Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fordeler med Model s kontra Model 3

Startet av kaptfrø, tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:15

« forrige - neste »

Klykken

Det er minimalisme tatt et steg videre fra Model S.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SoftwareGeek

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:51
Det er minimalisme tatt et steg videre fra Model S.

Nei, TM3 er spartansk innsparing og har lite med minimalisme å gjøre.

fonberg

Fordeler med Model S kontra 3 for min del:
-takstativløsning er tilsynelatende bedre/mer solid
-stor bakluke
-hevemulighet (luftfjæring)
-generelt bedre plass
-mer komfortorientert (smakssak)
-antakelig enda sikrere ved kollisjon

Usikkerheter ved 3*:
-rustbestandighet?
-hvor solid/funksjonell er ladeluka og dørhåndtakene i vinter og snøvær? (Jeg har god erfaring med S her)

Fordeler 3:
-lavere forbruk / raskere lading i km/t
-generelt lavere utgifter, f.eks. til service, dekk osv.
-lettere å parkere pga. kortere og smalere


*Dette er hovedgrunnene til at jeg ikke hopper på 3 med en gang, men vil se det an. Når det er sagt er det rimelig sannsynlig at 3 blir min neste bil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:51
Det er minimalisme tatt et steg videre fra Model S.

Nei, TM3 er spartansk innsparing og har lite med minimalisme å gjøre.

Så hvordan ville du designet et minimalistisk bilinteriør?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorgror

Du nevner minst mulig verditap som en av vurderingsgrunnlaget ditt. Normalen er at en bil med lavere nypris har mindre verditap. Model S kan kanskje ha en lik månedspris på lånet, men hvor mye får du igjen eller må du betale når du en gang selger bilen?

En annet moment som jeg personlig vektlegger tungt er størrelse. Og da tenker jeg at bilen må ha en passelig størrelse for mitt behov. Du nevner at du har en liten garasje og at du skal måle den. Jeg tror ikke du klarer å se for deg hvor god plass du får rundt bilen før du setter den inn i garasjen. Prøv derfor å avtale med Tesla at du får lånt bilen med hjem over natten før du legger inn bestillingen.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

mthoring

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2019, klokken 18:43
Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:51
Det er minimalisme tatt et steg videre fra Model S.

Nei, TM3 er spartansk innsparing og har lite med minimalisme å gjøre.

Så hvordan ville du designet et minimalistisk bilinteriør?

Tipper svaret er: nøyaktig lik S100D ("toppspekket"), som er den eneste bilen som gir en autentisk Teslaopplevelse, eller?  ;)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

OlaM

Sitat fra: mthoring på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:02
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2019, klokken 18:43
Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:51
Det er minimalisme tatt et steg videre fra Model S.

Nei, TM3 er spartansk innsparing og har lite med minimalisme å gjøre.

Så hvordan ville du designet et minimalistisk bilinteriør?

Tipper svaret er: nøyaktig lik S100D ("toppspekket"), som er den eneste bilen som gir en autentisk Teslaopplevelse, eller?  ;)

Muligens med en inskripsjon i dashen der det står "SoftwareGeek er den kuleste og alle som ikke liker det som han liker er dumme".
'21 3LR

kaptfrø

Da har jeg en model s hjemme på lån. Den er jo helt fantastisk å kjøre. Er stor, men synes ikke det gjorde noe før jeg traff garasjen :). Annet minus er at buen ned mot bakpart gjør inn og ut av barnesete litt tungvint, men finnes verre.

Kom greit ut av bilen når jeg kom inn i garasje, men slet litt med baksete og unger. Men her er sikkert summon fin :).

I garasje


Siden fører og der barn sjal ut



Sent from my iPhone using Tapatalk
S75D - 2019

jorgror

Ser ut som du har tilstrekkelig plass i garasjen :+1:

Hvis økonomi og plass er tilstrekkelig så vil du bli svært fornøyd men den bilen :)
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

kaptfrø

Da ble det en Model S 75d på meg. Fikk meg en lenger tur når på morgenen og er jo en fantastisk bil å kjøre.
Da er det bare å vente 3-4 uker og få solgt den gamle bilen så er det tut og kjør!

Takker for all informasjon i denne tråden. Var til veldig god hjelp!
S75D - 2019

geear

Sitat fra: kaptfrø på tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:15
Hei..

Jeg hadde bestemt meg for en model 3 egentlig, men så fikk selger hos Tesla meg på litt andre tanker og begynte å kikke på model S også. Økonomisk så skiller det lite pr. mnd mellom 3 og S gjennom kampanjerente på 75D.

Jeg liker jo Model 3 fordi den er nyere, nettere og generelt mer smidig, men kvalitetsfølelsen og bil-bil følelsen S gir er jo bedre.

Tenkte jeg ville spørre her i model s forumet for å høre om hvorfor noen ville valgt model s istedenfor model 3 siden jeg hører om noen model s eiere som går over til model 3.

Det som er viktig for meg er:
Forutsigbar og minst mulig problemer - her er jo model 3 nyere og har kanskje flere barnefeil.
Minst mulig verditap
God å kjøre, både kort og langt
Ha plass til 2 voksne og 2 barn - noe begge har.


Er jo alltid skummelt med kampanjerente. Den går over 4 år og tenker å ha bil 5-6 år. Oppgang etter 4 år er 7-8 hundre kroner i måneden så ikke noe problem.

Trenger litt input fra folk som ikke skal selge, men som kanskje har tenkte på det samme selv og håper det er noen der ute.

På forhånd takk
Skal du sammenligne S75 og 3 LR, så er det iallfall STOR forskjell i praktisk rekkevidde, og ladefart, spesielt om du regner km/t. I tillegg har du noe som for mange kan være en stor fordel med 3, at den har CCS og dermed kan få full fart på CCS-ladere rundt forbi, uten et adapter osv.

Skal du ha tilsvarende rekkevidde så må du sammenligne LR mot 100, og da er det ganske betydelig prisforskjell...

JorEl

gr ; Skal du sammenligne S75 og 3 LR, så er det iallfall STOR forskjell i praktisk rekkevidde, og ladefart, spesielt om du regner km/t. I tillegg har du noe som for mange kan være en stor fordel med 3, at den har CCS og dermed kan få full fart på CCS-ladere rundt forbi, uten et adapter osv.

Skjærer litt i modelS-hjertet mitt. Men jeg er nok litt for mye på SC siden det er gratis i noen mnd til.
Snart skal jeg kun lade hjemme, og derfor våkne opp med 85-90% fult batteri. Liker akserelasjonen når jeg har ladet såpass. Tror batteriet skal holde seg lenge for det. Kjører nok ikke så mye som dere andre, men har brent meg på at jeg forsikret bilen med 12k km >:( Det har aldri vært så gøy å kjøre bil som etter at jeg fikk S75D :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Får man bedre akselrasjon med fullere batteri?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________


JorEl

Når jeg har 90-100 på batteriet og akselererer, så hiver guttebassen seg frem for å lese av batteriet. Han forstår at her er det masse watt ute og går ;) Bilen blir såpass rask at hjulene får bittelitt problemer med å henge i asfalten. Blir vel enda kjekkere når sommerdekkene kommer på igjen. Jeg kommer til å legge meg på 90% siden modelS er bygd for fart, og jeg har kjøpt den, og skal bruke den ;) Den som ikke har prøvd vil få seg en positiv overraskelse.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA