Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer fra eNiro i bruk

Startet av Limodriver, onsdag 13. februar 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

geear

#45
Har ikke kjørt e-Niro mye, så det er litt førsteinntrykk her. Mye var som forventet.

- Masse rekkevidde
- Masse utstyr
- Fortsatt positivt overrasket over innvendig størrelse, og med 100kg taklast kan man smelle på mye last i takboks og den vil fungere veldig bra som fullverdig familiebil for veldig mange.
- Har platinum graphite, og ser ikke fargeforskjell på frontfanger og resten av bilen, slik som hvite og sølv bærer preg av.
- Veldig kjekt med innebygget trådløs mobillader. Hadde ikke fått med meg at den hadde det.

Men:

Utseende/kvalitet:
- 5-6 støvkorn av varierende størrelse i lakken, forhandler ville ikke ta sjansen på å rette på det, så jeg må evt. ta det hos tredjepart.

- Tre mindre lakkfeil på støtfanger, samme som over.

- Masse Mercasol-gris i motorrommet, også delvis på koblingsbokser og komponenter der, ikke bare på torpedovegg osv.

- De billige stoffmattene er "helt greie", men de er grå, ikke sorte, som resten av interiøret (iallfall i min).

Kjøreegenskaper:
- Er ikke helt venn med styrefølelsen i bilen. Liker motstand i rattet, men dette gir det på en litt rar måte med lite følelse fra underlaget, og så er det for tynt.

- Liker ikke at normal-modus er en litt strupa utgave, og i sport er den litt masete. Mulig det er på grunn av innstillinger på regen osv. Ikke forsket så mye.

- Liker å kjøre én-pedalskjøring og vil helst ha regen på maks, men jeg syns den er litt for brå og vanskelig å balansere på gasspedalen.

- Litt skuffet over ytelse, ventet mer av 204hk elmotor. Som gnagere flest spinner den altfor lett og kutter da motoreffekt i altfor lang tid, slik at hele aksellerasjonen blir ødelagt. Antispinnen burde vært mye raskere og klare å balansere mer på grensa. Elmotoren kan styres ekstremt raskt og med høy presisjon (høyoppløselig encoder), men føles nesten som drivstoffkutt på en fossilmotor. Kanskje antispinnmodulen er samme som i fossilutgaven. Når det gjelder ytelse er jeg nok litt skadet av å kjøre Model X i det daglige, e-Niroen er nærmere e-Golfen (115hk) enn X-en.

- For lite sidestøtte i setene. Sklir rundt og må bruke krefter på å holde seg fast med en gang man presser litt i svingene.

- Jeg syns nok at e-Golfen, med halve effekten, er morsommere å kjøre. Den lider riktig nok også av tynt ratt og lite sidestøtte (har bare standardsetene), og batterinåla ser omtrent ut som speedometernåla invertert - omtrent tomt etter 0-100. :laugh: Allikevel er den mer kjørevillig.

Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?

- Selger sa også at styreassistenten var som autopiloten til Tesla. Foreløpig inntrykk er at den er langt unna. Har tynn erfaring med LKAS, og mye med EAP, så det blir fort litt skjevt, men på småveier opplever jeg at den plutselig glir over midtlinja uten noe som helst varsel, og jeg må gripe inn, virker som den ikke tar svinger når de blir litt krappe?

- Greit nok å ha deksel over DC-delen av ladepluggen, men hvorfor har den deksel over type 2-delen? Står ladeluka åpen så har man støpsel stående i type 2-delen, enten man lader AC eller DC. Forstår ikke behovet. Lekker det vann inn ladeluka når man kjører?

- Bra at det går an å sette maks ladeprosent, faktisk forskjellig på DC og AC til og med, men irriterende at det ikke går an å velge ladestrøm selv. Den har "Maksimum" (7kW), "Redusert" (6kW) og "Minimum" (4,2kW). Hvorfor i all verden kan man ikke bare få velge selv? På grunn av at ladestasjonen min tilbyr 32A 3-fas så får jeg altså ikke velge lavere enn 4,2kW.

navyelsen

Jeg føler at den opplevde kvaliteten er helt grei, men ikke mer enn det...
Først og fremst gikk jeg fra en 6 år gammel Renault Clio til ny e-Niro, og sammenlignet med denne oppleves komfort og kvalitet som en ny verden.

MEN... etter å ha prøvekjørt en e-Golf innser jeg at e-Niro fortsatt er milevis bak en ordentlig "kvalitetsfølelse".
E-Golf oppleves mye mer forseggjort! Opplevd kvalitet, komfort, materialvalg osv er mye høyere i Golfen, selv med stoffseter.
Men nå er det tross alt "bare" en Kia. Helt grei bil, men de har nok fortsatt en del å lære av tyskerne!

Med Niro betaler man for plass og rekkevidde. Vektlegger man andre egenskaper som komfort og kjøreglede er nok ikke dette bilen for deg...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

trykkertor

Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?
I menyen på bilen kan du hvertfall skru ned VESS til lydnivå 1. Den står på nivå 2 fra fabrikk.
Det går ikke helt bort, men lyden blir en del redusert.

Kårepåsporet

Interessant at dere sammenligner med eGolf. Min erfaring med VW er udelt positiv, vurderte både japanske og franske biler, men endte i perioden 2002-2010 opp med å kjøpe fire nye VW.
Mulig jeg skal vente å se når og hva VW kommer med, alternativt Skoda.

Elbilbjorn

#49
Nå har jeg kjørt mye e-Niro. Har godt over 200 mil nå. Sammenligningen med eGolf tar jeg ikke helt. Mener eNiro first edition holder et mye høyere nivå enn vår 2017 eGolf mtp. kvalitetsfølelse og stramhet. Størrelsen er også helt annet. Mer i retning en stor crossover suv.

Utstyrsmessig så begynner jeg å bli godt kjent og ikke minst godt vant. Kjører konstant med regenerering nivå 3 og er jeg på motorvei eller i kø er smartcruisekontroll på autonomnivå 2 helt nydelig.

Lydanlegget imponerer også. Det har en dyp fin bass og en klar fin diskant. Spotify med høyeste kvalitet. Her kan man virkelig kose seg!

Det er også imponerende god plass i bilen. Bagasjerommet er stort (vi fikk plass til prampack med vogn, reiseseng og sengeslange samt stor koffert og liten koffert og fortsatt er det god plass til mer over seteryggen hvis man bruker lastenett eller ordner lasteskille) og det er kjempegod plass innvendig både i fram og bakseter.

Bilen er herlig stillegående, ligger fint på veien, med fin sittehøyde som gir god oversikt. Det er godt med krefter under panseret og det gir en god sportslig følelse under kjøring hvis man ønsker det.

Apple carplay blir litt slitsomt i lengden ettersom man må bruke kabel. Etterhvert har det blitt mye original navigasjon og dette fungerer faktisk meget bra. Kjempe god lyd i handsfree via bluetooth også.

Varmen i rattet er nydelig. Den kommer fort og er jevnt fordelt, etter noen minutt kan du slå den av og da har du et behagelig temperert ratt. Setevarmen er deilig både til rumpe og nedre rygg når det trengs. Ventilerte seter blir deilig til sommeren. Klimaanlegget varmer raskt og effektivt opp kupeen spesielt om man benytter innstillingen luft ned mot gulv og frontrute.

Tractionsystemet på snø/is med piggfridekk fugerer også bra og overrasker en som er godt vant med 4x4.

Utvendig følger karosseri og deksel linjene jevnt og gir inntrykk av god byggekvalitet også her. Lakken er meget fin og holder høyt nivå. Farge Platinum Graphite metallic.

I begynnelsen var jeg skeptisk til en del for meg nye løsninger da jeg ikke har eid Kia før, men stort sett Audi, Mercedes og BMW og konebilen vår eGolf. Men, etter å ha kjørt såpass er jeg blitt vant til løsningene og jeg har vanskelig for å finne noe som helst å utsette på denne bilen. Det er helt utrolig. Sjeldent jeg er så fornøyd med en bil og samtidig fornøyd med prisen. Så fremt du får tak i en så mener jeg at dette er et kupp. Det eneste jeg kan utsette på denne er kanskje at den kunne hatt firehjulstrekk, men samtidig, jeg har ikke savnet det i disse vintermånedene. Dette ble vel kanskje veldig positivt, men til de som fortsatt venter på bil er det bare å glede seg.

Trond.m

Ja dette var jo veldig positivt da. Jeg har ikke fått så mange mil i min ennå på grunn av reise. Jeg synes også bilen virker godt skrudd sammen. I et tidligere innlegg var den ensom skrev at bilen «oser av kvalitet». Jeg har stort sett hatt premium-merker tidligere og synes vel Kia ikke er helt der. Det den oser mest av er en kraftig syntetisk lukt av plast og derfor står den parkert med takluken åpen for å lufte seg mellom hver tur  :)
At den er herlig stillegående er jeg heller ikke helt med på. Motoren er stillegående, men på grov asfalt er det i overkant mye støy. Men jeg kjører med tomt bagasjerom, og ser ikke bort fra at en feriepakket bil vil ha et mye hyggeligere støybilde.  Men totalinntrykket er absolutt godkjent og med 7 års garant er jeg nokså sikker på at den gir et rimelig bilhold de neste årene.

Helix

Sitat fra: trykkertor på mandag 11. mars 2019, klokken 11:08
Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?
I menyen på bilen kan du hvertfall skru ned VESS til lydnivå 1. Den står på nivå 2 fra fabrikk.
Det går ikke helt bort, men lyden blir en del redusert.

I hvilken meny finner en dette valget Trykkertor? Jeg kikket igjennom det som var av menyer i dag uten å finne det....?

geear

Ja, her har du fossilverdenen i et nøtteskall, jeg sleit også med å finne det, fatta ikke hvorfor det var så lite innstillinger inne på setup-menyen, men joda, etterhvert skjønte jeg at det var ytterligere en del innstillinger i instrumentpanelet, som du styrer med rattet. De har nemlig ikke klart å legge alle innstillinger på samme sted her nei...

Altså høyre side av rattet er det en knapp med et "ark" og noen streker på, trykk der, og velg med den venstre vippeknappen på høyre side av rattet (ved siden av RES/SET), opp ned og trykk for å velge.

Cral

Først: Dette er imho den bilen som gir mest for pengene under 400000,-

Så, terningkast: Jeg har sett folk gi denne en 6. Vi er alle forskjellige.  Jeg ender opp med en 4.

Hvorfor:

Jeg kan gå med på at bilen bør ha en tur innom verkstedet en gang i året. Men ikke for hver 15000 km. Jeg kjører rundt 40000 i året. Denne bilen kommer kanskje til å gå mer, siden den har lengre rekkevidde, og dermed kan brukes på flere langturer. Skulle jeg hatt bilen i 2 år, ville jeg ila andre året vært innom verksted på 45000, 60000 og 75000km.

Vindusviskere og spylere:

Bilen sto ute, uten strøm i natt. Det gikk veldig fort å tine frontruten for is. Men på det området hvor vindusviskerene er parkert, tok det lang tid før vindusviskerene var løse. Og spylerene, jeg har ikke sett veldig nøye på dem, men, de dekker et alt for liten del av vinduet. Jeg må spyle ganske lenge for å få vann på hele vinduet, noe som medfører at vindusviskerene går over det samme området uten fuktighet litt for mange ganger før den får vasket hele ruten. Blir nok behov for å bytte vindusviskere litt oftere enn jeg er vant til.

Støy:
Jeg hadde ca samme dekk på den gamle soulen, og den var bedre lydisolert. Angrer litt på at jeg ikke gikk for understellsbehandling med støydemping. Tok bare vanlig understellsbehandling. (Her kan det hjelpe litt på når gummimatten til bagasjerommet kommer)

App:
Ja, jeg vet at det kommer, og ja, jeg kunne ventet på den. Men igjen, dette er hvorfor bilen ikke får høyere terningkast enn 4. Og da trekker mangelen på appen ned.

Ladeoppsett\Oppvarming
Programmeringen av avgangstider, ladegrenser etc. Jeg kjører på hverdager ca til samme tid til jobb, og hjem igjen ca 8 timer etter jeg kommer. Så oppvarmingen kan godt stå til 06:00 og 15:00. Men jeg skulle gjerne hatt en ekstra tid jeg kunne programmere. For de dagene jeg skal noe på kvelden, eller å bruke i helgene, uten å måtte endre et av de to vanlige tidspunktene mine.

Samme gjelder egenlig start og stopp av lading. Jeg trenger ikke å lade hele natten, og i alle fall ikke med full hastighet på hjemmeladeren (32a) Men jeg har ikke funnet en måte å lade litt hjemme, og automatisk når jeg kobler bilen til på jobb. Ja, jeg kan bruke timeren, og slå av timerfunksjonen når jeg kommer på jobb, men soulen hadde 2 tidspunkt for start av lader, og det fungerte bedre. Og så savner jeg muligheten for å lade med lavere amper hjemme, og full pupp på jobb. (Men jeg har bare funnet innstilling for å regulere ladeamperen for begge tidspunktene)

Her var e-golften mye bedre, med 3 ladetider, som alle kunne settes opp med forskjellig oppsett, med ladehastighet, varme og tid. (I tillegg likte jeg bedre funksjonen med start å lade når du må, for å å nå xx% enn soulen\niroens måte med å starte lading på et gitt tidspunkt, og om den når xx% så kan den stoppe ladingen)

Jeg skal lese litt mer i manualen nå som jeg for en gangs skyld har litt tid ila helgen, og se om det er noen muligheter jeg ikke har funnet for ladeoppsett. Det vil også hjelpe litt når jeg får byttet ut salto ladestasjonen med enn easee ladestasjonen hjemme, siden den gjør det lettere å programmere ladeingen hjemme.

Førerassistanse
Er veldig greit å ha, og var dypt savnet på Soulen, siden egolfen hadde laneassist og adaptiv cruisecontroll. Men jeg føler at golfens system var litt bedre. Og både Niro og Golf mangler funksjon for å smelte snøslaps fra raderen.

Ladeluke.
Det var mer praktisk å ha den på siden av bilen slik som golfen hadde, og ikke foran. Men jeg tror Kia har laget en bedre løsning enn Hyundai har på Konaen. Men det er fortsatt litt lirking etter å ha kjørt fra Moss i sludd og komme til litt flere minusgrader i Oslo.

Men som sagt, selv om innlegget er negativt, så er det negativt for å vise hvorfor jeg ikke gir bilen full pott, det er fortsatt etter min mening den beste bilen du kan kjøpe for under 400000 akkuart nå.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

hELgenen

Takk for den - synes fortsatt bilen er overpriset - og det blir ennå tydeligere ettersom tiden går.

Cral

Tja, overpriset sammenlignet med hva da ?

Opel Ampera?
Nissan Leaf?
Hyundai Kona?

Tesla TM3?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

trykkertor

Sitat fra: Helix på fredag 15. mars 2019, klokken 14:18
Sitat fra: trykkertor på mandag 11. mars 2019, klokken 11:08
Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?
I menyen på bilen kan du hvertfall skru ned VESS til lydnivå 1. Den står på nivå 2 fra fabrikk.
Det går ikke helt bort, men lyden blir en del redusert.

I hvilken meny finner en dette valget Trykkertor? Jeg kikket igjennom det som var av menyer i dag uten å finne det....?
Hmmmm..... nå ble jeg usikker.
Trodde ryggelyd og VESS hang sammen. Men når jeg tenker meg om kan det være at kun ryggelyd ble skrudd ned?????

Uansett prøv.
Bil i Parkeringsgir.
Menyknapp på høyre side av rattet.
Bla til tannhjul.
Velg LYD.
Velg PDW(?)   (Park Distance Warning)
Velg nivå 1.

Trodde først dette også gjaldt VESS, men har ikke testet/hørt etter om det gjelder begge.

Kårepåsporet

Sitat fra: Cral på fredag 15. mars 2019, klokken 16:32
Tja, overpriset sammenlignet med hva da ?

Opel Ampera?
Nissan Leaf?
Hyundai Kona?

Tesla TM3?

I forhold til TMY?

hELgenen

Ja TMY,men også TM3,og forsåvidt Hyundai Ioniq og Kona. Den ekstra rekkevidden er høyt priset imho.
Og over tid så vil flere konkurrenter komme på banen. Folk står jo i kø med forventet levering 2020++ Og på det tidspunktet er det flere som kan levere. F.eks Vw i.d

geear

Uenig. Kona er en mye mindre bil. e-Niro er større enn jeg trodde.

e-Niro er ikke dyr i forhold til Ioniq. Det er en SUV, den har mer enn dobbelt så stor batteripakke (som i seg selv sannsynligvis utgjør forskjell på 60 000,-), godkjent for taklast, nesten dobbelt så kraftig motor, etc. Husk på at det er fullspec 64kWh vi har fått pris på foreløpig. Entry 64kWh kommer til å bli hyggeligere priset. Bare synd de ikke tar inn 39kWh varianten. At du velger å ikke gi rekkevidde den verdien batteri faktisk koster er din sak, og blir helt feil å bruke mot bilmodellen. Da er det åpenbart feil bil for deg.

Sikkert fint å legge sin lit til Møller og VAG, men tar du utgangspunkt i dagens marked så er e-Niro et kupp i forhold til e-Golf, og jeg tror ikke det blir noe annerledes med ID. Den er også et kupp ift. Ampera-e.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA