Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff

Startet av lars667, tirsdag 12. februar 2019, klokken 21:36

« forrige - neste »

lars667

Hei. Har nok ikke skjønt alt med denne effekttariffen, men som fersk eGolf FL300-eier har jeg nå hatt bilen i 2 mnd og kjørt 3-4000 km. Til nå har jeg ladet hjemme med medfølgende lader, siden ingen av ladestasjonene jeg ser på er tilgjengelige ennå. Så langt ser det ut til at lading på 10-16A vil dekke 95% av behovet hjemme, men det hender at jeg har vært på langtur om dagen, og kommer hjem til en del tenåringskjøring på kvelden. Da er det helt umulig å få på noe brukbar rekkevidde mens det er middag/pause med 10/16A. I disse tilfellene trenger jeg virkelig 7.x kWh lader, selv om en mulighet også er å stoppe på hurtiglader 5 km unna. Det er ikke så ønskelig. Derfor var planen å gå for en 7ish kWh ladestasjon, kjøre den på relativt lav effekt daglig (dvs nattlig), men kunne ha mulighet for semihurtig lading nå og da. Men så er det en kollega som kommer med en advarende pekefinger om denne effekttariffen/-avgiften. Selv med jevnt over lavt effektuttak, så vil netteier plukke ut de timene med høyest effekt i løpet av en måned for effektavgift, og vil dermed potensielt gjøre lading langt dyrere enn hurtiglading dersom jeg fyrer i gang et par økter i middagstider.

Er dette virkelig tilfellet? Vil jeg komme opp i så høyt uttak at det er en reell fare for det? Beklager om jeg enkelt kan lese meg til dette, men strøm/kraftmarkedet synes jeg er veldig forvirrende. Jeg ser det ikke så ofte nevnt her, så det er kanskje ikke noe å bekymre seg om ved normal lading? Andre forbrukere her er de vanlige, varmepumpe, bereder, induksjonstopp/komfyr, tørketrommel. Jeg styrer jo normalladinga til natta, men nå og da trenger en litt ekstra juice.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jorgror

#1
I dag har du fult lov til å utnytte hele hovedsikringen din. Du betaler et fast ledd og ett energiledd i nettleie. Det blir ikke dyrere for deg å lade med 7 kW enn 2 kW.

Nettselskapene ønsker å gjøre om nettleien til en prismodell basert på maksimal effekt eller når på døgnet du bruker strømmen. Dette kan bli på en lignende måte som effektledd er i dag hos næring og andre som bruker mye strøm (garasjeanlegg med felles lading). Dette er aktuelt i media, men ingen konkret plan enda såvidt jeg har fått med meg.

EDIT: Ser under her at det finnes nett-leverandører som har andre betalingsmetoder enn det jeg er vant til. Sjekk derfor med din leverandør hvordan det er i dag.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

KjellG

Joda, effekttariff er i drift flere steder.

Det finnes flere modeller og ingen vet helt hvordan det blir. En variant er at den timen i mnd du trekker mest energi (høyest gjennomsnitteffekt), danner grunnlaget for et fast påslag i fastbeløpet for denne mnd.

Det innebærer at hvis alt annet i huset tilfeldigvis trekker mye strøm denne timen, og du tilfeldigvis skal drive tenåringsdrosje og lader for fullt denne ene timen, så bilr strømmen noe dyrere denne mnd.

Dette kan motvirkes på flere måter. Det kommer ladestasjoner som måler strømtrekket til huset og tuner ladehastigheten ned til det blir ledig strøm. Dette går ut overladehastigheten du ønsker. Det finnes ladestasjoner som kan slå av andre forbrukere. Og sist, når du vet at du trenger høy ladehastighet, så slår du av «alt» annet.

Kort sagt, huset ditt trekker i gjennomsnitt en viss mengde energi. Det er om å gjøre at dette blir så jevnt som mulig. Ev også at noe skyves over på natt når timestariffer kommer.

lars667

Takk, skjønner. Så f. eks. med 3d-zappi eller Tibber/Easee, vil en kunne unngå det. Da gjelder det kanskje bare å få på noe styringsgreier på varmepumpe og bereder. Det kan virke som effektledd er på over  ca 10kW hos meg nå. 516,-/kW/år. Det hadde vært interessant å se hvilken dag det var beregnet ut fra, selvfølgelig.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Lars C. Krogenæs

Hvor bor du, og hvilken netteier har du?

Det er bare noen få som har effektledd for private i dag.

Hvordan situasjonen blir etter 1.1.2021 er uklart. Men du er inne på et rett spor når du ser på easee og zappi. Da vil du kunne lade mye når det er lav tariff, evt. justere ned forbruket i det øyeblikket du skrur på komfyren, slik at du aldri går over et visst effektnivå.

Varmtvannet er den lasten som er lettest å styre. Jeg styrer varmtvannsbereder via Z-wave og varmer vannet om natten, samt 2 timer på dagen fra 13-15. (har times-spot) Når effektavgift kommer, blir det styring for å redusere effektavgiften mest mulig.

Mitt råd er å legge opp til så høy ladeeffekt som mulig, men med easee/zappi, slik at du har kontroll på effekten du tar ut.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

lars667

Lars: Bor i Vågå, netteier er Eidefoss. Tolker nettleia dithen at jeg betaler for 10kW effekttariff (< 100kW takst). Mulig jeg mistolker det hele.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

KjellG

Dette var en ny (for meg) variant: http://www.eidefossnett.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=MainLeft_5980&MainPage_5989=5980:0:10,3094:1:0:0:::0:0&MainLeft_5980=4616:19742::1:5982:1:::0:0

Her regner en gjennomsnitteffekt over hele uker i et sliding window på 12 mnd. Noe helt annet enn Hvalermodellen.
En får inntrykk av at de ønsker at forbruker skal jevne ut forbruket, men uten de intense pådragene med timesmåling som andre praktiserer.

Nordlands

Sitat fra: KjellG på onsdag 13. februar 2019, klokken 18:53
Her regner en gjennomsnitteffekt over hele uker i et sliding window på 12 mnd. Noe helt annet enn Hvalermodellen.
En får inntrykk av at de ønsker at forbruker skal jevne ut forbruket, men uten de intense pådragene med timesmåling som andre praktiserer.
Uke med maks snitteffekt per måned med mest vekting om vinteren - det må da være vanskelig å få til noe særlig besparelse her? Snitteffekt om vinteren vil jo i stor grad avhenge av temperatur/oppvarmingsbehov, mens det ikke spiller noen rolle når eller med hvilken effekt man lader bilen - man må ev. lade et annet sted for å få ned snitteffekten.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Lars C. Krogenæs

Nei, her er det ikke nødvendig å spare på kruttet når du skal lade. Det spiller ingen rolle om du lader med 32A på ettermiddagen, sammen med varming av varmtvann og matlaging, eller om du forsyver dette til saktelading om natten.

Det er lett å flytte på peaker over døgnet, men å flytte på et forbruk fra januar til juni blir værre.

Så konklusjonen på spørsmålet ditt er at det ikke er noe å hente på å lade sakte / det er ikke dyrt å lade fort.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

lars667

Ok, takk for tenkehjelp :-) Enhver burde ha sin egen strømkonsulent for å finne ut hva en skal gjøre. Men får vel fortsatt besparelse hos kraftleverandør ved timespot, vil jeg tro. Pt. er det ikke mye å hente der heller, siden jeg har en "forvaltningsavtale bedrift" eller noe hos Norgesenergi. Vurderer å si opp denne, men i vinter ser det ut til at jeg ikke har kommet så verst ut av det, så.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

KjellG

Tror det blir mye styr rundt strøm og tariffer i fremtiden for alle som deler på strømregninga, være seg fellesgarasje eller utleie av sokkelleilighet.

Wibla

Det blir det nok sikkert, politikere og byråkrater på berget her er jo ikke akkurat kjente for å gå for enkle og greie løsninger...
2018 Tesla Model S 75D

taxAmeter

Leser med forundring at strømleverandør definerer egne beregningsmodeller. Dette er vill vest. Systemet er i utgangspunktet svært forvirrende og komplisert å forstå, når det i tillegg er lokal praksis blir det uhyre vanskelig å innrette seg etter prismodellen.

Lars C. Krogenæs

Fordi netteiere har monopol får hver netteier «tildelt» en viss inntektsramme av RME (NVE). Inntektsrammene tar utgangspunkt i hvor dyrt det er å drifte strømnettet. Det er dyrere å drifte et strømnett i Karasjok enn i Oslo. Innenfor inntektsrammene kan derimot nettselskapene vurdere sine kostnader og dermed ha forskjellige abonnementer. Elvias (gamle Hafslund), har kun hatt et privatabonnement. Agder Energinett har hatt flere satser for boliger, og egne abonnementer for fritidsboliger. Dette for bedre å plassere kostnadene det de oppstår. Det er dyrt å levere strøm til en sommerhytte i Tvedestrand per kWt, mens det er billig å levere strøm til en leilighet på Lambertseter.

Med innføring av ny nettleie blir dette faktisk mer oversiktlig, men det krever en ørliten velvilje av interesse for å sette seg inn i dette.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vidar_S

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 17. desember 2021, klokken 13:20
Fordi netteiere har monopol får hver netteier «tildelt» en viss inntektsramme av RME (NVE). Inntektsrammene tar utgangspunkt i hvor dyrt det er å drifte strømnettet. Det er dyrere å drifte et strømnett i Karasjok enn i Oslo. Innenfor inntektsrammene kan derimot nettselskapene vurdere sine kostnader og dermed ha forskjellige abonnementer. Elvias (gamle Hafslund), har kun hatt et privatabonnement. Agder Energinett har hatt flere satser for boliger, og egne abonnementer for fritidsboliger. Dette for bedre å plassere kostnadene det de oppstår. Det er dyrt å levere strøm til en sommerhytte i Tvedestrand per kWt, mens det er billig å levere strøm til en leilighet på Lambertseter.

Med innføring av ny nettleie blir dette faktisk mer oversiktlig, men det krever en ørliten velvilje av interesse for å sette seg inn i dette.

At ny nettleiemodell blir mer oversiktlig sliter jeg litt med å forstå.., Nå har jeg riktignok kun erfaring med BKK der man har operert med et fastledd/år og et tillegg per kWh forbrukt for privatkunder. Man kan muligens mene at den nye modellen er mer rettferdig, men mer oversiktlig vil jeg definitivt ikke si at den er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA