Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ødelagt fastmontert type 2 ladekabel eller kjøpe ny veggladeboks

Startet av kyrregutt, lørdag 09. februar 2019, klokken 09:42

« forrige - neste »

kyrregutt

Hei alle

Etter at ladekabelen fikk en ublidt møte med snøfreseren i går er det åpnet opp for å diskutere ny kabel eller ny ladeboks.

Laderen jeg har i dag er en Siemens WB140A med 4,6 kw. Kabelen er fastmontert og litt for kort.

Noen tips til hvor man handler både kabel og montering? Eller skal jeg bare gå for en Tibber-boks og litt lenger kabel? Jeg får ikke helt tak i hva som kreves av mitt anlegg for å få høyere hastighet enn jeg har i dag. Jeg har en dedikert 230-kurs med 20A.

Eller bør jeg vurdere en annen ladeboks?

Alle synspunkter tas i mot med takk.
Mvh Kyrre Johansson
2017 Tesla Model S 75D
2016 VW e-Golf [solgt]

KjellG

Gitt stor nok kurs og ladeuttak, så er det laderen i bilen som bestemmer ladehastigheten. Nye eGolf kan lade opp til 7,4kW/32A på enfase. En eGolf fra 2016 tror jeg bare har kapasitet til 3,6kW/16A.

Mao, det hjelper ikke å bytte ladeuttak på veggen før du bytter til bil med større ombordlader. Laderen sitter i bilen, ikke på veggen.

Eneste alternativ er å montere en hurtiglader i garasjen og lade med DC. Trolig uaktuelt dyrt.

Se også https://elbil.no/elbil/vw-e-golf/

kyrregutt

Sitat fra: KjellG på lørdag 09. februar 2019, klokken 09:56
Gitt stor nok kurs og ladeuttak, så er det laderen i bilen som bestemmer ladehastigheten. Nye eGolf kan lade opp til 7,4kW/32A på enfase. En eGolf fra 2016 tror jeg bare har kapasitet til 3,6kW/16A.

Mao, det hjelper ikke å bytte ladeuttak på veggen før du bytter til bil med større ombordlader. Laderen sitter i bilen, ikke på veggen.

Eneste alternativ er å montere en hurtiglader i garasjen og lade med DC. Trolig uaktuelt dyrt.

Takk for svar!

Det er en 2017 Tesla Model S 75D (det er jo ikke mulig å endre profilen på dette forumet. Jeg solgte e-Golfen august 2016.). Jeg klarte ikke å lese meg frem til hvilken kapasitet laderen ombord har. Bilen ble levert til første eier i juni 2017.
Mvh Kyrre Johansson
2017 Tesla Model S 75D
2016 VW e-Golf [solgt]

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Denne er kanskje av interesse: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439

Se på side 7-8 for tilknytning til forskjellige nettyper. Det har vært litt forskjellige ladevarianter av Tesla. Trolig vil du kunne tyne ut ca 8,5kW på 230V IT åpen delta eller 11kW på 230/400V TN.
For å få til dette må du ha en tilstrekkelig kraftig kurs og et ladeuttak som kan håndtere effekten.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA