Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innføring av bompenger i/rundt Trondheim (betalingsartikkel)

Startet av Burger, mandag 11. februar 2019, klokken 09:06

« forrige - neste »

Burger

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2019/02/10/Elbilene-m%C3%A5-betale-i-bommen-i-Trondheim-18442361.ece

Noen som har abonement og kan fortelle hva det blir? Jeg har antatt at det blir halv pris første januar 2020 for bom og parkering.

Det viktigste fra artikkelen

SitatTore O. Sandvik sier det er et problem at når man skal regne ut om man har nullvekst, teller man kjørte kilometer, ikke antall biler. Slik vil en ekstra biltur fra Stjørdal til Trondheim innebære at fire turer internt i Trondheim må kuttes, for å få nullvekst. Når det så kommer en ny motorvei fra Stjørdal til Trondheim, sier det seg selv at man vil få vekst i biltrafikk.

SitatInnføring av bomavgift for elbiler vil kreve vedtak både i Trondheim bystyre og i fylkestinget i Trøndelag. Hvor raskt det vil kunne skje, er ikke mulig å si helt nøyaktig nå

Edit: Fikk tak i artikkelen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rollep

Det er tydelig at det idiotiske nullvekstmålet er langt viktigere enn å få flest mulig over til nullutslippsbiler.

Her på Nord-Jæren er de så frekke at de døpte om den nye bompengegalskapen til "Bymiljøpakken", dette samtidig som de ivrer etter å innføre bompenger også for elbiler.

kodalse

#2
For ti dager siden sto dette å lese i samme tidsskrift:

"- I bomsnittene (bomstasjoner og omkjøringsmuligheter), er det nå cirka 16 prosent mindre trafikk enn før bommene kom opp i 2010, forteller kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad i Miljøpakken."

"- Ikke aktuelt med elbilavgift i Trondheim
Dersom økningen av antall elbiler i bomringen i Trondheim fortsetter med samme styrke de neste årene med en årlig økning på tre prosent, vil en av fem kjøretøyer være elbiler i bomringen i løpet av 2021.

- Det er ikke aktuelt for Miljøpakken å foreslå å oppheve fritaket for elbiler. Dette er ikke en problematikk som er aktuell i dag, men kan bli det over tid. Uansett er det politikerne som må ta stilling til en slik endring, sier Lervåg."


Beklageligvis er det altså politikerne som må ta stilling til slike endringer, mot anbefalinger fra Miljøpakken...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Maximus

#3
Ordene miljø og rettferdig brukes av politikerne nesten utelukkende i alibiform. Blir sliten av det.

Bompengesystemene har vokst seg ukontrollert store. På tide å få fjernet dem før de kollapser under tyngden av byråkrati, utgifter og uforutsette konsekvenser.

Ønsker en dedikert transportskatt veiskatt, betalt over skatteseddelen. Ikke et menneske i landet kan si at de klarer seg uten veiene. Selv det mest isolerte menneske i den mest bortgjemte bygd er helt avhengig av dem. Mat, medisiner, persontransport, hva det enn nå er. Alt går på de veiene som vi alle skal betale for.

Bonuser er ingen overvåkning, ingen innvesteringer i teknisk utstyr, og minimalt med byråkrati.

elektrolux

For meg er det et prinsipp å ikke støtte bomselskapene. I ytterste konsekvens betyr det at jeg går over til sykkel eller buss for å slippe å betale bom.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4dpQbo/Bomringen-sliter-med-okonomien-Inntektssvikt-pa-176-millioner

Jeg er overbevist om at jeg ikke er alene om slike prinsipper, noe som betyr at politikerne aldri vil få inn pengene de har prosjektert med.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gauge

Haha, politikerne med AP i spissen klarte altså å vente en drøy måned etter det landsomfattende vedtaket før de snudde. Hvor fort kan bompengene komme nå da? 1 Mars? Det blir vel 50% med det samme.

Med AP tilbake i regjering i 2021 er elbilfordelene så godt som vekk.
"Fattigfolket" rakk altså aldri å dra nytte av fordelene som de var så misunnelig på. En viss logikk burde vel være å fortsette fordelene til alle får råd til en brukt elbil.
Men det viktigste av alt i Norge er tross alt ikke miljøet, men at ingen får fordeler fremfor andre.


Burger

Svært så hissig man er på bom i Trondheim, selv om man ikke bor der eller i nærheten...

For noen så kan det hende at totale utgiftene for å kjøre inn i byen og parkere går ned. Fra motorveien Stjørdal til Sluppen der jeg jobber så koster det pr dags dato 48kr en vei i bom. Deler man på 2 for elbil og ganger med to for å komme hjem så blir det 48 kroner dagen i bom, noe med 230 arbeidsdager blir 11.520 kr i året for bom. De som ikke kjører motorveien inn til byen har mye lavere utgifter.

Dersom man skulle ha parkert i midtbyen så kan det hende at man kommer posetivt ut, fra https://trondheimparkering.no/parkering/prisliste
Pr måned sentralt i Trondheim :

                        Beboer          Besøkende       Elbiltilbud     Elbiltilbud med lading
Leüthenhaven P-hus kr 1.150 kr 2.580 kr 2.000 kr 2.000 + 2,50 pr kwh


På parkering så kan man spare 710 kroner pr måned pga Trondheim kjører full pris for elbil og bonus i parkeringshus. Usikker på om de med plass avslutter parkering i ferien eller bare betaler året rundt for å være sikret plass.

Bompengefritak har vært signalisert avsluttet mange ganger, blitt forlenget og man har utsatt å vedta maks halv pris i forhold til bom, parkering etc.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

GOLF-raider

Dagens lederartikkel i Adresseavisen mener at Elbilistene må
få slippe bompenger - foreløpig! Myndighetene har faktisk
innført en rekke ordninger for å belønne de som kjøper seg
en elbil. Det har så langt vært en nasjonal suksess. Forslaget om
å innføre bompenger for elbiler vil være uheldig på kort sikt
https://www.adressa.no/meninger/leder/2019/02/12/Elbilistene-m%C3%A5-slippe-bompenger-forel%C3%B8pig-18448826.ece
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA