Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Next-Gen Renault Zoe 2019

Startet av ladov, mandag 11. februar 2019, klokken 20:49

« forrige - neste »

ladov

Litt nytt fra ryktebørsen :)
https://electrek.co/2019/02/11/renault-zoe-refresh-range-charging/

Oppdatert utseende, både utvendig og innvendig. Sprekere motor, 109hp med opsjon for 130(!). Oppgradert batteri fra 400km NEDC til 400km WLTP. Betydelig raskere lading med 100kW CCS. Til sist skal prisen senkes til €30k.

Originalartikkel på fransk:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/renault-zoe-2-2019-tout-savoir-sur-la-nouvelle-zoe-electrique-9620390.html
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

helgebl

Wow!

Er det derfor Renault kjører en så heftig kampanje på Zoe'n for tiden!

Skjønner ikke hvorfor dette ikke er den mest solgte el-bilen i Norge.

God rekkevidde og fin pris. Er det et gammelt dårlig rykte som henger ved?


mthoring

#2
Mangel på (DC) hurtiglading på dagens Zoe er grunnen til at mange velger den bort. En annen viktig grunn er manglende støtte for lading på IT, noe som betyr at de aller fleste er avhengig av trafo for å lade bilen hjemme (og borte). På tross av en ellers fin og rimelig bil, så har Renault med dette nærmest diskvalifisert seg selv fra det norske markedet.

Fatter ikke hvorfor dette ikke er på plass allerede, men bra det kommer CCS på 2019 Zoe. Hadde de fikset støtte for lading på IT-nett også så hadde nok denne bilen solgt mye bedre i Norge.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

HCO

Sitat fra: mthoring på tirsdag 12. februar 2019, klokken 15:26
Mangel på (DC) hurtiglading på dagens Zoe er grunnen til at mange velger den bort. En annen viktig grunn er manglende støtte for lading på IT, noe som betyr at de aller fleste er avhengig av trafo for å lade bilen hjemme (og borte). På tross av en ellers fin og rimelig bil, så har Renault med dette nærmest diskvalifisert seg selv fra det norske markedet.

Fatter ikke hvorfor dette ikke er på plass allerede, men bra det kommer CCS på 2019 Zoe. Hadde de fikset støtte for lading på IT-nett også så hadde nok denne bilen solgt mye bedre i Norge.

Helt diskvalifisert er den ikke: Zoe er Norges 7. mest solgte elbil, med over 10.000 solgte.

Jeg kan godt se for meg at det er slitsomt å eie Zoe om man ikke har TN-nett hjemme, eller har mulighet til å lage det ved å montere medfølgende trafo. Dette blir typisk en utfordring for de som parkerer i fellesanlegg.

Jeg kan også se for meg at det er problematisk dersom man ofte kjører lenger enn batterirekkevidden, på grunn av lav ladehastighet (22kW). Det er imidlertid aldri et problem å finne lading på tur, slik enkelte skal ha det til. 11-22kW stolper (som alltid er TN) finnes "overalt".

Har man ikke ovennevnte utfordringer i det daglige, er det lett å leve med Zoe. Vi har hatt Zoe i snart 3 år, og har nå 2 stk som tilsammen har gått over 70.000km. Vi har aldri hatt så lettvint og billig bilhold, og det er en super vinterbil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ladov

For min egen del synes jeg det er smått utrolig at ikke Renault har tilbudt lading fra IT-nett som opsjon. Det *burde* ikke være alt for vanskelig/dyrt å bygge dette inn i bilen..



Med 400km WLTP-rekkevidde og 100kW DC-lading så er Zoe nå en komplett elektrisk småbil. :D


Det vil si, prisen er fortsatt stiv, Clio starter på ca halve prisen uten subsidier og avgifter..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Goggen123

Hco: å si at det er en super vinterbil er vel å overdrive. Den har bare 12 cm bakkeklaring, og sjeldent har jeg sett så mange zoe'r slite i dårlig måkte gateparkeringer i Oslo som denne vinteren. Ta med spade i hvertfall.

HCO

At du kan kjøre bilen opp og ned en snøfonn uten å bruke spade er ikke det som avgjør om det er en god vinterbil. Jeg vil påstå at jeg har litt sammenlikningsgrunnlag, da jeg har eid mange biler både med for-, bak- og firehjulstrekk. Blant annet en Audi S6 og en Subaru Outback R.

Jeg hevder selvsagt ikke at Zoe'n er bedre på vinterføre enn dyre firehjulstrekkere, men av de tohjulsdrevne bilene jeg har eid er den på topp 3 på fremkommelighet, og på første plass mht. varme (unntatt gulvvarme på førersiden - jeg skal forsøke trikset med å isolere rundt rattstammen).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA