Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80A inn (3 store skru sikringer) - hva kan jeg få ut av det ?

Startet av stig2019, mandag 11. februar 2019, klokken 22:33

« forrige - neste »

stig2019

2 mannsbolig.
Begge har 230V IT med relativt nye (under 5 år gamle) sikringsskap.

Står 50A på hovedkursen i begge sikringsskapene.

Kan man bygge om til 400V TN - og hva koster sånt ca ?
(for få mere power ut til garasjen)

***

Eller finnes det annen måte og "maksimere" lading på en annen måte med det vi har idag ?


Takker for svar.

fredag

Spør elektriker om tilførselskabelen til huset er dimensjonert slik at du kan få økt hovedsikringene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TB

Å bygge om til 400 V stiller flere krav:
- netteier har tilgang på 400 V i trafo. Eldre trafo har bare 230 V IT.
- ny kabel fra netteier, 400 V TN krever flere ledere enn 230 V IT.
- alt utstyr / sikringer / skap / kontakter / kabler må være godkjent for 400 V TN.
( større motorer, varmepumper må kobles om.)

Denne typen ombygging er ikke så mange som tar seg råd til, men elektriker / nettleier kan gi svaret.

Å øke inntak fra 50 A til eksempelvis 63 A kan være mer aktuelt, er det kapasitet i trafo og kabel kan det være så enkelt som å bytte overlastvernet. Elektriker / nettleier kan gi svaret.


Når det gjelder lading av elbil - her er det antal km pr dag som bestemmer ladebehovet.
Bruk 2 kW pr mil som forbruk på vinterstid.
Eksempel:
- kjører du 50 km pr dag = 10 kWh pr dag må lades - ved 10A*230= 2,3 kW = 4,5 time lading pr døgn.
- kjører du 100 km pr dag = 20 kWh pr dag må lades - ved 8A*230=1,8  kW = 11 time lading pr døgn.

Legg inn dine tall for å se hvor mye du trenger for å lade raskt nok.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wibla

Med mindre jeg har oversett noe helt banalt så trenger man ikke bytte så mye utover inntak og bygge om sikringsskapet?
Sett bort ifra hvis man har eksisterende maskiner og annet som bruker 3fas 230V da...
2018 Tesla Model S 75D

KjellG

Å endre inntaket fra 230V til 400V er nær utenkelig. Dette fordrer at netteier har 400V tilgjengelig (ny trafo som hvem skal betale?) og at det fremføres ny kabling til tomtegrensen. I tillegg kommer bytte av alle 3-fasesikringer i skapet og omlegging av fordelingsskinnene. Ute i fordelingen i huset skal N-leder være blå. Om det kan dispenseres for dette vet jeg ikke.

Alternativ kan være å sette opp egen lokal trafo og transformer opp lokalt. Blir gjort endel, men da vanligvis kun for lading av elbil. Aktuelt f.eks for ZOE som uansett krever trafo på IT.

Isolert sett får du ikke mer effkt med 400V. Det hele beror på kabeltverrsnitt og sikringsstørrelse.

Cral

Sitat fra: Wibla på tirsdag 12. februar 2019, klokken 00:38
Med mindre jeg har oversett noe helt banalt så trenger man ikke bytte så mye utover inntak og bygge om sikringsskapet?
Sett bort ifra hvis man har eksisterende maskiner og annet som bruker 3fas 230V da...

Hva med de kursene hvor det ikke er jording rundtom i huset da? Endringer av 230V til 400V krever at hele installasjonen endres til gjeldende regelverk...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

KjellG

I områder der det nesten ikke finnes hus fra før og det kommer 400V pga utbygging har netteier vurdert å sette opp lokal 400=>230V trafo ved enkelthus for å slippe å endre huset. Endring i huset er mao dyrere enn en trafo?

Ellers vil jeg tro at felles 80 A til en tomannsbolig burde holde. Imidlertid bør en kanskje se på ladeuttak med en eller annen form for lastbalansering?

jkirkebo

Sitat fra: Cral på tirsdag 12. februar 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Wibla på tirsdag 12. februar 2019, klokken 00:38
Med mindre jeg har oversett noe helt banalt så trenger man ikke bytte så mye utover inntak og bygge om sikringsskapet?
Sett bort ifra hvis man har eksisterende maskiner og annet som bruker 3fas 230V da...

Hva med de kursene hvor det ikke er jording rundtom i huset da? Endringer av 230V til 400V krever at hele installasjonen endres til gjeldende regelverk...

Jepp. F.eks må N-leder være blå overalt, så hele installasjonen må gjennomgås. Og alt 3-fase utstyr byttes, f.eks har jeg 3-fase kompressor i varmepumpa og induksjonstopp koblet på 3-fase (som da vil kreve ny kabling).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. februar 2019, klokken 11:51
Sitat fra: Cral på tirsdag 12. februar 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Wibla på tirsdag 12. februar 2019, klokken 00:38
Med mindre jeg har oversett noe helt banalt så trenger man ikke bytte så mye utover inntak og bygge om sikringsskapet?
Sett bort ifra hvis man har eksisterende maskiner og annet som bruker 3fas 230V da...

Hva med de kursene hvor det ikke er jording rundtom i huset da? Endringer av 230V til 400V krever at hele installasjonen endres til gjeldende regelverk...

Jepp. F.eks må N-leder være blå overalt, så hele installasjonen må gjennomgås. Og alt 3-fase utstyr byttes, f.eks har jeg 3-fase kompressor i varmepumpa og induksjonstopp koblet på 3-fase (som da vil kreve ny kabling).

Det er jaggu godt jeg ikke er elektriker, eller kanskje det var omvendt? hm...

Jeg er vant til det som foregår inne i større tavler, og der er gjerne kablene sorte men merket med kabelnummer, så jeg brainfarta ganske greit her :D

Ville fortsatt bygd om til 400V om mulig, men måtte jo hatt en 400V/230V trafo og sikringsskap hvor 230V og 400V-kursene var for seg... Og da er det sikkert fortsatt noe jeg har glemt ;)
2018 Tesla Model S 75D

Lars C. Krogenæs

Du behøver ikke trafo for å få 230 ut av 400v. Kobler man en 400v leder mot nøytral får du 230v. (400v delt på kvadratroten av 3).

Men dette blir uansett så dyrt at du kan droppe å tenke på det.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wibla

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 12. februar 2019, klokken 15:32
Du behøver ikke trafo for å få 230 ut av 400v. Kobler man en 400v leder mot nøytral får du 230v. (400v delt på kvadratroten av 3).

Men dette blir uansett så dyrt at du kan droppe å tenke på det.

Tanken var å videreføre eksisterende IT-nett i boligen, og så legge nye høyeffekt-kurser på 400V.
2018 Tesla Model S 75D

KjellG

Vær oppmerksom på at effekten kan være den samme på 230 V IT og 230/400V TN. Eneste forskjell er kabling og sikring. Du får ikke noe mer, bare ev over tynnere ledere.
Du må også over på 3-fase. Med énfase 7,4kW får du nøyaktig samme sikring og kabling med mindre du finner en unik bil som lades med 400V enfase.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA