Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytter tilbake til ICE bil?

Startet av Måkemannen, onsdag 13. februar 2019, klokken 08:10

« forrige - neste »

Måkemannen

Artikkel i DN

SitatBytter Tesla i dieselbil
Ifølge Bilia-sjefen selger forhandlerkjeden godt med både elbiler, ladbare hybrider og dieselbiler. Han mener det ikke noe som tilsier at om man går over til elbil, så forblir man der. Hebnes sier at de stadig får kunder som bytter inn elbilen og går tilbake til «fossilbil», på grunn av feilkjøp og manglende ladestasjoner.

– Vi opplever et klart økende antall Tesla som innbyttebiler, og dette er kunder som nå i 2019 kjøper nye både diesel og plugin-hybrider hos oss. Dette tror jeg kan knyttes til utfordringene som eksisterer, og trolig kommer til å øke i tiden fremover som følge av økte elbilvolumer, relatert til den eksisterende ladeinfrastrukturen og kundenes praktiske bruk av og behov for bilen, sier Hebnes.

At det er kø på hurtigladestasjoner tror jeg på, men kø på SC? Pleier ikke disse være godt utbygd i forhold til bruken? Om han da ikke mener å lade Tesla på vanlige hurtigladestasjoner da.

1000kwh

Økende antall fra hva til hva? :D Fra 1 til 2 inbytte er jo 100% økning!

Dette skal man ta med en gedigen klype salt.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kaiat

Det er jo noen tråder på Tesla-delen på forumet der det klages på Teslas serviceorganisasjon. Det kan jo godt være en grunn til å velge noe annet.

turfsurf

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:10
At det er kø på hurtigladestasjoner tror jeg på, men kø på SC? Pleier ikke disse være godt utbygd i forhold til bruken? Om han da ikke mener å lade Tesla på vanlige hurtigladestasjoner da.
For de med hytte på fjellet som ofte kjører store SUVer så ser jeg for meg at de kanskje har prøvd Tesla, og så opplevd kø på utfartsdager, som jo er typisk de dagene man drar til hytta, i tillegg manglende kunnskap om lading / tidsbruk. Disse er og ofte ikke det mest prissensitive kundene, og har råd til en fossil SUV.

Selv om Tesla SuC bra utbygd, så dekker det ikke helt opp på de typiske ferieveiene. Det er og en av de viktigste grunnene til at vi kjøpte X100 og ikke X75. På fredag (helt vanlig helg) så kjørte vi bl.a forbi Gulsvik og Gol SuC, hvor en(!) stolpe totalt var ledig.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Absolutt så er serviceproblemene hos Tesla et argument. Var veldig usikker på om jeg skulle prøve å heve kjøpet ei periode. Var i kontakt med Forbrukerrådet, og skrev et formelt brev til Tesla etter malen jeg fikk fra Forbrukerrådet.  Brevet ble aldri sendt, og Tesla klarte å ordne opp etterhvert.

Grunnen til at jeg ikke sendte brevet med klage og krav om heving til Tesla var at det ikke fantes noen andre biler jeg ville ha. Jeg hadde ikke råd til noen fossilbil med de samme egenskaper som Tesla X, spesielt pga 0,25% rente og 60000 kroner spart pr år i drivstoff og ferge sammenlignet med en fossilbil.

Fremdeles er det ingen andre biler enn Tesla som er aktuelle, selv om Jaguar og Audi er inne på noe. Kommer nok til å beholde Teslaen til det kommer noe bedre,  men det må være elektrisk.

Forstår at de som ikke har fast ladeplass, vil tilbake til fossil, eller føler seg tvunget tilbake for mange sin del. De som kjører mye langkjøring og er avhengig av CCS/ChaDeMo har jeg også forståelse for at vil bytte bil, men tror det blir bedre om et år eller to når 150/350kW ladere og biler er bedre utbredt.

Inntil videre suser jeg glad og fornøyd rundt i Teslaen min,  og lurer bittelitt på om jeg får 80000 km service ca når jeg skal ha den.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

1317142119

Er dette helt utenkelig for dere? Hvis man har en Model S/X og har lyst på en ny bil, må man da kjøpe en ny Tesla? Jeg vurderer fremtidige bilkjøp opp mot hverandre uavhengig av drivlinje.

Bil er følelser og Bilia (BMW) sine kunder er kanskje over gjennomsnittet interessert i bil i tillegg til at de har nok penger til å kjøpe det de har lyst på. Med unntak av helt spesielle tilfeller, så kjøper man verken Tesla eller BMW hvis man har behov for en gjennomsnittlig familiebil (plass til 2 voksne og 1,6 barn) og tenker med lommeboken. Da er det vesentlig billigere å kjøpe en asiatisk stasjonsvogn med minste dieselmotor.

OhmPaPa

Kjenner en som hadde TMX et års tid og så byttet til BMW toppmodell. Begrunnelsen var at det er gøy å bytte bil. Så han byttet hvert år. Går jo an når bankkontoen tillater.

Elbil fundamentalist

Det er ikke utenkelig at noen har blitt skilt og må flytte fra hus/rekkehus til leilighet uten lademulighet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

HCO

#9
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:15
Økende antall fra hva til hva? :D Fra 1 til 2 inbytte er jo 100% økning!

Dette skal man ta med en gedigen klype salt.

Stor klype ja. 2 biler i hele 2018, og 2 biler hittil i 2019. Tror Bilia-fyren hadde strøket på statistikk-eksamen....

https://www.dinside.no/motor/faktiskno-vi-vet-ikke-om-stadig-flere-bytter-inn-teslaen-i-en-ladbar-hybrid-eller-dieselbil/70794959
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

olavxxx

Er nok mer markedsmanipulasjon av Bilia. Dårlig stil.

emurof

Sitat fra: HCO på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:27
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:15
Økende antall fra hva til hva? :D Fra 1 til 2 inbytte er jo 100% økning!

Dette skal man ta med en gedigen klype salt.

Stor klype ja. 2 biler i hele 2018, og 2 biler hittil i 2019. Tror Bilia-fyren hadde strøket på statistikk-eksamen....

https://www.dinside.no/motor/faktiskno-vi-vet-ikke-om-stadig-flere-bytter-inn-teslaen-i-en-ladbar-hybrid-eller-dieselbil/70794959

Denne løgnpropagandaen fra DN og Bilia får naturligvis ingen konsekvenser for noen av dem.

xyzzy

Sitat fra: HCO på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:27
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:15
Økende antall fra hva til hva? :D Fra 1 til 2 inbytte er jo 100% økning!

Dette skal man ta med en gedigen klype salt.

Stor klype ja. 2 biler i hele 2018, og 2 biler hittil i 2019. Tror Bilia-fyren hadde strøket på statistikk-eksamen....

https://www.dinside.no/motor/faktiskno-vi-vet-ikke-om-stadig-flere-bytter-inn-teslaen-i-en-ladbar-hybrid-eller-dieselbil/70794959

Det er jo en økning på 500% om trenden fortsetter... :D

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 25. februar 2019, klokken 09:10
https://www.dinside.no/motor/faktiskno-vi-vet-ikke-om-stadig-flere-bytter-inn-teslaen-i-en-ladbar-hybrid-eller-dieselbil/70794959

Denne løgnpropagandaen fra DN og Bilia får naturligvis ingen konsekvenser for noen av dem.

Leste du Dinside-artikkelen? Og referansen til faktisk.no?
Les avsnittet om "3906 eierskifter på brukte Teslaer". Nå skal man jo ikke konkludere basert på de tallene som oppgis, men det er jo faktisk ikke mer enn litt over 60% av de som selger sin Tesla som i samme tidsrom registrerer/kjøper en ny elbil. Og nesten 40% kjøper seg en bensinbil, dieselbil eller hybrid. Ergo er det vel kanskje ikke like stor grunn for å hakke løs på Bilia-sjefen?
Og se for all del på hvordan tallene for 2018 var kontra 2017, selv om man skal være forsiktig med å tolke det som en slags fasit.

Rav4_EV

"Stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil.» var påstanden hos Bilia-sjefen.
De kunne bare dokumentere 2 kunder.

Er ikke det å bli tatt med busksene nede så vet ikke jeg ::)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA