenter. Argumenter FOR er det lett å fiske etter på dette forumet - og ved å snakke
med selgeren,prøvekjøre bilen osv.. - så de har jeg latt ligge.

z4rd

Det med mindre energibruk er jeg enig i. e-tron er elbilenes Chevrolet Suburban med 7 liters bensinmotor. Ift veislitasje så er det vel akselvekt som er relevant. Nå har jeg ikke sett de aktuelle tallene...
Du tar opp et prinsipielt spørsmål - men som du er inne på, så tror jeg du bør gå for egensikkerhet enn så lenge. Litt avhengig av hvor du bor, så kan du nok droppe piggdekk i det minste :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

Takk for mange interessante innspill. Når det gjelder piggfritt er jeg ikke sikker på om jeg er helt enig. Fikk selv en ubehagelig følelse med e-tron ned en bakke med våt is i går. Jeg har nesten ingen kjøring lokalt på saltede veier, så 90 % vil være kjøring i innlandet. Mye går på svingete vei oppover Numedal på veier som aldri saltes og som tidvis kan være veldig glatte. Da bør jeg vel nesten ta ansvar overfor andre ved å sko bilen så godt som mulig. Bieffekten er at jeg med 2.7 tonn (eventuelt) gir tryggere forhold for de som kjører piggfritt. Tror ikke dekkstøy vil være et problem heller for e-tron med 19 tom piggdekk. Har inntrykk av at mange tenker at med 4WD så er framkommelighet ikke noe problem,  men ned en bratt bakke hjelper det jo ikke. Men pigg / ikke pigg er vel en diskusjon i seg selv, så kanskje den skal bare ligge.

Trond.m

Sitat fra: Langbein Rise på torsdag 14. februar 2019, klokken 07:20
Eller du kan prøve en I-Pace og komme ned på 2,2 tonn  ;)
Jo, men kona har presisert at samtykket bare gjelder Audi  :)

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Tja, sammenlignet med 60t med semi med glatte sommerdekk på vinterføre spiller det liksom ingen rolle. Man kunne satt fartsgrenser basert på massefart. Da hadde alle kunnet forårsake like mye skade. Hadde gått litt tregt med tungtransporten da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. februar 2019, klokken 07:43
Og som siste "motargument" nok en gang - vekten på 2.7 tonn som setter en begrensning for henger uten
ekstra bokstaver i førerkortet - det er vel fortsatt slik at sum av bil og henger må være under
3.5 tonn med den "lille" lappen.....

Du kan uansett trekke en henger på 750kg med bare B-sertifikat. Akkurat som for Model X, så vekten har ingen negativ betydning sånn sett. Man må ned i under 2750kg tillatt totalvekt for å kunne trekke tyngre henger med B-førerkort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på torsdag 14. februar 2019, klokken 15:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 14. februar 2019, klokken 07:07
Gå for Model X. Det er jo EL SUV *under* 2,5 tonn. :)
Model X er vel en EL MPV.

MPV kan den neppe klasses som, til det har den for dårlig plass innvendig og andre egenskaper er prioritert enn for en typisk MPV. CUV (crossover) er nok en mer korrekt betegnelse i så fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA