Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fotgjengervarsling

Startet av Crown, onsdag 13. februar 2019, klokken 21:09

« forrige - neste »

Crown

Ser fra instruksjonsboken dette utklippet, og ser at flere som har prøvekjørt bilen har merket seg en lyd i lave hastigheter, regner med dette er fotgjengervarlingen. Men er det ikke mulig å slå den av? Har jo dette i både Ioniq og Leaf, den kommer alltid på ved start, men har egen knapp for å slå den av. Noen som vet?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trond.m

#1
Tror ikke e-tron har utvendig lyd / fotgjengerbeskyttelse. Merket meg litt lyd i lave hadtigheter, men den tror jeg ikke er en kunstig generert lyd som kan slås av.

Crown

Sitat fra: TM på onsdag 13. februar 2019, klokken 21:16
Tror ikke e-tron har utvendig lyd / fotgjengerbeskyttelse. Merket meg litt lyd i lave hadtigheter, men den tror jeg ikke er en kunstig generert lyd som kan slås av.

Dette er jo sakset fra instruksjonsboken til e-tron, og jeg trodde kunstig lyd var et EU-krav til elbiler fra 2019?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

kodax

Dette blir vel et eu-krav på nye biler fra juni i pr, så ikke unaturlig at dette er implementert allerede.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Crown

Ganske sikker på at det er, og i det minste helt sikkert kommer, det jeg er bekymret for er om det ikke er mulig å slå av. Fotgjengervarsling i seg selv er kjekt å ha, men når man skal snike seg avgårde kl 5 om morgenen og bilen er parkert utenfor soveromsvinduene så er det veldig fint å kunne slå av også :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Kjør bilen selv, så hører dere det vi snakker om. Det er lyd fra en el-motor, akkurat som Tesla, I-pace og andre har men i mindre grad enn e-tron. tog og trikker har det og.

Det er ikke en fotgjengervarsling, lyden er fraværende i krabbetempo men godt hørbar i 50-60
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trd-73

Ja, jeg var litt ovverasket over den lyden etter alle testene der de skryter av hvor stille den er. Mener det er mindre lyd fra motoren på min A5 i 40km/h enn fra e-tron, men det var ikke så ille at det var plagsomt, trodde bare den ville børe musestiløe i 40-50 km/h.

Orbit

Her er en som har montert tredjeparts utvendig lyd. Helt feil i mine øyne (eller ører), men det er i alle fall muligheter for de som har behov for å bråke litt (14:18 ut i videoen):
https://www.youtube.com/watch?v=ScXrvZgZARM&t=858
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Ja, høres helt feil ut og høres mer ut som innvendig motorlyd. Det er forøvrig merkelig at ikke Audi leverer utvendig motorlyd / fotgjengervarsling som standard eller fabrikkmontert utstyr. Det leveres jo til e-Up og e-Golf. Mercedes EQC har dettr som standard, men det er nok fordi den er typegodkjent etter at det be krav om dette. Har hatt fabrikkmontert utvendig lyd iballe mine bmw i3 fra 2016. En lav, behagelig lyd som ikke sjenerer noen, men som unngår at man skremmer folk i parkeringshus, kjøring i boligfelt etc. Liker derimot ikke den syntetiske lyden som Renault, Kia og Huyndai har. Den er irriterende også for den som kjører.

4Matic Fanatic

Sitat fra: TM på torsdag 13. juni 2019, klokken 06:20
....Det er forøvrig merkelig at ikke Audi leverer utvendig motorlyd / fotgjengervarsling som standard eller fabrikkmontert utstyr. Det leveres jo til e-Up og e-Golf.
Mercedes EQC har dettr som standard, men det er nok fordi den er typegodkjent etter at det be krav om dette...
Tvilsomt om det nødvendigvis er grunnen, I-Pace ble vel typegodkjent før noen av dem og den har AVAS.

elektro

Sitat fra: trd-73 på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:12
Ja, jeg var litt ovverasket over den lyden etter alle testene der de skryter av hvor stille den er. Mener det er mindre lyd fra motoren på min A5 i 40km/h enn fra e-tron, men det var ikke så ille at det var plagsomt, trodde bare den ville børe musestiløe i 40-50 km/h.

Har 7000 km. i min, kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette. Lyden er da kun der ved akselerasjon og oppbremsing lave hastigheter? Godt hørbart mellom lyskryss, hvis man ikke har musikk på, men ellers tenker jeg sjelden på den. Synes egentlig den er ganske stilig. Type Blade Runner eller lignende.. Ikke vedvarende hvining som fra enkelte andre elbiler jeg har kjørt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Carkub

I baksetet hører man i hvert fall lyden.. spesielt i 40-50 km/t ja.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

elektro

Sitat fra: Carkub på lørdag 15. juni 2019, klokken 22:47
I baksetet hører man i hvert fall lyden.. spesielt i 40-50 km/t ja.

På flatmark, ved konstant hastighet?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Carkub

Sitat fra: elektro på søndag 16. juni 2019, klokken 07:39
Sitat fra: Carkub på lørdag 15. juni 2019, klokken 22:47
I baksetet hører man i hvert fall lyden.. spesielt i 40-50 km/t ja.

På flatmark, ved konstant hastighet?
Man hører motoren ved pådrag og regenerering (også ved konstant hastighet, men ikke når bilen triller fritt). Som andre har kommentert hører man lyder godt siden bilen er så stille ellers, men den er altså betydelig mer fremtredende fra baksetet. Jeg synes ikke det er plagsomt fra forsetet, men nesten så det er litt mye i baksetet. 
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Trond.m

Det er nok en lyd man venner seg til og ikke legger merke til etterhvert. Men det har jo blitt framhevet av de fleste som har testet Mercedes EQC at den er nærmest helt stille, i motsetning til e-tron og i-pace.  Mercedes har i lotsetnibg til e-tron utvendig fotgjengervarsling som standard. Enten har de deaktivert den før testene, eller så har de klart å støyisolere så godt at heller ikke den lyden høres inne i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA