Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer fra eNiro i bruk

Startet av Limodriver, onsdag 13. februar 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg har nå fått levert eNiroen, men har ikke kjørt den noen distanse av betydning.

Det er sikkert en del andre forumbrukere som har fått levert eNiroen og det kan være interessant å høre positive og negative erfaringer den enkelte gjør seg med selve bilen. BOS sin prising av bil/utstyr, kommunikasjon og leveringsdyktighet er vel diskutert andre steder.

En erfaring jeg har gjort meg er at ladeluken synes mer utsatt for frost enn på Kona. Ladeluken har ikke vært mulig å åpne, noe jeg hittil ikke har opplevd med kona.

navyelsen

Lånte demobil en helg, og kjørte rundt 300km.

Mitt inntrykk er at det er en grei og god bil, men ingenting spektakulært. God rekkevidde, og beregningen av rekkevidde var pinlig nøyaktig når jeg kjørte i ECO modus, selv med kuldegrader.
ACC med lane assist var interessant å prøve, men funksjonen er ikke alltid helt pålitelig.
Varme i ratt var nesten FOR god. Det ble rett og slett ubehagelig varmt i hendene, og jeg endte opp med å slå den av. Burde vært mulig å justere effekten i ulike nivåer.

Det tekniske brukergrensesnittet er heller ikke helt på toppnivå. Unødvendig mange kronglete menyer å bla i, både i dashbordet og på skjermen. Ble liksom ikke helt klok på instillingene, da noe velges med knappene på rattet, mens andre velges på skjermen i midtkonsollen.

Men alt i alt en helt grei bil som gjør det den skal, som jeg håper jeg blir fornøyd med!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Min erfaring med rattvarme fra andre biler (eks BMW) at at det er noe man slår på i noen minutter og så slår den av igjen. At varmeelementet har høy effekt er i så fall bare positivt. eNiro er som du skriver en grei bil, men når man setter seg inn i en e-tron så virker prisforskjellen på 300.000 egentlig nokså riktig. Kiloprisen for bilene er vel dessuten ganske lik  :)

Elbilbjorn


Ragged_Glory

#4
Nå har vi hatt bilen i snart ei uke. Veldig fornøyd!

Men noe som irriterer litt, er at speilene noen ganger ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at jeg har rygget, og så må jeg justere dem opp selv. Noen som vet om denne funksjonen kan slås av (at speilene stiller seg ned når bilen settes i revers)?

Innstillingen av utsatt lading virker også litt mer kronglete enn i Soulen. Merker at jeg må lese meg litt opp her.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

geear

Går det an å sette maks ladeprosent på fornuftig vis?

Ragged_Glory

Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:52
Går det an å sette maks ladeprosent på fornuftig vis?

Ja, det er veldig lett. Og prosenten gjelder også når det ikke er utsatt lading.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Cral

Men med tanke på bufferene, så er det vel ingen grunn til å ikke lade batteriene til det bilen rapporterer som 100%?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

To ting jeg har merket meg som gjerne burde vært automatisert:


  • Nøkkelfri låsing. På min gamle bil låste bilen seg automatisk når jeg gikk 1-2 meter fra bilen. Dette skjer ikke på Kiaen. Jeg må fysisk trykke på knappen på dørhåndtaket for å låse.
  • Håndbrekk skrus ikke på når jeg parkerer. Må selv trykke på knappen for håndbrekk. Dette kan automatiseres med funksjonen "Auto Hold", men neste gang jeg starter bilen er denne funksjonen slått av igjen.

Noen som har en løsning på automatisering av nevnte funksjoner? Har lett i menyene, men ikke funnet noe...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Helix

Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:50
Nå har vi hatt bilen i snart ei uke. Veldig fornøyd!

Men noe som irriterer litt, er at speilene noen ganger ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at jeg har rygget, og så må jeg justere dem opp selv. Noen som vet om denne funksjonen kan slås av (at speilene stiller seg ned når bilen settes i revers)?

Innstillingen av utsatt lading virker også litt mer kronglete enn i Soulen. Merker at jeg må lese meg litt opp her.

Jeg hadde en tilsvarende dip funksjon på speilet ved rygging på min Octavia. På den gikk ikke speilet tilbake til normal posisjon før en satt bilen i gir fremover og kjørte over en hvis hastighet. Er det mulig at det er samme løsning på e-Niro?

navyelsen

Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:50
Men noe som irriterer litt, er at speilene noen ganger ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at jeg har rygget, og så må jeg justere dem opp selv. Noen som vet om denne funksjonen kan slås av (at speilene stiller seg ned når bilen settes i revers)?

På panelet for justering av speil er det en vippebryter hvor man velger høyre eller venstre speil (merket L og R). Denne har også en nøytral senterposisjon i midten hvor speilene ikke kan justeres fra.

Når bryteren står i senterposisjon går ingen av speilene ned. Når bryteren vippes til L eller R, vippes tilsvarende speil ned, gitt at girvelgeren står i revers. Når giret settes i Drive, eller bryteren flippes til senterposisjon, vipper speilet opp igjen.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

xmir

Vi prøvekjørte på Ullevål for en uke siden. Det ble påstått at den var støydempet, men jeg kan ikke skjønne at det skal være mulig. Hørtes ut som vi kjørte med bagasjerommet åpent. Skal prøve en annen bil om en måneds tid og så får vi se om vi har samme mening. LKAS ble deaktivert pga føret. Utover dette var jeg fornøyd. God sittekomfort både foran og bak. Vi har oppvarmet garasje så jeg er usikker på om ladeluka er et problem.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:52
Går det an å sette maks ladeprosent på fornuftig vis?

Om det går an å gjøre det på fornuftig vis vet jeg ikke, men det skal gå an. Jeg mener Bjørn har nevnt det, men kan selvsagt ikke finne det igjen

ProsjektX

Under EV innstillinger på skjermen setter du maks lading for både ac og dc lading, hver for seg. Akkurat samme som Kona
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Charlzhen

Veldig fornøyd. Virker som at den holder det den lover, forbruksmessig! Helt klart en erstatter for fossilbilen.

Angrer litt på at jeg solgte Soulen og ikke fossilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA