Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer fra eNiro i bruk

Startet av Limodriver, onsdag 13. februar 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

chriso89

[hvordan sitter dere i bilene deres?  I min får jeg vondt i ryggen.  Virker som det er litt med polstring på venstre side i korsrygg n

Trond.m

Sitat fra: chriso89 på søndag 24. februar 2019, klokken 00:39
[hvordan sitter dere i bilene deres?  I min får jeg vondt i ryggen.  Virker som det er litt med polstring på venstre side i korsrygg n
Har bare kjørt ca 2 timer med bilen, men mitt førsteinntrykk av setene var veldig positivt. Er kresen når det gjelder seter (kjører til vanlig 2018 modell BMW med sportsseter). Men det er ofte slik at seter som virker gode med gang viser seg å være mindre gode på langturer. BMW setene virker harde og ukomfortable når man setter seg inn, men man blir ikke sliten på lengre turer. Leaf setene er som en deilig myk lenestol, men jeg får vondt i ryggen på litt lengre turer. Virker som om setene i Niro er noe midt i mellom, men det finner jeg nok ut når jeg får bilen i neste uke.

ProsjektX

Nå er det også justering av korsryggstøtte. Testet det? Ikke høydejustering av denne dessverre. Ellers er nok setene en tanke for myke etter min mening.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Cral

Ikke spyler på bakvindu.
Spylerdyser på frontvindu er alt for konsentrerte.

Og så skulle jeg ønske at noen snart laget en løsning for å smelte snøen på radaren.

Ellers så trenger jeg et dypdykk i instruksjonsboka, for jeg husker ikke hva selger sa om å slå på "dum" cruise controll. Prøvde å holde inne knappen for både reset og for å slå på cruisekontroll uten at det hjalp.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Esop

Sitat fra: Cral på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:44
Ellers så trenger jeg et dypdykk i instruksjonsboka, for jeg husker ikke hva selger sa om å slå på "dum" cruise controll. Prøvde å holde inne knappen for både reset og for å slå på cruisekontroll uten at det hjalp.

Prøv:

Den knappen (høyre side på rattet) du velger avstand til bilen foran.
Hold den inne i 3+ sekunder og du har dum CC.
Du må være i cruise control modus når du holder den inne.

Dette er til Hyundai Kona, men det er kanskje likt?

ProsjektX

Sitat fra: Cral på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:44
Ikke spyler på bakvindu.
Spylerdyser på frontvindu er alt for konsentrerte.
Er da spyler på bakvindu, bare å dytte hendelen vekk fra deg (mener jeg å huske..)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Cral

Hmm, da skal jeg dobbelsjekke...

Avstandsknappen prøvde jeg ikke...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Limodriver

Sammenlignet med Kona er jeg litt misfornøyd med hjulstøy. Når en kobler dette opp mot lydanlegg som en gjerne skrur opp for å kompensere for hjulstøyen forsterker dette oppfatningen.

Jeg synes hjulstøyen er mer fremtredende i eNiro enn Kona. Lydbildet fra lydanlegget er spedere og synes å ha et mindre fullstendig lydbilde spesielt i lavere frekvenser slik at en sitter igjen med en litt gjennomtrengende hjulstøy i tillegg til musikk/radio i det høyere frekvensnivået.

Ragged_Glory

Dette med støy synes jeg er merkelig. Nå kjører jeg på Goodyear-dekk (10/10 på støy i test). De skal jo være ganske støysvake, så kanskje det er derfor. Jeg kommer rett fra Soul, og Niro er merkbart roligere. Jeg har en tjukk gummimatte fra Hamron. Kanskje den demper støyen fra bagasjerommet? Jeg har dessuten bikket 50, og hørselen er ikke hva den en gang var, men det var den ikke da jeg kjørte Soul heller.

Matte: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/innvendig-bilstyling/bilmatter/bagasjeromsmatte-606017/#tab04

Dekk: https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/goodyear-ultra-grip-ice-2/
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Elbilbjorn

#39
Kjører på Goodyear her også. Har ikke lagt merke til noe spesiell støy.

Sitat fra: Cral på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:44
Ikke spyler på bakvindu.

Ellers så trenger jeg et dypdykk i instruksjonsboka, for jeg husker ikke hva selger sa om å slå på "dum" cruise controll. Prøvde å holde inne knappen for både reset og for å slå på cruisekontroll uten at det hjalp.

Det er spyler bak, bare dytt høyre spake fram. Flere hastighetsnivå også. Sikkert en god ide å iallefall skumme instruksjonsboka.

Cral

SitatDet er spyler bak, bare dytt høyre spake fram. Flere hastighetsnivå også. Sikkert en god ide å iallefall skumme instruksjonsboka.

Hastighetene har jeg funnet, men de fleste bilene jeg har eid, har hatt spyler på samme som man velger hastighet. Derfor jeg savnet det...

Har bladd litt i den allerede, og hadde en gjennomgang med selger, men vi bruker mer tid på andre ting enn vindusviskerne ;) Og det ble litt mye for en stakkar...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

ProsjektX

Kjører også Goodyear ultragrip ice 2 dekk her også. Har ikke lagt merke til noe sjenerende hjulstøy. Tvert om ganske rolig. Foretrakk Goodyear både for lavest merket støynivå, og bedre våt/tørt grep enn de fleste andre vinterdekk
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Zuexi

Dere som plages / ikke plages over hjulstøy - har dere bil med eller ikke med ekstra støydemping?

Limodriver

Min har kun fått understellsbehandling som jo bør dempe noe. Ingen ekstra støydemping.

Mao

Sitat fra: Limodriver på søndag 10. mars 2019, klokken 11:41
Min har kun fått understellsbehandling som jo bør dempe noe. Ingen ekstra støydemping.

Den standard, forenklede understellsbehandlingen hjelper nok omtrent ingenting mot støy. De sprøyter da bare et tynt lag med beskyttelse på steder som er tilgjengelig uten demontering av innerskjermene.
Du må demontere innerskjermene og ha et tykt dempelag med egnet middel for å oppnå støydemping av betydning. Det krever mer enn standard 'delbehandling'.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA