Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff

Startet av lars667, tirsdag 12. februar 2019, klokken 21:36

« forrige - neste »

Ingeniøren

#15
Selve modellen er vel ikke så vanskelig.

Det som er trist er, at over flere 10 år, har stat og kommuner tatt ut hver smitt og smule av overskuddet uten å ha gjort større oppgraderinger i vesentlig grad. Nå skal det gjøres og igjen er det kundene som skal betale selv om de renner inn milliarder pga den høye strømprisen.

For folk som jeg som ikke bruker mye strøm, så tror jeg ikke den nye modellen betyr så mye. De som får svi er de som bruker mye og det er vel poenget for å få ned og fordele forbruket.

PS. Glad jeg installerte en lader der lade strømmen kan justeres med en vri-bryter
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Fjeldern

Nye nettleia kommer vel i mars.
Lagt ved et dokument jeg laga for å sammenligne før og etter for en god del forskjellige nettselskap.
I utgangspunktet tar det for seg Elvia (Både Innlandet og Viken), Agder, Tensio og Lede.

I utgangspunktet kommer ikke elbileiere veldig dårlig ut av det, siden man kan lade om natta.
Jeg har allerede, uten elbil, høyere forbruk om natta og helga enn jeg har på dagtid. Hvordan det fordeler seg når elbilen kommer blir jo interessant.
Uten elbil, så ligger jeg ann til å spare mellom 800 og 2000 kroner i året, mot det nettleia er i dag.
Med elbil så ligger jeg ann til et sted mellom å spare 1000 kroner eller at det koster meg 200 mer.

En annen ting som er verdt å merke seg, er at den nye nettleia IKKE øker totalen som nettselskapene tjener. Den bare endrer hvem som betaler hva.
Det er også bestemt at nettselskapene har lov til å tjene mer, men det er uavhengig av den nye nettleia.
Det betyr at klaging på nye nettleia bare fører til det samme som i dag, men dyrere.
Skjemaet under tar ikke hensyn til at nettleia vil øke med dagens modell. Det betyr at man i realiteten sparer mer, eller at det koster deg mindre, med den nye nettleia enn det som kommer frem.


https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ArFneYFN1uKMv6Q8IppehfTpu28lEi7hafZk3D6S754/edit?usp=sharing
Hvis man laster ned en kopi av det skjemaet der, så kan man legge inn sine egne tall. Er laget for å være lett for meg å endre, så hvis du ikke har noe kjennskap til excel kan det være litt tungvint.
Under Elvia Innlandet er det merket i oransje hva man må endre på.

Med forbehold om at prisene ikke har endra seg fra annonsert før jul. Blir prisene endra, så oppdateres skjeamet. Kanskje jeg legger litt arbeid i å få det oversiktlig og lett å bruke også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA