Skrevet av Emne: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.  (Lest 215 ganger)

nilsen_79

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 20:03 »
Har kjøpt feriehus med skrusikringer. Hovedsikring på 25A.
Inntakskabel(kabel frem til husvegg) ble fornyet for noen få år siden.
Fra inntaket er det en ca 15 meter lang 10 kvadrat pfxp-kabel som ligger fritt(med klemmer) langs en bjelke på loftet og går ned gjennom taket til sikringsskapet. Har planer om å bytte ut alle skrusikringer med jordfeilautomat. Håper også på å få byttet ut hovedsikring til 50A.
I tillegg må jeg få meg ladestasjon. Ønsker egentlig ikke i denne omgang å legge ny kabel fra inntak til sikringsskap. Tenkte å legge ut ny kabel med 32A til garasjen(3 meter fra sikringsskap). Bestille Easee ladeboks med pulse(denne kommuniserer med hovedsikring, og justerer uti fra totalforbruk). Planer om å lade i3 og Tesla de neste årene.
Mine spørsmål før jeg kontakter elektriker er:
Høres opplegget greit ut? Og er det 1-fas eller 3-fas anlegg jeg har? Se gjerne bilder.
Takk for svar.

bjornb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #1 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 20:24 »
1-fas. Ikke mye kapasitet til overs uten å bytte hovedsikring her..
Er det 3-fas i den nye inntakskabelen frem til huset? Er det 3-fas kabling frem til skapet?
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12960
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #2 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 21:27 »
Du må undersøke om easee virkelig kan styre ladingen dynamisk ut fra hovedsikringen sin øvrige last. Det er nemlig sådd tvil om dette er en funksjon på easee: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41569.msg763939#msg763939

Et alternativ som er dynamisk er vår Zappi, er tilgjengelig fra lager og som vil kunne gi deg inntil 25A lading er vår Zappi.

Obs på at denne trenger eksternt jordfeilvern type B ( 1200 kr fra oss ) og at du ser ut til å mangle overspenningsvern i skapet.
« Siste redigering: Mandag 11. Februar 2019, klokken 21:29 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

nilsen_79

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #3 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 21:43 »
1-fas. Ikke mye kapasitet til overs uten å bytte hovedsikring her..
Er det 3-fas i den nye inntakskabelen frem til huset? Er det 3-fas kabling frem til skapet?
Usikker på om det er 3-fas inn til huset. Får høre med elektriker etterhvert.
Også usikker på om det er lagt 3-fas kabling frem til skapet. Er en enslig 10 kvadrat PFXP-kabel som går inn til skapet.

nilsen_79

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #4 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 21:46 »
Du må undersøke om easee virkelig kan styre ladingen dynamisk ut fra hovedsikringen sin øvrige last. Det er nemlig sådd tvil om dette er en funksjon på easee: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41569.msg763939#msg763939

Et alternativ som er dynamisk er vår Zappi, er tilgjengelig fra lager og som vil kunne gi deg inntil 25A lading er vår Zappi.

Obs på at denne trenger eksternt jordfeilvern type B ( 1200 kr fra oss ) og at du ser ut til å mangle overspenningsvern i skapet.
Godt poeng. Det var jeg ikke klar over. Men betyr vel ikke så mye hvis jeg må gå for 1-fas all-the-way ?

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12960
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #5 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 21:54 »
Har ingen sammenheng med om det er en eller 3 faser. Poenget med dynamisk styrt ladestasjon er å kunne sette et tak på forbruket. Enten på hovedsikringens verdi, eller ønsket tariff. Ellers legger ladingen seg oppå toppen av annet forbruk og kan medføre overbelastning av sikringen, eller at du havner i en dyrere tariff når det innføres.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

nilsen_79

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #6 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 22:35 »
Har ingen sammenheng med om det er en eller 3 faser. Poenget med dynamisk styrt ladestasjon er å kunne sette et tak på forbruket. Enten på hovedsikringens verdi, eller ønsket tariff. Ellers legger ladingen seg oppå toppen av annet forbruk og kan medføre overbelastning av sikringen, eller at du havner i en dyrere tariff når det innføres.
Men er det ikke det Tibber pulse gjør ?
Siterer hjemmesiden : "Med å overvåke hovedsikringen din med Tibber Pulse justerer Easee ladehastigheten automatisk, slik at hovedsikringen ikke blir overbelastet".

Altså et tak på effekt som er hovedsikringens verdi.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12960
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #7 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 23:30 »
Det er derfor jeg skriver at du må undersøke dette. Min tanke er at Pulse kun sender informasjon om belastningen målt av telleren i skapet. Altså etter at den er målt, og registrert. Da kan en allerede ha havnet oppi en annen tariff selv om treghet i sikringen forhindrer at den ryker.

easee er noe vage med å forklare funksjon og virkemåte. Om den ikke måler de individuelle fasene separat vil den ikke kunne operere optimalt på et 3 fase anlegg. Jeg har selv bestillt Pulse med tanke på å se belastningen på hver fase, men må dessverre vente til uti mars og på ny måler før jeg kan se om dette er mulig. 

Edit: I følge hjemmesiden ser det ut som easee skal lastballansere mot hovedsikringen:

Hvordan fungerer lastbalansering med hovedsikring?
Med en Tibber Pulse og Easee i hjemmet, skjer automatisk overvåking og lastningsbalansering av hovedsikring.


Leser en nøyere er det ingenting som tyder på at den leser de individuelle fasene, noe som i ditt tilfelle heller ikke er nødvending siden du kun har 1 fase.

« Siste redigering: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 07:52 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

bjornb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #8 på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 20:52 »
Det ser ut som Pulse kan se enkeltfaser ut i fra API dokumentasjonen @elektrolux:
https://developer.tibber.com/docs/reference#livemeasurement
(Se LiveMeasurement delen).
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

bjornb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #9 på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 20:55 »
Usikker på om det er 3-fas inn til huset. Får høre med elektriker etterhvert.
Også usikker på om det er lagt 3-fas kabling frem til skapet. Er en enslig 10 kvadrat PFXP-kabel som går inn til skapet.
Du kan jo ta en titt på kabelen både til inntak og i huset og se hva den er merket med, 3G10, 4G10 osv. Er det lagt opp til 3-fas i inntaket? (kan du se inntakssikringene?)
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

nilsen_79

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.
« Svar #10 på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 11:41 »
Det ser ut som Pulse kan se enkeltfaser ut i fra API dokumentasjonen @elektrolux:
https://developer.tibber.com/docs/reference#livemeasurement
(Se LiveMeasurement delen).

Ja, det ser faktisk slik ut. Gode nyheter hvis det stemmer. Skal ta en titt på kablene til helgen.