Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff  (Lest 2146 ganger)

lars667

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 366
    • Vis profil
Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 21:36 »
Hei. Har nok ikke skjønt alt med denne effekttariffen, men som fersk eGolf FL300-eier har jeg nå hatt bilen i 2 mnd og kjørt 3-4000 km. Til nå har jeg ladet hjemme med medfølgende lader, siden ingen av ladestasjonene jeg ser på er tilgjengelige ennå. Så langt ser det ut til at lading på 10-16A vil dekke 95% av behovet hjemme, men det hender at jeg har vært på langtur om dagen, og kommer hjem til en del tenåringskjøring på kvelden. Da er det helt umulig å få på noe brukbar rekkevidde mens det er middag/pause med 10/16A. I disse tilfellene trenger jeg virkelig 7.x kWh lader, selv om en mulighet også er å stoppe på hurtiglader 5 km unna. Det er ikke så ønskelig. Derfor var planen å gå for en 7ish kWh ladestasjon, kjøre den på relativt lav effekt daglig (dvs nattlig), men kunne ha mulighet for semihurtig lading nå og da. Men så er det en kollega som kommer med en advarende pekefinger om denne effekttariffen/-avgiften. Selv med jevnt over lavt effektuttak, så vil netteier plukke ut de timene med høyest effekt i løpet av en måned for effektavgift, og vil dermed potensielt gjøre lading langt dyrere enn hurtiglading dersom jeg fyrer i gang et par økter i middagstider.

Er dette virkelig tilfellet? Vil jeg komme opp i så høyt uttak at det er en reell fare for det? Beklager om jeg enkelt kan lese meg til dette, men strøm/kraftmarkedet synes jeg er veldig forvirrende. Jeg ser det ikke så ofte nevnt her, så det er kanskje ikke noe å bekymre seg om ved normal lading? Andre forbrukere her er de vanlige, varmepumpe, bereder, induksjonstopp/komfyr, tørketrommel. Jeg styrer jo normalladinga til natta, men nå og da trenger en litt ekstra juice.
« Siste redigering: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 21:51 av lars667 »
2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

jorgror

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 308
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #1 på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 22:05 »
I dag har du fult lov til å utnytte hele hovedsikringen din. Du betaler et fast ledd og ett energiledd i nettleie. Det blir ikke dyrere for deg å lade med 7 kW enn 2 kW.

Nettselskapene ønsker å gjøre om nettleien til en prismodell basert på maksimal effekt eller når på døgnet du bruker strømmen. Dette kan bli på en lignende måte som effektledd er i dag hos næring og andre som bruker mye strøm (garasjeanlegg med felles lading). Dette er aktuelt i media, men ingen konkret plan enda såvidt jeg har fått med meg.

EDIT: Ser under her at det finnes nett-leverandører som har andre betalingsmetoder enn det jeg er vant til. Sjekk derfor med din leverandør hvordan det er i dag.
« Siste redigering: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 22:18 av jorgror »
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1246
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #2 på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 23:15 »
Joda, effekttariff er i drift flere steder.

Det finnes flere modeller og ingen vet helt hvordan det blir. En variant er at den timen i mnd du trekker mest energi (høyest gjennomsnitteffekt), danner grunnlaget for et fast påslag i fastbeløpet for denne mnd.

Det innebærer at hvis alt annet i huset tilfeldigvis trekker mye strøm denne timen, og du tilfeldigvis skal drive tenåringsdrosje og lader for fullt denne ene timen, så bilr strømmen noe dyrere denne mnd.

Dette kan motvirkes på flere måter. Det kommer ladestasjoner som måler strømtrekket til huset og tuner ladehastigheten ned til det blir ledig strøm. Dette går ut overladehastigheten du ønsker. Det finnes ladestasjoner som kan slå av andre forbrukere. Og sist, når du vet at du trenger høy ladehastighet, så slår du av «alt» annet.

Kort sagt, huset ditt trekker i gjennomsnitt en viss mengde energi. Det er om å gjøre at dette blir så jevnt som mulig. Ev også at noe skyves over på natt når timestariffer kommer.

lars667

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 366
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #3 på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 08:34 »
Takk, skjønner. Så f. eks. med 3d-zappi eller Tibber/Easee, vil en kunne unngå det. Da gjelder det kanskje bare å få på noe styringsgreier på varmepumpe og bereder. Det kan virke som effektledd er på over  ca 10kW hos meg nå. 516,-/kW/år. Det hadde vært interessant å se hvilken dag det var beregnet ut fra, selvfølgelig.
2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2511
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og bedrifter
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #4 på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 09:40 »
Hvor bor du, og hvilken netteier har du?

Det er bare noen få som har effektledd for private i dag.

Hvordan situasjonen blir etter 1.1.2021 er uklart. Men du er inne på et rett spor når du ser på easee og zappi. Da vil du kunne lade mye når det er lav tariff, evt. justere ned forbruket i det øyeblikket du skrur på komfyren, slik at du aldri går over et visst effektnivå.

Varmtvannet er den lasten som er lettest å styre. Jeg styrer varmtvannsbereder via Z-wave og varmer vannet om natten, samt 2 timer på dagen fra 13-15. (har times-spot) Når effektavgift kommer, blir det styring for å redusere effektavgiften mest mulig.

Mitt råd er å legge opp til så høy ladeeffekt som mulig, men med easee/zappi, slik at du har kontroll på effekten du tar ut.
Jobber med lading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

lars667

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 366
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #5 på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 17:45 »
Lars: Bor i Vågå, netteier er Eidefoss. Tolker nettleia dithen at jeg betaler for 10kW effekttariff (< 100kW takst). Mulig jeg mistolker det hele.
2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1246
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #6 på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 18:53 »
Dette var en ny (for meg) variant: http://www.eidefossnett.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=MainLeft_5980&MainPage_5989=5980:0:10,3094:1:0:0:::0:0&MainLeft_5980=4616:19742::1:5982:1:::0:0

Her regner en gjennomsnitteffekt over hele uker i et sliding window på 12 mnd. Noe helt annet enn Hvalermodellen.
En får inntrykk av at de ønsker at forbruker skal jevne ut forbruket, men uten de intense pådragene med timesmåling som andre praktiserer.

Nordlands

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 408
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #7 på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 11:01 »
Her regner en gjennomsnitteffekt over hele uker i et sliding window på 12 mnd. Noe helt annet enn Hvalermodellen.
En får inntrykk av at de ønsker at forbruker skal jevne ut forbruket, men uten de intense pådragene med timesmåling som andre praktiserer.
Uke med maks snitteffekt per måned med mest vekting om vinteren - det må da være vanskelig å få til noe særlig besparelse her? Snitteffekt om vinteren vil jo i stor grad avhenge av temperatur/oppvarmingsbehov, mens det ikke spiller noen rolle når eller med hvilken effekt man lader bilen - man må ev. lade et annet sted for å få ned snitteffekten.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2511
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og bedrifter
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #8 på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 11:14 »
Nei, her er det ikke nødvendig å spare på kruttet når du skal lade. Det spiller ingen rolle om du lader med 32A på ettermiddagen, sammen med varming av varmtvann og matlaging, eller om du forsyver dette til saktelading om natten.

Det er lett å flytte på peaker over døgnet, men å flytte på et forbruk fra januar til juni blir værre.

Så konklusjonen på spørsmålet ditt er at det ikke er noe å hente på å lade sakte / det er ikke dyrt å lade fort.
Jobber med lading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

lars667

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 366
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #9 på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 11:27 »
Ok, takk for tenkehjelp :-) Enhver burde ha sin egen strømkonsulent for å finne ut hva en skal gjøre. Men får vel fortsatt besparelse hos kraftleverandør ved timespot, vil jeg tro. Pt. er det ikke mye å hente der heller, siden jeg har en "forvaltningsavtale bedrift" eller noe hos Norgesenergi. Vurderer å si opp denne, men i vinter ser det ut til at jeg ikke har kommet så verst ut av det, så.
2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1246
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #10 på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 16:46 »
Tror det blir mye styr rundt strøm og tariffer i fremtiden for alle som deler på strømregninga, være seg fellesgarasje eller utleie av sokkelleilighet.

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 725
    • Vis profil
Sv: Semihurtig hjemmeladestasjon (7.x kWh) og effekttariff
« Svar #11 på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 20:28 »
Det blir det nok sikkert, politikere og byråkrater på berget her er jo ikke akkurat kjente for å gå for enkle og greie løsninger...
2018 Tesla Model S 75D