Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på E-Tron med det viktigste?

Startet av Bjoris, tirsdag 16. april 2019, klokken 19:04

« forrige - neste »

Trond.m

Med 80 kwh netto kapasitet for EQC og 83,7 kwh for e-tron, så er det vel grunn til å forvente omtrent samme rekkevidde om sommeren. Rekkevidden om vinteren er vanskeligere å forutse, da det avhenger mye av hvordan VP og batterivarme er håndtert. EQC har forøvrig elektrisk innfellbart hengerfeste, mens e-tron sitt avtakbare ikke er like elegant løsning. Den viktigste forskjellen er nok at EQC ikke er noen ordentlig SUV med en bakkeklaring på bare 97 mm med full last. Det er på nivå eller lavere enn en normal personbil.

FriX

Så det du mener med batterikapasiteten skjønner jeg ikke helt, men hørt noe om at Audi holder igjenn noe for levetiden sin skyld og det høres jo veldig bra ut og vil jo da ha enda større uttelling når bilene har dratt på årene vis MB kjører full utnyttelse på sin 80kwh pakke.. vis jeg skjønner dette riktig? For litium batteriene trives best mellom 30-80%? Og audi stopper seg selv ved 80%

Vi lader golfen helt opp hver dag siden dag1 og kjørt snart 90k og har enda ikke noe tegn på lavere effekt :)
24' PS2performance
13' 535i

daktari

Sitat fra: FriX på lørdag 18. mai 2019, klokken 20:06
Så det du mener med batterikapasiteten skjønner jeg ikke helt, men hørt noe om at Audi holder igjenn noe for levetiden sin skyld og det høres jo veldig bra ut og vil jo da ha enda større uttelling når bilene har dratt på årene vis MB kjører full utnyttelse på sin 80kwh pakke.. vis jeg skjønner dette riktig? For litium batteriene trives best mellom 30-80%? Og audi stopper seg selv ved 80%

Vi lader golfen helt opp hver dag siden dag1 og kjørt snart 90k og har enda ikke noe tegn på lavere effekt :)
Du blander litt: Tesla og EQC har ikke en buffer i topp, så 100% SOC (fulladet) i bilen er 100% faktisk spenning som batteriet kan lades med. Dette øker degraderingen til batteriet raskere enn ved lavere ladespenning, d.v.s. "skadelig".

e-tron har en buffer i toppen på kanskje 4-6 kWh, slik at ved 100% SOC i bilen er batteriet på reell kapasitet 89 kWh (95 brutto-6) som er en "ekte" SOC på 93%.

I Tesla, EQC og e-tron kan man sette en manuell begrensning og overstyre til f.eks. 80% SOC som på Tesla og EQC da vil være faktisk 80, mens det på e-tron er ca ekte 74%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

EQC har sikkert også et buffer i topp, men det er nok mindre enn for e-tron. Egentlig synes jeg det er greit at leverandøren gir tilgang til så mye av batteriet som mulig. Det er få som trenger så mye som 80 kwh daglig, og derfor er det bare å sette en landegrense til 80 eller 90 %. Fordelen ved høyt buffer i topp er vel at man kan holde høyere ladehastighet på langtur. Men batteri veier my, og Mercedes har kommet til at 650 kg dødvekt er en grense for å kunne beholde kjøreegenskapene. Synes faktisk MB sitt kompromiss med betydelig lavere pris enn e-tron er ganske fornuftig i forhold til mitt behov.  Men nå er vi vel klart OT i forhold til tittel på tråden.

Kåre Knatten

EQC er ikke en konkurrent til E-tron, men heller Q4 som kommer senere og da er det ikke sikkert at EQC'enblir så prisgunstig allikevel

Øyvind.h

#95
De er nesten helt like, så jeg skjønner godt at de vurderes mot hverandre. Eqc er 476 vs Etron 490cm. Sistnevnte kjent for å være mye større utvendig enn innvendig.

Q4 er visstnok 459cm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

EQC er da utvilsomt en konkurrent ved å levere premium 4WD i 2019 med +400 km rekkevidde. Så vil vel både Audi og MB komme ned flere biler om 1 års tid, og da der det ikke sikkert at verken EQC og e-tron framstår som spesielt gunstige kjøp.

turfsurf

Sitat fra: TM på lørdag 18. mai 2019, klokken 18:24
Den viktigste forskjellen er nok at EQC ikke er noen ordentlig SUV med en bakkeklaring på bare 97 mm med full last.
Ble ikke dette tilbakevist i en annen tråd, det er 140mm. 97mm er lavere enn moderat senkede personbiler. Det kan umulig stemme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#98
Nei, tror ikke det. Forhandleren fastholder at 97 mm er det fabrikken oppgir som minste bakkeklaring ved full last. Det er også oppgitt på måltegningen i den tyske prislisten. De hadde ikke klart å få en Iphone 8 under bilen og den er 138 mm. Men nå får vi gi tilbake til de som ønsker å diskutere pris på pris på e-tron  :+1:

Skulle gjerne kjøpt e-tron, men jeg synes at Møller har vært for grådig med prisen for tilleggsutstyr. Sammenlikner man med tyske priser, så ligger EQC prisene på ekstrautstyr levere enn tysk pris eks. mva. e-Tron priser ligger langt over. På en bil utstyrt omtrent som fast track utgaven skiller det ca 150.000.

Orbit

Da er 2020-modeller ute i den tyske prislisten. Eneste nye jeg ser er navarrablå lakk. Daytonagrå er ennå ikke der, heller ikke 22kW ombordlader eller rattvarme kombinert med ACC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA