Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ville du valgt Y dersom den fantes nå?

Startet av Bjoris, mandag 11. februar 2019, klokken 20:02

« forrige - neste »

Springdale

Nei, personlig foretrekker jeg Sedan/Coupe. Jeg har vanskelig for å se for meg at jeg noensinne kommer til å kjøpe en SUV eller stasjonsvogn.

S4e

Sitat fra: Springdale på mandag 11. februar 2019, klokken 21:29
Nei, personlig foretrekker jeg Sedan/Coupe. Jeg har vanskelig for å se for meg at jeg noensinne kommer til å kjøpe en SUV eller stasjonsvogn.
Hadde TM3 hatt tilhengerfeste så er det ingen grunn til å ha en større bil...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: Bjoris på mandag 11. februar 2019, klokken 20:02
... men de fleste vet om de egentlig ønsket en høyere bil eller ikke. SUV er jo ekstremt mye mer populært enn sedan også...

Jeg ønsker meg ikke noen høyere bil, og ei heller en SUV. Det jeg vel egentlig ønsker meg er vel heller en Model 3 stv, men det ser jeg ikke at det er noe håp om at kommer med det første.

Men jo, har på tross av høyden/"SUV"/CUV Model Y i bakhodet. Først og fremst for mangelen av liftback/hatchback. Men klart, har tenkt å beholde bilen lenge, og blir jo ikke yngre med årene, så kanskje jeg etterhvert vil føle behov for en høyere bil for enklere inn- og ut-steg?

Har i dag litt problemer med takhøyden på den ene av bilene jeg har i dag da den  er litt for lav, men da jeg prøvekjørte TM3 i dag så tenkte jeg rett og slett ikke på høyden før jeg leste denne tråden. Så den er alt høyere en i alle fall den minste av bilene jeg har i dag. Der var det bare å sette seg rett inn og gå rett ut, uten å sende en tanke til takhøyden. Og dette er altså en P modell, som etter sigende skal være bittelittegranne senket i forhold til standardmodellene i følge Teslas representant på turen.

Men har altså ikke bestilt bilen enda, og vil i alle fall se Model Y avdukingen før jeg gjør noen endelig avgjørelse.
Model S 85D

Reflektor

Sitat fra: Amoss på mandag 11. februar 2019, klokken 21:35
Sitat fra: Bjoris på mandag 11. februar 2019, klokken 20:02
... men de fleste vet om de egentlig ønsket en høyere bil eller ikke. SUV er jo ekstremt mye mer populært enn sedan også...

Jeg ønsker meg ikke noen høyere bil, og ei heller en SUV. Det jeg vel egentlig ønsker meg er vel heller en Model 3 stv, men det ser jeg ikke at det er noe håp om at kommer med det første.

Men jo, har på tross av høyden/"SUV"/CUV Model Y i bakhodet. Først og fremst for mangelen av liftback/hatchback. Men klart, har tenkt å beholde bilen lenge, og blir jo ikke yngre med årene, så kanskje jeg etterhvert vil føle behov for en høyere bil for enklere inn- og ut-steg?

Har i dag litt problemer med takhøyden på den ene av bilene jeg har i dag da den  er litt for lav, men da jeg prøvekjørte TM3 i dag så tenkte jeg rett og slett ikke på høyden før jeg leste denne tråden. Så den er alt høyere en i alle fall den minste av bilene jeg har i dag. Der var det bare å sette seg rett inn og gå rett ut, uten å sende en tanke til takhøyden. Og dette er altså en P modell, som etter sigende skal være bittelittegranne senket i forhold til standardmodellene i følge Teslas representant på turen.

Men har altså ikke bestilt bilen enda, og vil i alle fall se Model Y avdukingen før jeg gjør noen endelig avgjørelse.

Enig med Amoss her. TM3 stv hadde vært ideelt. Selv om min eneste SUV gjorde meg en smule svimmel hadde nok TMY vunnet racet mot TM3 om begge var tilgjengelige og rekkevidde/pris  ikke var dramatisk forskjellig.

gruffalo

Jeg ville ikke valgt Y, 3 er perfekt for meg. Aller helst ville jeg hatt en performannce uten  PUP. Track mode og 18" hjul. :D

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

E-tron 55 sportback 2022

SurSnasen


Counterpointer

Den perfekte bilen kommer aldri til å finnes. Personlig kjøper jeg det som tilfredsstiller mine krav best her og nå.

Vil nok egentlig helst ha SUV, men andre kriterier som rekkevidde og effektivitet bremser. Rivian med 180 kW batteri høres bra ut, men det er sikkert noe med den også....

Gleder meg til Model 3 preformance om noen dager/uker og ser nok interessert på Y når den kommer.

ToWalkOrDrive

Ville absolutt hatt Y om den var her i dag. Hvis både 3 og Y hadde hengerfeste hadde jeg og valgt Y.

Bilen jeg vil ha:
Lengde 514 cm (lenger enn Model S)
Bredde 185 cm (smal som Model 3)
God seteplass i lengden
God bagasjeromsplass bak i lengden
Sitteputen kan gjøres lenger
Rattet kan trekkes laaangt bak
Rekkevidde: 560km WLTP
Bagasjeromsplass 880 liter
0-100 raskere enn 4,7 sekunder
3-delt-nedfellbart baksete (for ski og 2 personer)
Bra stereo og varmeapparat med timer
Bakluke som på Model S (hengslet i taket)
Pris med utstyr under 560.000 ekskl vinterdekk

Da er det bare å produsere....så skal jeg kjøpe
Tesla Model Y                         2021-

Rolf Gjerdsjø

Personlig er jeg ikke særlig begeistret for SUV/Crossover, så jeg holder igjen så lenge jeg kan akkurat der. Hele konseptet er jo at man tar en fullt dugende bil, gjør den dårligere, og så selger den til høyere pris. Not my cup of tea.  ;) :laugh:
Men på litt sikt er det jo en ting som blir vesentlig. Det blir stadig færre vanlige biler, og nesten alt nytt nå er SUV. Og det kommer an på hva Tesla gjør med sånt som hengerfeste. Per i dag kan jeg byttelåne bil med gammel'n når jeg skal dra henger, men han skal sikkert over på el en dag han også. Da risikerer jeg jo å "tvinges" over på SUV.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

PionerThink

Familien har gått fra stasjonsvogn til SUV, og tilbake til stv. med 4-hjulstrekk som far var veldig glad i. Eneste var at ungene ble bilsyke og fruen klagde på litt dårlig plass. Ble derfor SUV igjen med hengerfeste som kun brukes en håndfull ganger i året, men er kjekt å ha, samt at vi liker å sette oss rett inn i bilen fremfor ned.
Har satt meg opp på iX3 da denne er den som er nærmest slik vi ønsker vår neste elbil. Hadde Mod.Y kommet i stedet for Mod.3 hadde det fort kunne blitt Mod.Y på bekostning av iX3 så sant den hadde hatt normale dører, hengerfeste og rekkevidde opp mot Mod.3.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:10
Bilen jeg vil ha:
Lengde 514 cm (lenger enn Model S)
Bredde 185 cm (smal som Model 3)
God seteplass i lengden
God bagasjeromsplass bak i lengden

Med andre ord ønsker du deg også en stasjonsvogn :)
Model S 85D

Lynkjapp


THE

Det jeg kunne tenkt meg er en TM3 shooting brake (ref. Mercedes CLS shooting brake) der både design og praktiske egenskaper har blitt vektlagt. Selvfølgelig må TM3 shooting brake ha mulighet for 1600 kg tilhenger.....

Er generelt lite glad i høye biler og det satt langt inne å kjøpe Tesla X selv om den ikke kan kalles SUV.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

oroar

Jeg ville valgt Y dersom den kom med samme dører som X. Tradisjonelle dører er jo helt håpløse i kombinasjon med trang parkeringsplass og barnesete ut og inn. Og hengerfeste må jo selvfølgelig med.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hELgenen

Ville valgt X om den kunne fås med tradisjonelle dører. Y ellers

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA