Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal en bare beholde Leaf da?

Startet av Bjoris, mandag 11. februar 2019, klokken 18:49

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg er nok ikke alene om å ha/har hatt planer om å bytte meg oppover etterhvert som nyere og bedre biler til overkommelig pris kommer på markedet...

Men nå mister jeg litt moment, det begynte med overpriset eNiro, tett fulgt av tullepris på Leaf ePlus. TM3 frister, men jeg vet med meg selv at det var ikke en slik bil vi skulle ha, dessuten er jo 535 ikke helt billig. Når en vet at om 2 år kommer Y som ALLE som kjøper TM3 nå skal bytte i, ja da får jeg veldig følelsen av at tiden med lavt verdifall som har muliggjort jevnlig bytte er på vei til å forsvinne.

Spikeren er litt prisene jeg ser Leaf 2.0 går for nå, det er fantastiske 400 2018-2019 modell Leaf for salg, sånt gjør noe med prisene og jwg tror en må ned mot 250 for å selge en LE 2018 modell nå, dermed snakker vi for mange 50.000 ned på ett år, joda vi fikk den med Agrol rabatt til 280 så ikke noe å klage på sånn sett, men det er jo ikke så gøy lengre når det koster mange titusen for hvert bytte...

Hva tenker folk om verdifall fremover?

Jeg heller litt med å tenke at morroa er over og derfor er tiden forbi der en kjøpte en bil fordi den var elbil, denne gange må vi nesten finn en bil vi kan ha lenge...

Joltus

Eg tenker mye kommer an på hva musk gjør med tm3 sin SR når den kommer.

LR er i en annen klasse og mye dyrere. Hvis ryktene stemmer om sr og pris så kommer INGEN til å kjøpe Niro, kona eller Leaf og de er nødt til å gjøre noe.

jkirkebo

Sitat fra: Bjoris på mandag 11. februar 2019, klokken 18:49
Men nå mister jeg litt moment, det begynte med overpriset eNiro, tett fulgt av tullepris på Leaf ePlus. TM3 frister, men jeg vet med meg selv at det var ikke en slik bil vi skulle ha, dessuten er jo 535 ikke helt billig. Når en vet at om 2 år kommer Y som ALLE som kjøper TM3 nå skal bytte i, ja da får jeg veldig følelsen av at tiden med lavt verdifall som har muliggjort jevnlig bytte er på vei til å forsvinne.

Nja, spørs om såå mange skal bytte da. Det er nok av TMS-eiere som ikke har byttet til TMX for å si det slik. Og biler som Ioniq og Leaf selger fortsatt meget bra selv om små-SUVer som Kona osv. har kommet på markedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Sitat fra: Joltus på mandag 11. februar 2019, klokken 18:52
Eg tenker mye kommer an på hva musk gjør med tm3 sin SR når den kommer.

LR er i en annen klasse og mye dyrere. Hvis ryktene stemmer om sr og pris så kommer INGEN til å kjøpe Niro, kona eller Leaf og de er nødt til å gjøre noe.

Ja, jeg har hele tiden ment at TM3 først og fremst ville passe i rimeligere utganger, men de er smarte også og legger AWD bare på de dyre utgavene, enn så lenge iallefall...

MR uten AWD til 60-70.000 mindre, Mja. Tenker at det er litt for liten forskjell også:) Skal ikke være lett. Det var jo enkelt på S og X der ekstra rekkevidde kostet 160.000 samt at AWD har å få på de rimeligste også...

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. februar 2019, klokken 19:06
Sitat fra: Bjoris på mandag 11. februar 2019, klokken 18:49
Men nå mister jeg litt moment, det begynte med overpriset eNiro, tett fulgt av tullepris på Leaf ePlus. TM3 frister, men jeg vet med meg selv at det var ikke en slik bil vi skulle ha, dessuten er jo 535 ikke helt billig. Når en vet at om 2 år kommer Y som ALLE som kjøper TM3 nå skal bytte i, ja da får jeg veldig følelsen av at tiden med lavt verdifall som har muliggjort jevnlig bytte er på vei til å forsvinne.

Nja, spørs om såå mange skal bytte da. Det er nok av TMS-eiere som ikke har byttet til TMX for å si det slik. Og biler som Ioniq og Leaf selger fortsatt meget bra selv om små-SUVer som Kona osv. har kommet på markedet.

Ikke alle selvsagt, men hvor mange som nå kjøper 3 som heller hadde valgt Y om den fantes er ikke få, det er min påstand. Sedan vs mellomklasse SUV, sistnevnte er ett 100 ganger mer populært konsept...

Jeg tror det vil slå tilbake på 3, men klart evt stort verdifall på 3 vil jo hindre mange i å bytte...


TJV

Etterhvert som det kommer flere bilmerker og modeller på markedet, så blir verdifallet mer likt med fossilbiler har vært i alle år. Jo nyere bil, desto større fall tror jeg. Usikkerheten blir hvordan og hvor fort avgifter på elbiler fases inn. Vår Leaf 40 blir neppe byttet inn i en noenlunde tilsvarende bil før et bilmerke kommer med tilhengerfeste som drar tilhenger.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Biltesteren.no

Personlig ville jeg av hensyn til miljøet faktisk beholdt den man har, tross av dårlig rekkevidde, men skulle det falle seg for fristelsen å kjøpe eller lease en ny en så er det ganske enkelt å leie ut elbilen sin og tjene penger på at den er leid ut. Mange gjør dette siden mange har såkalt oppgraderingssyken at man vil ha det nyeste hele tida. Men om du er opptatt av miljøet så ville jeg ha beholdt den man har. Batteribytte er ikke hele batteripakken men enkeltmoduler om man føler man sitter med rekkeviddeangst. Og prisen for modulbytte og jobb hos en som kun skrur elbiler koster ca 12 000,- inkludert all jobb og materiale vs å levere bilen til en Nissan forhandler og bli flådd for over 139 000,- for samme jobben. Altså servicepriser på alle biler er rådyre overalt når det er merkeverksted, er bilen utenfor garanti og reklamasjonsretten (5 års reklamasjonsrett fra næringsdrivende og forhandlere selv på brukt bil, og 2 års reklamasjonsrett fra en privatperson), så spiller det ingen rolle at man bruker bilen. Som oftest så klarer man seg fint selv på vinteren. Men det er smak og behag. På annen side så skjer det så mye på elbilfronten nå at det er ikke lenge til engang en Tesla med 100 kWh batteripakke er ut av dato, nå som dem har kjøpt opp en batterifabrikk som kan produsere koboltfritt batteri med lavere pris, og dobbel kapasitet og halv vekt og at batteriet kan ta i mot vesentlig mer strøm også og forkorte ladetida betydelig ved ladere som kan gi skikkelig mye strøm. Dette statuerer et eksempel på at teknologien utvikles kraftig og nye biler kommer som skal knive om å være best. Jeg vil heller anbefale at man har is i magen, siden man i utgangspunktet får mindre igjen for bilen uansett, bil er en forbruksvare og man kan ikke bli rik av å kjøpe en bil og selge den. En bekjent av meg har en elbil som ble kjøpt i Februar for 2 år sida for 239 900,- etter bare 1 år så ville dem ha 40 kWh Leafen men fikk et innbyttepris på sin Leaf på bare 59 900,- selv om bilen bare hadde gått 3000 km på det året. Og ettersom man fikk dårlig pris så beholdte de bilen istedetfor og aldri kjøpe Nissan mer som resultat. De beholder bilen til den ikke funker lengre og så går dem til noen andre istedetfor.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

snhansen

#7
Skal en bare beholde Leaf da? Skal man følge fornuften så er svaret JA Men, jeg slåss med tanken på å bytte ut Leafen i TM3... Men, det er ikke noe butikk i å selge en 1 år gammel Leaf, som du nevner så kan man regne med å få rundt 250k for Leafen og da blir mellomlegget 280k opp til en TM3. Vet ikke helt om det er verdt det da jeg er strålende fornøyd med kjørekomfort og kvaliteten på Leafen. Skal ikke være lett, men gromdagene for en god deal på bilbytte(elbil) hvert år er kanskje forbi??? :o
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

jman76

#8
Jeg tror Leafen blir beholdt i minst tre år til. Den klarer per i dag 100 prosent av hva jeg trenger bil til, og om det tallet synker til 90 prosent i løpet av de nærmeste årene, blir det leiebil noen ganger i året. Tilgjengeligheten på hurtigladere de nærmeste årene blir nok også litt avgjørende. En 60 kWh-bil blir nok i såfall plukket opp på bruktmarkedet.

Men som en tidligere taler nevner, det kan godt hende verdifallet på Leafen blir så stort at det er like greit å beholde den til "evig tid" som bruksbil og selv leie ut etter hvert.

Jeg har god plass i garasjen, og det er slett ikke umulig at det blir plukket opp en eldre og rimelig fossilbil med litt klassikerpotensial når batterikapasiteten begynner å dale. Det er en del hundre tusen biler ute på markedet som heller ikke bør gå rett på skraphaugen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA