Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min erfaring med Leaf, Ny: 2013, Solgt: 2018

Startet av alfred, tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:37

« forrige - neste »

alfred

Hei,
Jeg fikk hjelp fra dette forumet før jeg kjøpte meg Leaf'en min, og tenkte jeg ville gi litt tilbake i form av en "tilbakemeldingsgreie".

Jeg tilhører den lille prosentdelen av "elbil-konvertanter" som kommer fra kollektivt til bil.
Jeg ble pappa i 2012, og tanken på å bruke 3 timer på reise hver dag, kontra rett under 2 var ikke aktuell.
Jeg ville ha litt tid til å se barna mine også.

Jeg så for meg elbilen som en bil nummer to, vi kjører egentlig veldig lite bil, og min ville jo stå å lade.
Jeg tok lappen rett før datteren min ble født, jeg hadde ikke hatt behov for den før - dette ville med andre ord også bli min første bil.
Jeg synes det var mye penger, men sett i ett tiårs-perspektiv var det en liten pris å betale for ganske mye mer familietid.

Dro på Birger N Haug i Oslo for prøvekjøring, og ble øyeblikkelig solgt på Leaf'en - en drøm å kjøre og plass til mer enn jeg forutstå.
Selgeren dro de vanlige triksene, "Sjefen er ute nå, så jeg kan gi deg en ekstra god pris" (seriøst? Hva driver han med?).
Det viste seg i ettertid å være en liten baktanke her, jeg endte opp med "forrige generasjons" Leaf, uten varmepumpe og slikt.
Selgeren gadd ikke nevne sånt for meg.

Bilen varte og rakk, og var en drøm i lang tid - første året var jeg særdeles forsiktig med langkjøring - jeg var redd for å gå tom, som så mange andre.
Jeg husker spesielt en flott tur til Sverige, hvor jeg ankom McDonalds Porsgrunn med 6 km igjen på meteret, til en defekt hurtiglader.
Damen i telefonen til ladeleverandøren (Jeg tror det var Fortum?) skulle få sendt en tekniker dit, neste dag eller noe.
HELDIGVIS fant jeg ut at det var en elbilselger i Porsgrunn, med tilgjengelig lader, så jeg startet bilen (som nå viste -- på meteret) og dro bort dit, og fikk ladet.

Etter å ha hatt den i tre år, dvs i 2016 begynte veldig mange å få seg elbil på jobb, det begynte å bli "slåsskamper" (metaforisk sett) om ladeplasser på jobb.
En tanke slo meg, jeg har egentlig ikke rekkevidde for å kjøre til og fra jobb hver dag nå i -20 - hva når jeg er på år 9?
Hvor mange ladeplasser er det igjen på jobb da?

En liten feil i planleggingen min der altså, ikke beregn nåsituasjon på lademuligheter du ikke selv eier/kontrollerer som fasit i X år fremover.

I 2018 byttet jeg jobb, jeg brukte da 45 minutter dør-til-dør med tog, og 40 minutter med bil.
På toget kan jeg jobbe, i bilen kan jeg ikke. Jeg kjører også tog på en strekning som ikke bygges ut - ergo er det lite problemer/innstillinger på toget.

Jeg tenkte det kunne være greit å redusere til bare en bil.

Jeg brukte lang tid, jeg var treg av meg - samt at jeg solgte den med tung hjerte.
Ikke bare var det min første bil, jeg var utrolig glad i den - jeg har vært på langtur med den, jeg har sovet i den, jeg har jobbet i den - jeg og barna mine har vært på uttalige sove/kose/godteriturer i den.

jeg ville heller ikke at vi skulle ende opp med en bil, som var en dieselbil (jeg var forøvrig ikke særlig miljøbevist før jeg fikk meg elbil, dette har endret seg - jeg tror bilen er sterkt medskyldig her - uten at jeg egentlig helt skjønner hvorfor det ble sånn.).

Men antall barn vi har, og måten vi fikk de på (tvillinger) gjorde at en Leaf ikke var aktuell å ha som eneste bil, og en elektrisk >5-seter med plass til tvillingvogn og tre isofix-seter i baksetet finnes ikke til en pris vi har råd til, med en rekkevidde vi trenger.

Etter mye diskusjon bestemte vi oss for at Leafen selges, dieselbilen har vi i to år til - så ser vi da hva vi gjør med biler, da trenger vi ikke lenger tvillingvogn - og barneseter kan avvikles/er mye mindre.

Jeg har som nevnt ikke peiling på bil, jeg aner ikke hva jeg kan få for bilen, jeg leser skrekkhistorier om folk som selger biler med skjulte feil som kommer tilbake for å plage de osv.
Jeg tar derfor kontakt med Birger N Haug Oslo, og ber om en prisvurdering på bilen.
På denne tiden lå omtrentlig samme type elbiler ute på finn for i overkant av 80 000.
Bilen vaskes, og leveres for taksering.
De tilbyr meg 25 000 for en Leaf fra 2013.

Skuffelsen var relativt stor, og sjokket ganske umiddelbart. Jeg forventet meg en lavere pris, og var villig til å spise den for å slippe ansvaret for noe jeg ikke kan noe om - men til den prisen er det billigere å ha bilen stående til de gangene vi trenger den fremfor å selge den.
Bilen var nylig EU-godkjent, og hadde en god del parkeringsskader.
Skadene ble da ble taksert til  ~35 000, interessant nok ble den taksert av skadeavdelingen til Birger N Haug når jeg hadde den på service på vårparten, da skulle de ha ~20000.
Jeg ser at den skulle få en lavere pris, men så mye lavere? Nei, det er jeg ikke enig i.
Forøvrig var det av denne bruktbilkjøperen jeg får beskjed om at jeg har den tidligere generasjonen av Leaf.

Jeg tar nøkkelen og går, og bestemmer meg for å selge bilen selv.

Legger ut bilen rett før jul på finn, betaler for "økt visning" og håper på det beste.
Prisen er tusen kroner lavere enn neste Leaf på finn, jeg tror jeg la den ut for 78.
Jeg kunne kanskje bedt om mer, men i mitt hode konkurrerte jeg med prisen på 25 000.

Telefonen min stod ikke stille de neste to dagene.
Jeg fikk bud inn "usett" på alt fra 40 -> 60000.
Bilen ble til slutt solgt, etter under 30 timer, for 68 000.

Så vil jeg avslutte med noen andre synspunkter:
- Service fra merkeverksted er dyrt.
Jeg betalte 4000 for service hos Birger N Haug i Sandvika, jeg føler ikke at det var særlig god valuta for pengene.
En gang presterte ene selgeren å si til meg at "ja, prisen er kanskje høy - men den er høyere for fossilbiler".
... som om det at de er dyrere på fossilbiler gjør prisen for elbil lav?

- Batterimåle-saken du får på service opplevde jeg som bare tull.
Min viste 3 av 5 stjerner fra første året, bilen ble solgt med 12/12 streker, etter å ha gått over 110 000km.
jeg fikk "kjeft" for at jeg knappladet bilen.
Bilen stod på 80% lading sommerhalvåret, 100% vinterhalvåret.
Jeg ladet hjemme, og på jobb (to ganger per dag).
Jeg brukte 40-60% av batteriet på sommeren, 60-80% på vinteren. (i snitt.)

- Jeg føler at merkeverksted burde innlemmes i samme stereotype som vanlige bruktbilselgere.
Jeg sitter ikke igjen med en god følelse etter de få gangene jeg har hatt dialog med Birger N Haug.
Når de attpåtil ikke klarer å stoppe å sende meg årlige SMS til en eller annen event, til tross for avmeldinger - så tror jeg ikke det blir Nissan på meg neste gang.
Synd, for Leafen er helt herlig.

- Siden dette var min første bil jeg kjørte mye, havnet jeg ofte i "artige" situasjoner.
Vår andre bil var en periode en Skoda Roomster, med vakre 1.2 liter bensinmotor - kort sagt en gressklipper på hjul.
Denne var også med manuelt gir.
På ett tidspunkt, hvor jeg raser rundt i andre gir på landevei, sier kameraten min ved siden av meg følgende ord: "Kan du se til å gire opp snart før du dreper bilen din?"
... Mentalt så innfinner man seg i at fossilbiler bråker mye, så om man ikke er vant til at man må høre etter giring eller følge med på turtelleren - så kan det hende man finner seg i at fossilbiler bare skal være bråkete - og sånn er det.
(Nei, jeg vet at jeg ikke nødvendigvis er noen god sjåfør...)

- Hurtigladeinfrastrukturen har virkelig kommet langt i 2018 kontra hva den var i 2013!
I 2013/14 måtte jeg stort sett regne med at ladestasjoner ikke fungerte når jeg kom frem, så jeg måtte rekke frem til ett alternativ.
På ett tidspunkt ble jeg faktisk dirigert til en ladestasjon som ikke eksisterte enda! (husker ikke om det var ladestasjoner.no eller kartet i bilen som fuska da.)
Dette er vesentlig bedre nå.

Så takk for meg, jeg gleder meg til å igjen kjøre elbil om ett par år - og om noen politikere ser dette:
- Jeg kjøpte bilen pga kollektivfeltet, lave driftskostnader, samt mindre behov for å "forstå/vedlikeholde" bilen.
- Jeg ble mer miljøbevist i etterkant, og har minst konvertert tre andre, fem andre om man også inkluderer ladbar hybrid.
- Fordelene fra Norge er fine, men i praksis mangler det også biler til alle "livssituasjoner" i riktig prissegment.
  Jeg har ikke råd til en tesla for å frakt min familie på fem, e-nv2000 har ikke god nok rekkevidde, noe annet alternativ som jeg kan få tak i nå finnes ikke.

Takk for meg.  :)

edit:
La til info om taksering på parkeringsskadene, hadde glemt tidligere takst.

Tulle

Veldig artig å lese Alfred!
Jeg hadde Leaf 4 år før jeg ble overtalt til å gå til Tesla. Har aldri sett meg tilbake, men  huske Leafen som en meget fin nærmiljøbil ja.

Tormod Beck

Artig lesing Alfred.
Mye sant i det du skriver, men jeg tror ikke mine 3 USA importert elbiler har gjort meg noe mere miljøbevisst. Leafen er fin gate bil,
Rav4 Ev går greit til hytta på sommeren, men kaldt på vinteren.
Bolt'n går muligens T/R hytta på vinteren, men vil ha det godt og varmt
Så en får se hva det blir når fordelene på Elbil bortfaller.
Mulig det blir elektrisk rullator,

Burg

Artig lesning. Tror du tabbet deg ut ved å selge denne. Har 2015-modell, og tenkte å selge denne når det kommer biler med lengere rekkevidde, men har ombestemt meg. Denne skal jeg ha i 20 år til. 24-batteriet er topp, og siden jeg bruker oljebehandling, så ruster denne bilen aldri. Er super fornøyd med Leafen, etter å ha kjørt bil i over 40 år:) :) :+1:

Burger

Burg: Kanskje du og jeg skal bli med i klubben over de som leter etter en enhjørning om noen år? Dvs en 30kwt Leaf som har nettopp fått skifta batteri, men er kondemnert uten at det nye batteriet har tatt skade? :-)

Synd Nissan er så forbrukerfiendtlige ved å ikke tillate 30kwt batteri i 24kwt Leaf når det er bevist at det går an.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tomrh

Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:37
e-nv2000 har ikke god nok rekkevidde, noe annet alternativ som jeg kan få tak i nå finnes ikke.
e-NV200 har 40 kWh batteri nå, men ja - det er lang bestillingstid. Vi fikk vår nå etter å ha bestilt i mars i fjor. Grei rekkevidde, i praksis dobbelt opp av vår nå 6,5 år gamle Leaf med 78% SOH.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

alfred

Sitat fra: Burg på søndag 03. februar 2019, klokken 18:49
Artig lesning. Tror du tabbet deg ut ved å selge denne.
Det er bedre å bruke pengene til noe annet nå, evnt bruke de som innskudd til en mer egnet bil om to-tre år.
Jeg synes det er poengløst å ha to biler når jeg kjører med minste forsikring på begge to - og fortsatt er langt unna.
Forsikring på Leaf'en var omtrent det samme som vi har i drivstoffutgifter nå.
Jeg "må" ha den andre bilen uansett, dessverre...

Sitat fra: tomrh på mandag 04. februar 2019, klokken 08:50
Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:37
e-nv2000 har ikke god nok rekkevidde, noe annet alternativ som jeg kan få tak i nå finnes ikke.
e-NV200 har 40 kWh batteri nå, men ja - det er lang bestillingstid. Vi fikk vår nå etter å ha bestilt i mars i fjor. Grei rekkevidde, i praksis dobbelt opp av vår nå 6,5 år gamle Leaf med 78% SOH.
Ja, det er vel denne som er en av de som ikke er Tesla (aka, dyr) - og som kunne vært aktuell.
Samboeren min leste en tidligere "omtale" fra en forbruker av denne, og de hadde rundt 6 mil rekkevidde vinterstid med full oppakning.
Selv med en bøtte salt i skepsis er det for lavt.

Trekkoppbil

Sommeren 2013 fikk jeg høre at jeg kunne få kjøpt billig 2012-modell, da det var kommet et parti man ikke hadde klart å selge i Sverige, og som blei solgt ut for 220 000kr i Oslo, etter at 2013-modellen var kommet. Det var jo et visst avslag, da bilene hadde kosta 260-270 000kr før.
Det kan være en bil fra det svenskepartiet som trådstarter fikk kjøpe.

Historien fra trådstarter, kan jo forklare en av grunnene til at mange norsksolgte 2012-modeller blir annonsert som 2013-modeller på Finn.

Det var tider den gangen. Jeg kan huske jeg ønska meg Leaf i lang tid, da det var viktig for framkommeligheten, og jeg var innstillt på å kjøpe i Oslo. Etter å ha blitt jaget vekk fra en ansatt i en  bilbutikk der, såg jeg meg om etter andre steder å kjøpe, og jeg forstod etterhvert at da måtte jeg se langt unna, og jeg kikka på markeder i ulike land etterhvert. I enkelte land var bilene subsidiert, og det var sterkere bilbransje med gode kampanjetilbud, så jeg gjorde overslag på at det burde være mulig å spare 100 000 på å kjøpe i utlandet. Jeg prøvde først i Frankrike, men jeg klarer ikke å kommunisere der, og da jeg til slutt fikk kontakt med en selger, ville han ikke selge, og han hadde kanskje ikke lov til å selge ut av landet.
Det var lettere å hande i USA, og jeg kjøpte den første Leafen på Ebay til 16 000usd, eller 100 000kr. Med frimerker og vinterhjul etc kom jeg fort opp i 120-130 000. Det blei 2 stk ca 2 år gamle Leafer for under prisen som jeg egentlig hadde tenkt å bruke på en ny Leaf i Oslo. I ettertid fant jeg ut at man bør handle direkte på engro-auksjoner hvor ebay-selgerene også får sine biler fra.

alfred

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:20
Historien fra trådstarter, kan jo forklare en av grunnene til at mange norsksolgte 2012-modeller blir annonsert som 2013-modeller på Finn.
Jeg spurte han jeg prøvde å selge bilen min til om akkurat det. "Men er dette egentlig en 2012-modell da?"
Det var visstnok en "første generasjons 2013-modell".

... kan ikke skjønne hvorfor folk ikke stoler på bruktbilselgere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA